آفتاب

چرا نرخ اوراق حق تقدم دریافت وام مسکن کم نمی شود؟/ شرایط دریافت و سود انواع تسهیلات مسکن

چرا نرخ اوراق حق تقدم دریافت وام مسکن کم نمی شود؟/ شرایط دریافت و سود انواع تسهیلات مسکن

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم گلایه کرده چرا سود تسهیلات مسکن کم نمی شود. بانک مسکن درباره شرایط دریافت وام با استفاده از اوراق حق تقدم توضیحاتی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع تسهیلات مسکن و شناسایی انواع راهکارهای دریافت این تسهیلات، همواره مورد سئوال مخاطبان سرویس مشکلات مردم بوده است.

یکی از مخاطبان این سرویس به نام مهدی در این باره نوشته: با سلام : لطفا از مسئولین محترم بخواهید یه فکری بحال قیمت اوراق مسکن بکند ، هر روز افزایش پیدا می کنه اما هیچ کس پاسخ گو نیست ضمن اینکه بر اخذ وام مسکن با نرخ 17.5 درصد بایستی سود بدیم بر وام 60 میلیونی بایستی 11میلیون و بیشتر پرداخت کنیم . آیا این بانکداری اسلامی است؟

در پاسخ به این مخاطب باید گفت در انتهای سال گذشته، بانک مسکن سود تسهیلات اعطایی از محل خرید اوراق گواهی حق تقدم دریافت تسهیلات را از 18.5 درصد به 17.5 درصد کاهش داد. با این وجود بانک مسکن در خصوص پرداخت وام با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم و میزان سود و سایر شرایط تسهیلات، توضیحاتی ارائه کرده است که منتشر می شود.

 

توضیح بانک مسکن درباره پرداخت وام با اوراق گواهی حق تقدم

بانک مسکن در توضیحی آخرین تغییرات سود و میزان تسهیلات مسکنی که با اوراق گواهی حق تقدم پرداخت می شود را اطلاع رسانی کرد.

در توضیح این بانک آمده است: سقف فردی تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در تهران به 600 میلیون ریال، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به 500 میلیون ریال و در سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش یافت.

شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات با سقف‌های تسهیلاتی مذکور به شرح ذیل می‌باشد:

1- نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار در حال حاضر 17.5 درصد می‌باشد.

2- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی 12 سال می‌باشد.

3- تقسیط تسهیلات به 3 روش ساده ، پلکانی سالانه و پلکانی دوره ای امکانپذیر می باشد.

نکته: در روش پلکانی سالانه طول دوره پلکانی 12 ماه و اقساط ماهیانه هر 12 ماه با ضریب افزایش 5 درصد محاسبه می‌گردد و در روش پلکانی دوره‌ای، طول دوره پلکانی 48 ماه و اقساط ماهیانه هر 48 ماه با ضریب افزایش 20 درصد محاسبه می گردد.

مبلغ اقساط تسهیلات 600 میلیون ریالی در تهران ماهیانه حدود 10 میلیون ریال و مبلغ اقساط تسهیلات 500 میلیون ریالی در مراکز استانها و شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر جمعیت ماهیانه حدود 8 میلیون و 330 هزار ریال و مبلغ اقساط تسهیلات 400 میلیون ریالی در سایر شهرها ماهیانه حدود 6 میلیون و 667 هزار ریال ریال می باشد.

4- عمر ساختمان‌های مشمول تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن به شرح جدول ذیل می باشد:

 

سقف تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل اوراق بر اساس قدمت ساختمان

قدمت ساختمان

حداکثر 20 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی گذشته باشد

بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی گذشته باشد

سقف تسهیلات

600 میلیون ریال (تهران)

500 میلیون ریال (مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت)

400 میلیون ریال (سایر مناطق شهری)

350 میلیون ریال

 

5-در راستای مساعدت به متقاضیانی که قصد استفاده از تسهیلات خرید مسکن را دارند، تسهیلات جعاله از محل اوراق گواهی حق تقدم تا سقف 100 میلیون ریال همزمان با پرداخت تسهیلات خرید قابل پرداخت می باشد . مبلغ قسط تسهیلات جعاله 100 میلیون ریالی از محل اوراق با نرخ سود 17.5% و مدت باز پرداخت 5 ساله ماهیانه حدودا 2 میلیون و 520 هزار ریال

 

  

پرداخت تسهیلات با سپرده توام با اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن

سقف تسهیلات قابل پرداخت فروش اقساطی خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم توأم با حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن و پس‌انداز مسکن جوانان در شهر تهران به 600 میلیون ریال، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به 500 میلیون ریال و در سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش یافت.

 

نکته1 : در پرداخت تسهیلات به صورت توأم، سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن کماکان 200 میلیون ریال می‌باشد. بدیهی است چنانچه واحد مورد معامله با استفاده از تسهیلات مشارکت مدنی بانک احداث شده باشد، سقف تسهیلات از محل حساب صندوق پس انداز مسکن 250 میلیون ریال خواهد بود. همچنین سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان (با توجه به سال افتتاح حساب، مدت سپرده-گذاری، محل جغرافیایی وقوع ملک)، کماکان همان سقف های مقرر قبلی می باشد.

 

نکته2: در پرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی به صورت ترکیبی از محل اوراق گواهی حق تقدم توأم با حساب های صندوق پس انداز مسکن و پس انداز مسکن جوانان بر روی املاک با قدمت بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال، در تمام مناطـق شهری 350 میلیون ریال تعیین می گردد. همچنـین در پرداخت تسهیلات خرید خانه از محل حساب های صندوق پس انداز مسکن و پس انداز مسکن جوانان به تنهایی بر روی املاک با قدمت بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال، سقف تسهیلات قابل پرداخت به ترتیب 200 و 350 میلیون ریال می باشد.

جهت خرید اوراق مذکور می توانید به یکی از شعب بانک مسکن و یا شعب کارگزاریهای فرابورس مراجعه فرمایید .

 

 

46231

 

 

کد N1348862

وبگردی