آفتاب
مسئول میراث فرهنگی داراب:

کشف جسد مومیایی دوره هخامنشی کذب است

کشف جسد مومیایی دوره هخامنشی کذب است

شیراز- ایرنا- مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب از توابع استان فارس گفت که خبر کشف جسد مومیایی مربوط به دوره هخامنشیان در آثار تاریخی این شهرستان که در فضای مجازی مطرح شده، کذب است.

داوود مرادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اشتباه بزرگی که شایعه پردازان مرتکب شده اند این است که کاوش های باستان شناسی برای پیدا کردن گنج و مومیایی نیست.
وی گفت: از طرف دیگر، این کاوش ها با دستور پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت می گیرد و حتی دستور مدیرکل این سازمان در استان فارس هم در این زمینه نافذ نیست.
مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب گفت که در شایعات منتشر شده حتی نام مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز اشتباه ذکر شده است.
وی درباره طرح موضوع فرونشست زمین و کشف برخی آثار تاریخی در اثر این فرونشست گفت: آثار ناشی از فرونشست به سبب خشکسالی و برداشت های غیرمجاز از منابع زیرزمینی در گستره شهرستان داراب دیده می شود و در محدوده آثار تاریخی دارابگرد هم ترک هایی مشاهده می شود اما آنچه به عنوان کشف تونل مطرح شده است، صحت ندارد.
این روزها برخی مطالب در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر این که جسد مومیایی یکی از نوادگان داریوش دوم هخامنشی در جریان کاوش ها کشف شده است.
دارابگرد به عنوان یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران ایران باستان سلسله هخامنشیان است و یکی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده که به نام 'دارابجرد' نیز معروف است و در 6 کیلومتری شهر داراب کنونی قرار دارد.
اطراف این شهر مدور، دیوار مخروطی عظیمی از گل رس، سنگ و ملاط آهک بنا شده که ارتفاع آن به بیش از 10 متر می رسد.
این دیوار گلی بر اثر گذر زمان دچار فرسایش جدی شده است و با وجود قرار داشتن این اثر تاریخی و شهر باستانی در فهرست آثار ملی تاکنون در این مورد هیچگونه مرمتی انجام نشده است .
شهرستان داراب در 225کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
2027 /6118/ 6075
کد N1345398

وبگردی