آفتاب
قائم مقام وزیر بهداشت در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد

درخواست وزارت بهداشت برای گنجاندن طرح تحول سلامت در برنامه ششم توسعه

درخواست وزارت بهداشت برای گنجاندن طرح تحول سلامت در برنامه ششم توسعه

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین پیشنهاد وزارت بهداشت در برنامه توسعه ششم گنجاندن طرح تحول سلامت در این برنامه است.

ایرج حریرچی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا، افزود: مهمترین خواست وزارت بهداشت برای تدوین برنامه توسعه ششم این است که طرح تحول سلامت که مورد تایید مقامات داخلی و خارجی است در این برنامه گنجانده شود.
وی اضافه کرد: طرح تحول سلامت به صراحت مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است، از طرفی، رئیس جمهوری نیز در مصاحبه اخیر اعلام کرد که سه اقدام اصلی دولت یازدهم شامل کنترل تورم، برجام و طرح تحول سلامت است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: علاوه بر آن سازمان بهداشت جهانی نیز در مجامع بین المللی طرح تحول سلامت را تایید کرده و آن را یک الگوی موفق اعلام کرده است.
حریرچی افزود: با توجه به موفقیت طرح تحول سلامت انتظار وزارت بهداشت این است که این طرح در برنامه توسعه ششم گنجانده شود تا به مدت طولانی تری مردم شیرینی این طرح را بچشند.
وی گفت: پیش نویس برنامه توسعه ششم فراز و فرودهای زیادی داشته است، به عنوان مثال بخش هایی از پیشنهادهای وزارتخانه ها از جمله پیشنهادهای وزارت بهداشت در دولت و بعد از آن در مجلس تغییر کرده است و در مجموع در متن نهایی برخی از نظرات وزارت بهداشت تامین شده و در برخی موارد نظرات وزارت بهداشت تامین نشده است.
حریرچی افزود: پیشنهاد مهم دیگر وزارت بهداشت این است که منابع حوزه سلامت وابسته به درآمد نفت نباشد که با افت و خیز قیمت نفت دچار نوسان شود، وزارت بهداشت خواهان این است که منابع حوزه سلامت پایدار باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی مواد مرتبط با سلامت که در برنامه پنجم بوده در برنامه ششم نیامده است، گفت: یکی از سوء تفاهم هایی که درباره برنامه توسعه ششم می شود این است که برخی مواد قانون برنامه پنجم در این برنامه تکرار نشده است اما برخی از این مواد با تصویب دولت و مجلس به قوانین دائمی تبدیل شده است و نبود این موارد در برنامه توسعه ششم به معنای غفلت، بی توجهی یا مخالفت وزارت بهداشت یا دولت با آنها نیست بلکه نشانه کار مهمتر و بزرگتری است که قوانین موقت را به قوانین دائمی تبدیل کرده است.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال 93 تاکنون در چهار فاز اجرا شده است، گام اول فاز درمانی بود که طی آن هزینه پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی برای بخش بستری کاهش یافت و از 37 درصد هزینه ها به شش درصد برای شهرنشینان و سه درصد برای روستائیان کاهش یافت.
در ادامه این طرح توسعه اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی، نوسازی بیمارستانهای دولتی، توسعه بخش های بیمارستانی از جمله تختهای آی سی و یو و ... انجام شد.
فاز دوم فاز بهداشتی بود که با اجرای آن حدود 10 میلیون حاشیه نشین شهرها زیر پوشش خدمات سلامت قرار گرفتند و با نوسازی خانه های بهداشت و ایجاد پایگاههای سلامت و مراکز جامع سلامت خدمات بهداشتی نیز گسترش یافت.
فاز سوم طرح تحول سلامت، تدوین و ابلاغ کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت بود که با اجرای آن برای حدود 1700 خدمت سلامت که قبلا تعرفه نداشتند، تعرفه تعیین شد و به طور کلی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی میانگین 120درصد بیشتر شد.
فاز چهارم این طرح نیز فاز تحول در آموزش پزشکی بود که با اجرای آن برنامه درسی اکثر رشته های علوم پزشکی بازنگری و اصلاح شد و به سمت افزایش مهارت و کارآفرینی سوق پیدا کرد. ایجاد و توسعه دانشگاههای نسل سوم، افزایش مجازی سازی آموزش پزشکی و افزایش توسعه بین المللی دانشگاههای علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت.
اجتمام(4)**3063 ** 1569
کد N1348129

وبگردی