آفتاب

تازه های تشخیص و درمان هپاتیت C در ایران بررسی می شود

تازه های تشخیص و درمان هپاتیت C در ایران بررسی می شود

تهران - ایرنا - سمینار 'تدوین آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C'با حضور متخصصان و صاحبنظران داخلی و خارجی در تهران برگزار می شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران روز یکشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی ایرنا گفت: گردهمایی علمی یک روزه 'تازه های هپاتیت C همراه با اجماع درمان آن در ایران- Consensus on Management of Hepatitis C Infection in Iran' با همکاری کمیته علمی هپاتیت ایران (Iran Hepatitis Scientific Board)، شبکه تحقیقات هپاتیت ایران و مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)، روز جمعه یکم مرداد ماه 1395 در محل سالن همایش های رازی برگزار خواهد شد.
دکتر 'سید موید علویان' هدف از برگزاری این سمینار را گردآوری و تصویب دستورالعملی مشترک و ملی در درمان هپاتیت C عنوان کرد.
به گفته وی گزارش نهایی جلسه به صورت مقاله ای در مجله علمی پژوهشی Hepatitis Monthly به چاپ خواهد رسید و اسامی تمام شرکت کنندگان در این سمینار به عنوان همکار در پایان آن ذکر می شود.
علویان، مخاطبان و گروه های هدف این سمینار را پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد، متخصص بیماری های گرمسیری و عفونی، متخصص بیماری های داخلی، متخصص رادیولوژی، ویروس شناسی، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی، متخصص علوم آزمایشگاهی ذکر کرد.
هپاتیت به معنای التهاب کبدی است و هپاتیت C نیز نوعی عفونت واگیردار به شمار می آید که توسط ویروس عامل این بیماری ایجاد شده و با حمله به کبد باعث التهاب کبد می شود.
اغلب افراد مبتلا به ویروس هپاتیت سی (HCV) هیچ علامت و نشانه ای حس نمی کنند و بسیاری از آنها حتی ممکن است از وجود این ویروس در بدنشان آگاه نباشند.
هپاتیت C یکی از چندین نوع ویروس هپاتیت و از جدی ترین انواع آن است که از طریق ارتباط با خون آلوده و عموما در پی استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی منتقل می شود.
برخی افراد، بیش از دیگران در خطر ابتلا به بیماری هپاتیت C هستند که از جمله آنها می توان به معتادان تزریقی که از سرنگ و سوزن مشترک استفاده می کنند، افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به هپاتیت C دارند، شاغلان بخش های درمانی، کودکان زاده شده از مادر آلوده به ویروس هپاتیت C، دریافت کنندگان طب سوزنی و یا خالکوبی (تاتو) با سوزن های آلوده، دریافت کنندگان عضو از فرد مبتلا به این بیماری، افرادی که وسایل شخصی مشترک همچون تیغ و یا مسواک مشترک با فرد آلوده به ویروس دارند و یا افرادی که برای مدت طولانی دیالیز می شده اند، اشاره کرد.

**علائم هپاتیت C
بیماری هپاتیت C عموما علامتی از خود نشان نمی دهد ولی زمانیکه بیماری علامتی داشته باشد، این علایم می تواند شامل خستگی، تب، تهوع و اشتهای کم، درد مفاصل و ماهیچه ها، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها و مدفوع زرد یا کم رنگ باشد.
تشخیص ابتلا به هپاتیت C از طریق آزمایش های مختلف خونی و به منظور تشخیص ویروس در بدن و سطح ویروس صورت می گیرد و همچنین از آزمایش های مختلف کبدی برای تشخیص سطح آسیب دیدن کبد توسط هپاتیت C نیز استفاده می شود.
علمی**1055**1440
کد N1345994

وبگردی