آفتاب

اعلان قاطع روحانی در سفر استانی

اعلان قاطع روحانی در سفر استانی

سخنان «حسن روحانی» رییس جمهوری در جمع مردم کرمانشاه، به ویژه اعلان قاطع وی مبنی بر برخورد با حقوق های نامتعارف مورد توجه روزنامه های چاپ امروز قرار گرفت. همچنین، تک رقمی شدن حقوق مدیران دولتی و وزیران و پس لرزه های کودتای ناکام ترکیه در ردیف دیگر محورهای مهم روزنامه ها قرار گرفت.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 28 تیر 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** بازتاب سخنان رییس جمهوری در کرمانشاه
رییس جمهوری دیروز (بیست و هفتم تیرماه)، در جریان بیست و نهمین سفر استانی خود به استان کرمانشاه و سخنرانی میان مردم این استان، بیش از هر چیز بر عزم راسخ دولت در مبارزه با فساد اقتصادی و روشن سازی وضعیت فیش های حقوقی نامتعارف برخی مسوولان و مدیران دولتی تاکید کرد. این سخنان ضمن بازتاب گسترده و متفاوت در روزنامه های امروز، دستمایه برخی تحلیل ها شد.
«دزدی های گذشته با ماجرای فیش ها فراموش نمی شود»، عنوان برگزیده روزنامه «ایران» از میان سخنان روحانی بود. روزنامه «اطلاعات» هم آن بخش از سخنان رییس جمهوری در جمع مردم کرمانشاه را مبنی بر اینکه «راه حل مشکلات شفافیت است» برجسته ساخت.
به نوشته اطلاعات، در بخشی از این مراسم، رییس جمهوری حین بیان جملاتی که درباره فیش های حقوقی بود، در واکنش به شعار های مردم (درباره بیکاری) با لحنی دلخور گفت: «خب گوش نمی کنید به حرف من، دومرتبه شعار قبلی تان را می گویید، راه حل مشکل این است که باید دست به دست هم بدهیم، با شعار مشکل حل نمی شود، با شعر مشکل حل نمی شود. این دولت برنامه ها را اجرا خواهد کرد.»
روزنامه های «مردم سالاری»، «شرق» و «اعتماد» هم بخشی از سخنان رییس جمهوری در جمع مردم کرمانشاه را مبنی بر اینکه «دولت پول مردم را از حلقوم دزدان بیرون می کشد»، در عنوان خبری خود برجسته کردند.
روزنامه شرق سرمقاله خود با عنوان «اصولگرایان و تیغ دو دَم حقوق ها» به قلم «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را به سخنرانی روز گذشته رییس جمهوری اختصاص داد و نوشت: رئیس جمهور روحانی روز گذشته در جمع مردم کرمانشاه یادآور شد که ماجرای فیش های حقوقی سبب نمی شود که افکار عمومی، تخلفات گذشته را از یاد ببرند. روی سخن وی با افراد و جریان هایی است که از این مسئله سوء استفاده کردند. انصافا هم برخی اصولگرایان از هیچ بهره برداری علیه دولت در جریان حقوق ها کم نگذاشتند. چهره ها و شخصیت ها و کسانی که در جریان مفاسد اقتصادی در گذشته ها صبوری و خویشتن داری شگفت انگیزی! از خود نشان داده بودند، این بار واقعا سنگ تمام گذاشتند. از صداوسیما گرفته تا رسانه های وابسته به اصولگرایان تا برخی تریبون های دیگر تا آنجا که می توانستند هم به موضوع پرداختند، هم درباره آن نوشتند و گفتند و هم به دولت تذکر دادند و امر کردند که حقوق ها باید پس گرفته شود و به بیت المال برگردانده شود.
در این میان، روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «بسیار سفر باید» در مورد نتایج سفرهای استانی دولت نوشت: سفرهای استانی یکی از اقداماتی است که در هر دولت برای آشنایی بیشتر با مشکلات مردم نقاط مختلف کشور انجام می گیرد. دولت قبل در انجام سفرهای استانی و ایجاد مصوبات بی شمار کارشناسی نشده و راه اندازی تعداد زیادی پروژه غیرقابل عملیاتی شدن در بین دولت ها رکورد دار بوده است. حسن روحانی بعد از آغاز فعالیتش به عنوان رییس دولت بر این مهم تاکید کرد قرار نیست در سفرهای استانی مصوباتی به تصویب برسد که عمر دولت به انجام آنها قد ندهد.
روزنامه «کیهان» در عنوان نخست خود، باز هم به دولت کنایه زد و نوشت: «روحانی: همه تحریم ها لغو شده /عراقچی: روی کاغذ!»
از کیهان درباره سخنرانی رییس دولت در کرمانشاه می خوانیم: این سخنرانی با حاشیه هایی همراه بود. در این دیدار هنگامی که روحانی طبق معمول در حال فهرست کردن آثار توافق هسته ای و خدمات دولت بود، مردم کرمانشاه با شعارهایی در اعتراض به رکود، بیکاری و حقوق های نجومی برای دقایقی سخنرانی رئیس جمهور را قطع کردند.
«پاسخ سیاسی به مطالبات صنفی» نیز تعبیر روزنامه «جوان» از سخنرانی دیروز رییس جمهوری بود. جوان مدعی شد: رییس جمهور در سفر به کرمانشاه با صبر لبریزشده مردم از حل مشکلات اقتصادی و صنفی روبه رو شد. رئیس جمهور دیروز در جمع مردم کرمانشاه که بیشترین درصد بیکاری را در کشور دارد، برای نخستین بار با «شعارهای صنفی» مردم مواجه شد و اگر چه سعی کرد با «پاسخ های سیاسی» و گریز بی موقع به کودتای نافرجام ترکیه، صحبت را از مطالبات مردم دور کند اما مردم حرف دل خود را با همان شعارها به گوش رئیس دولت رساندند و فهماندند که یک سالگی برجام و یک سال مانده به پایان عمر دولت یازدهم، هر دو آخرین حد انتظار آنان برای عمل به وعده هایی است که در شعار های انتخاباتی روحانی موج می زد و نمی توان منتظر ماند و در ماه ها یا هفته های پایانی عمر دولت این مطالبات را مطرح کرد یا زمانی که برجام دیگر بسیار پیرتر از این شده است.

*** تک رقمی شدن حقوق وزیران
سخنان دیروز «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن درباره پرداخت حقوق های تک رقمی به وزیران و مساله سقف پرداخت برای مدیران مناطق سخت مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت. روزنامه ها، این تصمیم را نشانه عزم راسخ دولت برای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی دانستند.
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «حقوق وزرا تک رقمی شد»، ضمن اعلام این موضوع که سقف حقوق مدیران بانک ها و بیمه ها ٢٠ میلیون تومان شد، نوشت: روز گذشته در حالی جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن برگزار شد که مهم ترین و اصلی ترین موضوع مطرح شده در این جلسه فیش های حقوقی و مطالباتی است که مردم و اذهان عمومی درباره آن دارند. با این همه پس از این که افکار عمومی نسبت به فیش های حقوقی حساسیت پیدا کرده، بعید به نظر می رسد این پرونده به آسانی و راحتی بسته شود.
روزنامه «فرهیختگان» نیز در همین باره نوشت: بعد از اینکه فیش های حقوقی جنجال آفرین شد و در پی آن 14 مدیر دولتی و بانکی استعفای خود را تقدیم دولت کردند، دولت تصمیم به ساماندهی فیش های حقوقی گرفت و به صراحت اعلام کرد که با متخلفان برخورد خواهد کرد. برای همین هم رسیدگی به فیش های حقوقی سازمان ها و نهادها در اولویت کاری دولت قرار گرفت و حالا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مصوبه جدید شورای حقوق و دستمزد برای تعیین سقف پرداختی حقوق گفت وزرا و مدیران مجاز به دریافت حقوق های تک رقمی (کمتر از 10 میلیون تومان) هستند و تنها 3 طیف مدیران مناطق سخت همچون جنوب کشور، پزشکان و شرکت های بزرگ از این سقف مستثنی شده اند.
«دنیای اقتصاد» هم در گزارش «سقف پرداختی به دولتمردان تعیین شد/ حقوق وزیران زیر 10 میلیون»، با یادآوری استثناهای مورد اشاره ربیعی، افزود: شورای حقوق و دستمزد ادعا کرده با وجود استثنای مدیران سطح حقوق آنها در حد استاندارد، تعیین خواهد شد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، استثنای سوم به دلیل ابهام و سوء برداشت ها در مبنا و معیار غیرمنطقی به نظر می رسد. کارشناسان معتقدند ابهامات استثنای سوم می تواند در مسیر اجرا به مانعی در تکمیل پروسه ساماندهی حقوق های دولتی تبدیل شود.
در همین پیوند، روزنامه اطلاعات در یادداشتی با عنوان «مسئولیت پذیری دولت» نوشت: بحث فیش های نجومی برخی مدیران دولتی و غیردولتی که به میان آمد، منتقدان دولت می پنداشتند که سوژه مناسبی برای ضربه زدن به اعتبار دولت روحانی آن هم یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یافته اند. با این وجود به نظر بسیاری از تحلیلگران، موضوع دریافتهای کلان بخشی از مدیران، نه فقط به تضعیف دولت و کاهش محبوبیت رئیس جمهور منجر نشد، بلکه توانست به یک برگ برنده در آستانه انتخابات تبدیل شود؛ اما چرا؟ یکی از مهمترین شاخص های مورد توجه افکارعمومی برای سنجش میزان صداقت دولتمردان، نقدپذیری آنهاست. ظرفیت بالا در پذیرش نقد و برعهده گرفتن مسئولیت یک اتفاق، به افکارعمومی ثابت می کند که دولت مربوطه متوجه اشتباه خود شده و از آنجا که درصدد جبران برآمده، می توان به این دولت اعتماد بیشتری کرد.

*** تازه ترین تحلیل ها درباره کودتای نافرجام ترکیه
پس از کودتای چند ساعته و ناکام شامگاه جمعه بیست و پنجم تیرماه در ترکیه، اکنون دولت این کشور برخورد جدی با عاملان این کودتا را در پیش گرفته است.
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «... و حالا کودتای اردوغان» نوشت: پایان کودتا در ترکیه آغاز روندی جدید در این کشور است؛ روندی که تاکنون به دستگیری قریب به شش هزار نفر منتهی شده است. رییس جمهور شمشیرها را برای مردانی که با لباس نظامی دست به کودتا علیه دولت زدند، از رو بسته است. در آنسوی میدان هم مردی است که در تبعیدی خودخواسته از وطن به سر می برد و در دومین روز پس از کودتا می گوید که نه تنها اتهام ها در خصوص دست داشتن خود در کودتا را قبول ندارد بلکه شاید هم کار، کار خود اردوغان باشد. فتح الله گولن، مبلغ اسلامی ساکن امریکا، رییس جمهوری ترکیه را به انجام یک کودتای ناکام مرگبار متهم و وی را با هیتلر مقایسه کرد.
روزنامه جوان هم در یادداشتی با عنوان «منافع کودتا برای اردوغان» نوشت: در واقع، آنچه در شامگاه جمعه اتفاق افتاد بیشتر شبیه نمایشی از یک کودتا بود تا یک کودتای واقعی مشابه آنچه ژنرال کنعان اورن، فرمانده پیشین ارتش ترکیه در سال 1980 انجام داد. این موضوع باعث تقویت طرح احتمالاتی از دست پنهان اردوغان در شامگاه 15 ژوئیه شده اما حتی اگر این احتمالات هم نادیده گرفته و گفته شود که او با تکیه بر حمایت مردمی توانست کودتا را شکست دهد، یک نتیجه از این شامگاه به دست آمده است. جوان افزود: اردوغان حالا خود را نسبت به قبل از کودتا قوی تر می بیند و با خیال راحت تر دست به تصفیه گسترده در ارتش و دستگاه قضایی می زند.
این روزنامه منتقد دولت افزود: اردوغان در شامگاه 15 ژوئیه تنها برای چند ساعت دچار دردسر شد اما همین دردسر چنان منافعی برای وی داشته که به او تضمین داده تا بتواند قدرت خود را به طرز چشمگیری تقویت کند و حتی مطمئن تر از گذشته به سوی هدف اصلی خود از تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی حرکت کند.
روزنامه مردم سالاری هم در گزارش «طناب اعدام زیر گلوی کودتاچیان ترکیه» آورد: بیش از 6000 نفر در بگیر و ببند ترکیه بازداشت شدند. برخی تحلیلگران معتقد هستند که باید در کودتای جمعه شب به دنبال رد پای اردوغان بود. جامعه جهانی نگران این دستگیر شده ها و عاقبت آنها است. اردوغان صحبت از اعدام کودتاچیان کرده است. مجازات اعدام بیش از 25 سال است که در ترکیه اجرا نشده است.
«خانه تکانی در ترکیه» نیز عنوان گزارش دنیای اقتصاد بود که در آن می خوانیم: هواداران حزب عدالت و توسعه آن را انقلاب سیاسی اردوغان می خوانند؛ ولی مخالفان داخلی و خارجی چنین حرکتی را به منزله تسویه حساب اردوغان با نیروهای اپوزیسیون قلمداد می کنند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
کد N1348025

وبگردی