آفتاب
دستیاررئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی:

بی احترام به حقوق دیگران مصداق ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است

بی احترام به حقوق دیگران مصداق ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است

تهران -ایرنا - دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: عدم رعایت حق تقدم و احترام به حقوق دیگران، مصداق بارز ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الهام امین زاده، افزود: عدم رعایت
انضباط و عادت به بی قانونی از یک سو و گسترش شهر نشینی، درهم تنیدگی و نبود فضاهای مناسب شهری و امکانات از سوی دیگر، پیامدهای گسترده ای همچون افزایش ناهنجاری های اجتماعی مثل خشونت شهری را در پی دارد.
امین زاده اضافه کرد: شرایط و عوامل بیرونی از قبیل عدم رعایت حق تقدم در اماکن و فضاهای عمومی از ناحیه دیگر شهروندان، اجحاف و عدم احترام به حقوق یکدیگر در تعاملات اجتماعی ، زمینه ساز بروز رفتارهای آسیب زای اجتماعی نظیر خشونت شهری است و جامعه در خلال تجربه ناکامی افراد از دست یابی به اهداف خود باز می مانند.
وی تصریح کرد: این فرایند ناکامی در نهایت سبب بروز حرکات و رفتارهای خشونت آمیز بین افراد جامعه می شود از این رو عامل ناکامی می تواند افکار و رفتار و احساسات افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.
امین زاده خاطر نشان کرد:از آنجایی که ناکامی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی وجود دارد،نمود آن در عرصه های اجتماعی به شکل های گوناگون همچون عدم احترام و رعایت حقوق دیگران آشکار می شود.
امین زاده افزود: از آنجایی که مهم ترین مشخصه فضای عمومی شهری قابلیت و ظرفیت استفاده جمعی و همگانی است لازم است طراحی فضای شهری از نظر کالبد فیزیکی و سخت افزاری در جهت ایجاد امنیت و رفاه همگانی باشد تامنجر به افزایش و ظهور و بروز تعاملات سازنده در بین شهروندان شود.
وی ادامه داد:محدودیت های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و دشواری ها و کمبود امکانات زیستی در فضای شهری سبب می شود هر یک از شهروندان احقاق حقوق خود را مقدم بر حق دیگران می دانند و به خود حق دهند حقوق دیگران را پایمال کنند ، این عدم رعایت حق تقدم و به تبع آن ایجاد حس ناکامی باعث بروز تنش و جو ناامنی در روابط بین افراد جامعه می شود.
امین زاده شهرها را بستر نظامات و روابط گسترده، متنوع و به هم تنیده ای خواند و افزود: بدون شناسایی و رعایت حقوق شهروندی، شهرها به بستری برای شکل گیری بی عدالتی های شهری، فاصله های طبقاتی، نابرابری های شهری، تهدیدهای غیر قابل اغماض علیه جان و مال و حرمت اشخاص تبدیل می شوند.
امین زاده با اولویت قراردادن حقوق، آسایش و رفاه شهروندان در جامعه شهری و مدیریت آن، بیان داشت: توجه به نیازهای مادی، آسایش و رفاه معنوی و اخلاقی و رشد وتعالی انسان با کرامت و با فضیلت باید فراهم شود.
به گزارش دبیر خانه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، وی تصریح کرد: رئیس جمهوری نیز به توسعه و ترویج حقوق شهروندی به عنوان یکی از برنامه های دولت اهتمام خاص داشته و از این رو تدوین منشور حقوق شهروندی را با توجه به مبانی اعتقادی نظام و ضرورت های جامعه امروز کشور بر عهده این معاونت گذاشته است .
امین زاده اضافه کرد: بی تردید حقوق شهروندی در جامعه امروز ایرانی به فصل مشترک دغدغه های ملت و دولت و نیز گفتمان غالب در حکومت تبدیل شده است.
اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 30و31 تیرماه جاری در تهران برگزار می شود .
اجتمام **2181**1776
کد N1348708

وبگردی