آفتاب
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد

امکانات موجود جوابگوی مهار آتش سوزی منابع طبیعی نیست

امکانات موجود جوابگوی مهار آتش سوزی منابع طبیعی نیست

یاسوج - ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات محدود جوابگوی مهار آتش سوزی در جنگلها و مراتع این استان نیست.

عزت الله بهشتی فر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پراکندگی و سخت گذربودن عرصه های طبیعی استان در کنار کمبود امکانات و محدودیت های اعتباری کار حفاظت و صیانت از جنگل های انبوه این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی بیان کرد: با وجود درخواست های مکرر مبنی بر کمبود امکانات ، اعتبار و نیروی انسانی برای صیانت از عرصه های جنگلی استان تاکنون اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: قرق بانی که تنها در یک فقره آتش سوزی بیش از 40 ساعت مداوم مشغول خاموش کردن زبانه های آتش در صخره ها و مناطق سخت گذر است از پنج ماه گذشته تاکنون حقوقی دریافت نکرده است.
در روز جمعه هفته گذشته هشت فقره آتش سوزی بیش از یکصد هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد را نابود کرد.
وی تعداد قرق بان های مستقر در عرصه های جنگلی و مرتعی استان را هم اکنون 86 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نیروی قرق بان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با وجود سخت گذر و کوهستانی بودن نیست.
وی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرق بان تعیین شده در حالی این میانگین در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 75هزار هکتار برای یک قرق بان است.
بهشتی فر با اشاره با وقوع هشت فقره اتش سوزی در روز جمعه گذشته در سطح عرصه های طبیعی استان ،گفت: اتش سوزی منطقه دالون (بهره عنا) در شهرستان باشت سخت ترین و در عین حال دارای بیشترین وسعت آتش سوزی بود.
وی با بیان اینکه اتش سوزی در منطقه دالون باشت پس از گذشت 40 ساعت با همکاری نیروهای مردمی، هلال احمر و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد، گفت: بر اساس براورد اولیه حدود 51 هکتار از جنگل های این منطقه در آتش سوخت.
105هزار هکتار عرصه جنگل و مرتع در شهرستان باشت وجود دارد که از این میزان 18 هزار هکتار مرتع است.
امسال 130 هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان باشت در آتش سوخته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 570 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان طعمه آتش شده است.
کهگیلویه وبویراحمد حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
3016/1662
کد N1348649

وبگردی