آفتاب

مشاوره ژنتیک به همراهی سازمان های بیمه ای نیاز دارد

مشاوره ژنتیک به همراهی سازمان های بیمه ای نیاز دارد

سمنان- ایرنا- مشاور مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، گفت: همراهی سازمان های بیمه گر برای کمک به تامین هزینه مشاوره ژنتیک، می تواند از درصد بالایی از معلولیت ها در جامعه جلوگیری کند.

الهه قدس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : همه زوج ها حتی زوج های غیرفامیل، قبل از ازدواج برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول و مبتلا به بیماری های ژنتیکی، باید برای انجام مشاوره به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.
وی اظهار داشت : زوج ها به علت نداشتن آگاهی نسبت به مزایای مشاوره ژنتیک و به علت هزینه به نسبت بالای این مشاوره که زیر پوشش بیشتر بیمه ها نیز قرار نمی گیرد به مراکز و کلینیک های مشاوره ژنتیک مراجعه نمی کنند.
قدس خاطرنشان کرد: مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، فرآیندی است که به مشکلات انسانی، ناشی از رخداد یا احتمال رخداد یک بیماری ژنتیکی در خانواده می پردازد و راه های پیشگیری از وقوع مکرر بیماری در خانواده و همچنین روش های در دسترس برای برخورد با خطر را ارائه می دهد.
وی تصریح کرد : خدمات مشاوره ژنتیک در چهار بخش مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداری، مشاوره حین بارداری و مشاوره ژنتیک در فرزند دوم، در خانواده های دارای فرزند معلول انجام می شود.
وی ادامه داد : مشاوره ژنتیک می تواند در موارد نازایی و سقط های مکرر و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و نابینایی بسیاری از نوزادان کمک کننده باشد.
قدس، کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، کلینیک بیمارستان و مرکز مشاوره ژنتیک بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) در شهر سمنان و مرکز مشاوره ژنتیک دکتر جمالی در شاهرود را از جمله مراکز خدمات مشاوره ژنتیک در استان سمنان عنوان کرد.
مشاور مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود 10 تا 15 درصد از مراجعان به مراکز مشاوره، به انجام آزمایش نیاز دارند و این موضوع اهمیت مشاوره ژنتیک را قبل از انجام هر آزمایشی نشان می دهد که از صرف هزینه و زمان اضافی جلوگیری می شود.
وی تصریح کرد: آزمایش های ژنتیک هزینه ی زیادی دارند و در استان آزمایشگاه های مختص به این آزمایش وجود ندارد و بیماران به اجبار به تهران ارجاع داده می شوند که علاوه بر هزینه آزمایش ها، هزینه رفت و آمد و اسکان نیز به خانواده تحمیل می شود.
مشاور مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: بسیاری از افراد به علت هزینه ها و نداشتن اطلاعات کافی از عواقب انجام ندادن مشاوره ژنتیک، به مراکز آزمایشی مراجعه نمی کنند و فرزندان مبتلا به انواع اختلال ها به دنیا می آورند که تولد این افراد نه تنها از لحاظ روحی و مالی، آسیب جدی به خانواده وارد می کند، بلکه برای جامعه نیز هزینه بر و دارای تکلیف اجتماعی است.
استان سمنان بیش از 13 هزار معلول دارد.
7342/6103/6026/
کد N1347046

وبگردی