آفتاب

اتفاق تازه در روابط پاکستان و افغانستان

اتفاق تازه در روابط پاکستان و افغانستان

اسلام آباد - ایرنا - با وجود اینکه پاکستان و افغانستان همواره یکدیکر را متهم به عدم همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم می دانند، نخست وزیر پاکستان به تازگی از همکاری کابل برای کشتن برخی عوامل تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان قدردانی کرد.

از زمان روی کار آمدن اشرف غنی در دولت وحدت ملی افغانستان، به جز هفته ها و ماه های نخست ریاست جمهوری اشرف غنی که فضای ظاهرا دوستانه و صمیمی در روابط این کشور و پاکستان شکل گرفت، کابل و اسلام آباد همواره یکدیگر را متهم به پناه دادن و یا عدم برخورد قاطع با تروریست های طالبان افغانستان و پاکستان کرده اند.
روز گذشته اشرف غنی با محمد نواز شریف تماس تلفنی برقرار کرد و به وی اطمینان داد که طراحان اصلی حمله تروریستی بی سابقه پاییز سال 1393 به مدرسه در شهر پیشاور پاکستان، در عملیاتی ضدتروریستی در خاک افغانستان کشته شده اند.
نخست وزیر پاکستان نیز این اقدام افغانستان قدردانی کرد. این شاید نخستین بار در طول بیش از یک سال اخیر است که پاکستان رسما در عالی ترین سطح، مراتب تشکر خود را از اقدام افغانستان در راستای ضربه زدن به تروریست های ضدپاکستانی اعلام می کند.
دو روز پیش عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان اعلام کرد که رئیس جمهوری کشورش هماهنگی لازم را برای حمله به این تروریست ها انجام داد.
به گفته سفیر افغانستان، 'عمر منصور' از طراحان اصلی حمله سال 1393 به مدرسه پیشاور پاکستان و تعدادی از همدستان وی که در روزهای گذشته در یک حمله هوایی در خاک افغانستان کشته شدند، بنا به خواسته اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و بعد از مطلع شدن وی از محل اختفای آنان انجام شد.
همکاری افغانستان برای به دام انداختن و کشتن طراحان حمله تروریستی به مدرسه پیشاور، تقریبا یک هفته پس از آن انجام شد که فرمانده ارتش پاکستان قول های مساعدی برای حمایت از افغانستان و از بین بردن پناهگاه های تروریست ها در خاک پاکستان داد و در عین حال تاکید کرد که پاکستان هم انتظاراتی از افغانستان دارد.
اشرف غنی در این تماس تلفنی به نواز شریف گفت: حمله دو سال پیش به مدرسه ای در پیشاور پاکستان (که موجب کشته شدن نزدیک به 150 دانش آموز شد)، یک تراژدی بزرگ پاکستان و جهان بود و عوامل این حمله به سزای عمل خود رسیدند.
رئیس جمهوری افغانستان همچنین برای نخست وزیر پاکستان بعد از عمل جرای اخیر وی در لندن، آرزوی بهبودی کامل کرد.
تماس تلفنی روز گذشته اشرف غنی با نواز شریف، به نوعی دلجویی وی از پاکستان به خاطر اظهارات تندی بود که نشست اخیر سران ناتو در ورشو مطرح کرد. وی هفته گذشته در این کنفرانس بین المللی و در حضور سران بسیاری از کشورها، بار دیگر پاکستان را به برخوردتبعیض آمیز به تروریست ها و عدم برخورد جدی با طالبان متهم کرد و مدعی شد که پاکستان تروریست ها را به 'تروریست خوب' و 'تروریست بد' تقسیم می کند.
این اظهارات اشرف غنی واکنش های مقام های پاکستان را به دنبال داشت.
حدود دو هفته پیش ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان با حضور در جمع نیروهای کشورش در نزدیک مرز افغانستان، در اظهاراتی که مورد پسند افغان ها و البته آمریکایی ها قرار گرفت، گفت پاکستان از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حمایت می کند و اجازه نخواهد داد اقدامی از خاک پاکستان علیه این کشور همسایه انجام شود.
ژنرال شریف در ادامه این سخنانش، بلافاصله تاکید کرد که پاکستان نیز انتظارهایی از افغانستان دارد و شاید همکاری افغانستان در کشتن طراحان حمله تروریستی به مدرسه پیشاور، بخشی از براوردن انتظاراتی باشد که ژنرال شریف به آن اشاره کرده بود.
آساق**1723
کد N1346780

وبگردی