آفتاب

جامعه بدون روابط عمومی به انحراف کشیده می شود/روابط عمومی تنها نصیحت الملوک نیست

جامعه بدون روابط عمومی به انحراف کشیده می شود/روابط عمومی تنها نصیحت الملوک نیست

تهران - ایرنا - رییس انجمن روابط عمومی ایران با تاکید و توصیه به جوانان بر استفاده از تجربیات پیشکسوتان حرفه روابط عمومی گفت: جامعه بدون روابط عمومی به انحراف کشیده می شود.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، سید غلامرضا کاظمی دینان در نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی علمی و عملی روابط عمومی ایران که به مناسبت گرامیداشت سالروز پدر روابط عمومی کشور برگزار شد، افزود: پرفسور حمید نطقی معتقد بود روابط عمومی پدر خانواده است و هیچ خانواده ای نمی تواند بدون پدر باشد چرا که در غیر این صورت آن خانواده با مشکلات بسیاری روبرو شده و مجبور است با آن دست و پنجه نرم کند.
این پیشکسوت روابط عمومی کشور با بیان اینکه روابط عمومی ها باید انتظار مدیر و مردم را فراهم کنند، تصریح کرد: ما پل ارتباطی و تلطیف کننده رابطه ها هستیم و در کلامی دیگر پل روابط و ارتباطات هستیم.
کاظمی دینان با مردم صادق بودن را یکی از ویژگی های روابط عمومی ها عنوان کرد و افزود: روابط عمومی آرام کننده و آرام بخش است و باید گوش شنوا باشد و این مهم را به یاد داشته باشد که با آگاهی رسانی می توان جامعه را از تشنج خارج کرد.
وی با بیان این که روابط عمومی اگر بداند که چگونه رفتار کند می تواند جامعه ای را شاد کند، اضافه کرد: برخی از اقدامات قابل اجرا در روابط عمومی ها در کتاب ها نیامده است بنابراین باید از تجربیات اساتید استفاده کرد.
دبیر نخستین نشست روابط عمومی علم تا عمل نیز گفت: بررسی های انجام شده نشان از آن دارد که با گذشت نیم قرن از پیدایش روابط عمومی در ایران، این مهم در مسیر تکامل خود با مسائل عدیده ای رو به رو بوده است.
محمدرضا پارسیان ادامه داد: همین امر ما را بر آن داشت تا برای کمک به برقراری و ارتباط مؤثر با تصمیم گیران و تصمیم سازان در حوزه زیربناهای روابط عمومی گام برداشته و به برگزاری این نشست ها اقدام کنیم.

** روابط عمومی ها باید مدافع شهروندان باشند
در ادامه دبیر انجمن روابط عمومی ایران نیز به هفدهمین سالگرد پدر روابط عمومی ایران اشاره کرد و افزود: ضمن اینکه روابط عمومی ها باید مدافع شهروندان باشند باید الگوی خود را پدر روابط عمومی ایران بدانند و از کتاب ها و تجربیات او در این راستا استفاده کنند.
میرزابابا مطهری نژاد، با تاکید بر اینکه راه های زیبایی برای علم و عمل وجود دارد، اضافه کرد: روابط عمومی ها همواره باید این دو سؤال را از خود بپرسند که چه اقداماتی باید صورت گیرد تا علم و عمل در این راستا به یکدیگر نزدیک شود و همچنین چه کارهایی نباید انجام شود.
وی با بیان اینکه شفافیت جلوی فساد را می گیرد، به فیش های حقوقی نجومی که این روزها فاش شده هم اشاره کرد و گفت: اگر در همه ارگان ها، سازمان ها، نهادها و این قبیل روابط عمومی ها از مدیران شفافیت در عمل را بخواهند، هیچ مدیری چنین حقوقی دریافت نخواهد کرد.

** روابط عمومی در جهان پیشگام و پیش قدم است
استاد دانشگاه و از شاگردان مرحوم نطقی نیز در این نشست با بیان که روابط عمومی ها چشم سازمان ها هستند، به خاطره ای از کلاس های خود در خارج از ایران اشاره کرد و گفت: در برهه ای از زمان که خارج از کشور تدریس می کردم با دانشجویی مجهول الهویه در نخستین روزهای سال تحصیلی مواجه شدم زیرا که لباسی به تن داشت همانند گونی که تنها می توانستیم دو چشمش را ببینیم و تا پایان سال همان گونه بود.
علی میرسعید قاضی ادامه داد: این فرد حتی در زمانی که کلاس به معرفی دانشجویان اختصاص داده شده بود، سخنی نگفت و مجهول بودنش و اینکه هیچ شخصی از هویت و حتی زن یا مرد بودن وی خبر نداشت، سبب شد تا دانشجویان کلاس نسبت به کلاس های دیگر کاهش رتبه داشته باشند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه روابط عمومی تدوین گر یک مدیریت ارتباطی است که در بیان پیام و اطلاعات همسو با مدیریت پیش می رود، خاطر نشان کرد: مدیریت تحلیل گر نسبت به سازمان جلو می افتد و موضوعات و مسائل مرتبط با کار سازمان را در جامعه و موضوعات مورد علاقه مخاطبین را جستجو می کند، در آغاز محور فعالیت های یک روابط عمومی تحلیل گر مخاطبین هستند پس به سراغ مخاطب می رود و دیدگاه، سلائق، خواسته ها، انتظارات و توقعات او را به مدیر منتقل می کند، دیدگاه های جامعه و مدیریت کلان جامعه در ارتباط با سازمان را درمی یابد و آن را به مدیر سازمان منتقل می کند.
البته نظریات مدیر سازمان را هم به مخاطبان درونی و بیرونی سازمان منتقل می کند ولی اصلش این است که مخاطبان و مسائل جامعه مرتبط با سازمان شناخته شود، مدیر از آن آگاه شود و برنامه های ارتباطی متناسب با آن باشد. اکنون در جهان، روابط عمومی پیشگام و پیش قدم؛ روابط عمومی تحلیل گر است و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

** بهره جستن از تجربیات و یادبودها باید ما را به جلو حرکت دهد
در ادامه این نشست نیز رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به خاطره میرسعید قاضی در ارتباط با فرد مجهول الهویه اظهار کرد: به شخصه اگر با چنین فردی در کلاس خود مواجه شوم، او را از کلاس بیرون کرده و اخراج می کنم.
شهرام گیل آبادی تصریح کرد: تیمی از دانشجویانم که در زمینه موسیقی نیز فعال هستند در خارج از کشور اقداماتی را پیرامون روابط عمومی دنبال می کنند بدین گونه که این افراد به داخل شهر رفته و با اجرای موسیقی به دنبال سنجش رفتار و عکس العمل افراد هستند.
وی ادامه داد: نوع نگاه و رفتار مردم به عملکرد و چگونگی اجرای آن دانشجویان بستگی دارد و همین امر موجب می شود تا آنها در کنارشان به تماشا بایستند و یا به راحتی از کنارشان عبور کنند.
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به اینکه رفتارها به خلاقیت خود انسان ربط دارد، عنوان کرد: ما باید برای هر حرکتی که قصد انجام آن را داریم فکر کنیم.
گیل آبادی اضافه کرد: بهره جستن از تجربیات و یادبودها باید ما را به جلو حرکت دهد.

** روابط عمومی تنها نصیحت الملوک نیست
در ادامه این نشست مدیر گروه روابط عمومی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: روابط عمومی تنها نصیحت الملوک نیست و نیاز به کانون حرفه ای دارد.
حسین افخمی اضافه کرد: امروزه حرفه گرایی در روابط عمومی ها یک ضرورت است.
وی افزود: ضمن پژوهش علمی در زمینه روابط عمومی های کشورهای اسلامی باید به دنبال بومی کردن روابط عمومی در ایران باشیم.
در این نشست از وب سایت سلسله نشست های علمی و عملی روابط عمومی به آدرس www.publicrelation.ir رونمایی شد.
نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی علمی و عملی روابط عمومی ایران به همت انجمن علمی روابط عمومی دانشکده خبر تهران با حضور مدیران و کارشناسان، دانشجویان و اساتید، صاحب نظران و اندیشمندان، فعالان حوزه روابط عمومی و مسؤلان مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نگارستان شهر واقع در بوستان گفتگو برگزار شد.
فراهنگ**1355**1027
کد N1345036

وبگردی