آفتاب

ماهیگیری با دارقالی!

ماهیگیری با دارقالی!

همشهری دو - مرجان همایونی: صدای شانه روی دار قالی، فضای روستا را پرکرده، صدایی که برای مینا و اهالی روستا نوید یک زندگی تازه را می‌دهد.

مينا قدم‌هايش را تند مي‌كند، تا هر چه زودتر خودش را به كارگاه قاليبافي برساند. كارگاه كوچكي كه تا چند روز قبل انباري براي وسايل به‌درد‌نخور بود. اما حالا از زماني كه طرح «چرخ زندگي» اجرا شده و چرخ زندگي در روستا بهتر مي‌چرخد؛ دارهاي قالي در كنار هم قدعلم كرده و تبديل شده‌اند به مأمني براي زنان بي‌سرپرست و بدسرپرست روستا. حالا حتي مينا كه دانش‌آموز راهنمايي است هم مي‌تواند پشت اين دارهاي قالي بنشيند و كمك‌حال پدر پيرش باشد.

طراح و مدير اين طرح، پسر 27ساله‌اي به نام حامد حيدري‌نژاد است، مهندس مكانيكي كه بعد از فارغ‌التحصيلي، وارد حوزه علميه شد. يكي از اهداف او براي انتخاب حوزه علميه و طلبگي، رفع نيازهاي مردم و كمك به آنها بوده است.

طلبه جوان داستان ما، از خانواده‌اي با سطح مالي متوسط است و پدرش راننده تاكسي؛ اين را گفتيم تا زماني كه گزارش را به‌طور كامل خوانديد، تا شما هم موافق ما شويد كه كمك‌كردن و كمك‌رساني به ديگران منوط به داشتن پول نيست و كافي است كه بخواهيم و دست‌در‌دست هم دهيم. حامد حيدري‌نژاد مي‌گويد: «6سال است كه كارهاي جهادي در 7استان كشور انجام مي‌دهيم، هدف ما، كمك به مردمي است كه در مناطق محروم زندگي مي‌كنند و هشت‌شان گرو نه‌شان است. افرادي كه براي به‌دست‌آوردن روزي خود تلاش مي‌كنند اما دخلشان به خرجشان نمي‌رسد. تمام اين كارها را هم با حقوق معلمي‌ام انجام مي‌دهم».

  • طرح‌هاي ابتكاري آقاي معلم

آقاي معلم كارهاي زيادي طي 6سال كار جهادي انجام داده است؛ از توزيع نان خيراتي گرفته تا تهيه جهيزيه و تأمين هزينه عمل جراحي. بهتر است كارهايي كه او انجام داده را از زبان خودش بشنويد: «طي اين سال‌ها من و همكارانم با مؤسسات خيريه و جهادي زيادي آشنا شده‌ايم و با آنها مشغول به همكاري هستيم. كارهاي زيادي نيز در جهت كمك به مردم نيازمند كشورمان انجام داده‌ايم؛ جمع‌آوري 5هزار جلد كتاب، راه‌اندازي 4كتابخانه، بازسازي 17مدرسه، تأمين جهيزيه كه با كمك‌هاي مردمي و مسئولان، براي هر نفر يك ميليون‌تومان تمام مي‌شود تأمين سيسموني كه 350هزار تومان براي هر سرويس سيسموني تمام مي‌شود و... ».

اين قيمت‌ها به اين معنا نيست كه وسايلي كه خريداري شده بي‌كيفيت هستند يا تمام وسايل ضروري احتمالا خريداري نمي‌شوند. تمام وسايل اصلي يك جهيزيه خريداري مي‌شود و آن هم با رويكرد حمايت از كالاي ايراني و ترويج خريد كالاي ايراني. حامد حيدري نژاد دراين‌باره مي‌گويد: «ماه رمضان اعلام كرديم كه خانواده‌ها، غذاهاي اضافي كه دست نخورده هستند را به ما بدهند. بدين‌ترتيب، اين غذاها را بين مردم نيازمند پخش كرديم. در طرحي ديگر 5/2 تن كاغذ باطله و كارتن جمع كرديم و آنها را تبديل به هزار و 200بسته لوازم‌التحرير كرديم. علاوه بر اينها صندوق قرض‌الحسنه‌اي نيز داريم و به نيازمندان وام مي‌دهيم».

  • توزيع غذا، مشكل را براي هميشه حل مي‌كند؟

اين كارها و كارهاي زياد ديگري، در كارنامه كارهاي خير حامد حيدري‌نژاد و ساير اعضاي گروه‌اش است. اما تمام اين كارها براي اين گروه راضي‌كننده نيست. او و همكارانش دلشان مي‌خواهد، كاري كنند كه گداپروري نباشد. دلشان مي‌‌خواهد كاري كنند كه نيازمندان بعد از مدت‌زماني روي پاي خودشان بايستند و ديگر محتاج كمك ديگران نباشند. مي‌گويد: «همه اينها به كنار، چيزي كه براي ما مهم است، اين است كه براي نيازمندان اشتغال‌زايي كنيم. ما با اشتغال‌زايي مي‌توانيم از گداپروري جلوگيري كنيم و در كنار آن، براي آنها كاري دست و پا كنيم. در‌ ماه مبارك، نان خيراتي بين نيازمندان پخش شد، اما اين كار تنها كفاف يك وعده آنها را مي‌دهد و وضعيت زندگي اين نيازمندان هيچ تغييري نمي‌كند. توزيع غذا و بسته‌هاي خواربار نيز موقتي و چند روزه است و مشكل نيازمندان را براي هميشه حل نمي‌كند».

ايده اشتغال‌زايي باعث شد تا حامد حيدري‌نژاد و همكارانش به سراغ راه‌حلي دائمي براي اين كار بروند. او مي‌گويد: «6‌ماه تمام سيره عملياتي امام‌موسي‌صدر را مطالعه كردم. فردي كه 20سال در لبنان كارهاي استراتژيك زيادي انجام داده بود. حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: «اگر فقر در هيبت مرد با من روبه‌رو شود، او را مي‌كشم». فقر بزرگ‌ترين آفت جامعه است. همه اينها حكايت از آن دارد كه بايد به مقابله با فقر برويم».

  • از انباري‌ متروك تا كارگاه قاليبافي

حامد حيدري‌نژاد و همكارانش بار ديگر به سراغ كميته امداد امام خميني‌(ره) رفتند و فهرستي از نيازمندان را در اختيار گرفتند؛ فهرست اسامي زنان و دختران بدسرپرست و بي‌سرپرست كه فقر و نداري دامنگيرشان شده است. 210زن و دختر براي اين طرح انتخاب شدند و كارگاه‌هايي تاسيس شد تا آنها در آن مشغول به‌كار شوند. حامد حيدري‌نژاد مي‌گويد: «2كارگاه با همكاري كميته‌امداد در شهرهاي استان همدان تأسيس كرديم. كارگاه‌ها، محل‌هايي بود كه يا استفاده نمي‌شد و يا قسمتي از مسجد بود. در جلساتي كه با امام‌جمعه و معتمدين شهر داشتيم و تعهداتي كه داده شد، اين محل‌ها به‌عنوان كارگاه انتخاب شد و 210زن و دختر در آن مشغول به‌كار قاليبافي شدند. البته در كنار طرح «چرخ زندگي» ما 4طرح ديگر هم براي اشتغال‌زايي داريم كه يكي از آنها پرورش قارچ است».

  • پاياني براي افسردگي

حالا فقر كم‌كم دارد از اين 2 شهر رخت برمي‌كند و مي‌رود يا حتي اگر هم نرود دست‌كم رفته‌رفته كمرنگ مي‌شود. اما اين تنها دستاورد كارگاه قاليبافي نيست، شادي و انگيزه براي زندگي بين زنان و دختراني كه تا ديروز كاري براي انجام دادن نداشتند، دوچندان شده است. اعظم يكي از زناني است كه مشمول اين طرح شده است. زن جوان كه 4فرزند يتيم دارد مي‌گويد: «2 دخترم دم‌بخت هستند و لنگ جهيزيه، بچه كوچكم 5سال دارد و هزينه زندگي‌مان را از يارانه تأمين مي‌كرديم. خدا خير بدهد آقاي حيدري را، يك كارگاه قاليبافي در شهرمان تاسيس كرد. از آنجايي كه ما تحت پوشش كميته‌امداد بوديم در اين طرح ثبت‌نام كرديم. من قاليبافي بلد نبودم، حدود 3‌ماه به‌صورت مجاني تحت آموزش قاليبافي قرار گرفتيم. بعد از آن در كارگاه مشغول به‌كار شديم و حالا دارقالي‌ام را به خانه آورده‌ام. هم از بچه‌هايم نگهداري مي‌كنم و هم قاليبافي مي‌كنم. قالي مدت زيادي طول مي‌كشد كه تمام شود، اما بعد از پايان قالي، پول خوبي نصيبمان مي‌شود. از وقتي پشت دارقالي مي‌نشينم، زندگي‌ام رنگ ديگري به‌خود گرفته است. ديگر خودم را محتاج نمي‌بينم؛ خودم را كسي مي‌دانم كه نه‌تنها براي بچه‌هايش مفيد است بلكه سربار مردم مملكتش هم نيست». اما روحاني جوان و خير داستان ما آرزوهاي زياد ديگري نيز دارد، دلش مي‌خواهد كه واسطه‌ها از بين بروند و اجناس مستقيما به‌دست فروشنده‌هاي فرش و خريدارها برسد. اينطوري درآمدها بيشتر مي‌شود، اينطوري اجناس با قيمت‌هاي بالاتري خريداري مي‌شود و فقر زودتر ريشه‌كن مي‌شود.

حال گروه جهادي آستان امامزاده اسماعيل تعدادي از اين خانواده ها و بانوان نيازمند و سرپرست خانوار را در روستاهاي استان‌هاي همدان و كردستان شناسايي كرده تا با همراهي اعضاي باشگاه و مخاطبان سبقت مجاز همشهري طي يك كمپين 20 روزه براي آنها فرصتي دوباره پديد آورد. در اين 20 روز كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي مردمي و مخاطبان جمع آوري شده و در نهايت براي راه اندازي كارگاه‌ آموزشي بعدي و خريداري وسايل مورد نياز و دارقالي هزينه خواهد شد.

  • سبقت‌مجازي‌ها «چرخ زندگي» را مي‌چرخانند

محاسن متعدد قاليبافي و اشتغال‌زايي باعث شد تا گروه سبقت‌مجاز مانند پروژه‌هاي پيشين با اين روحاني جوان و گروه جهادي‌اش در اجراي بهتر طرح «چرخ زندگي» همراه شود. طرحي كه اين‌بار به كمك نيازمندان مي‌رود تا آنها را براي هميشه از فقر دور كند. طرحي كه به آنها اين اجازه را مي‌دهد تا دستشان را روي زانوهاي خودشان بگذارند، ياعلي بگويند و در برابر مشكلات زندگي و فقر بايستند. هزينه راه‌انداختن هر دارقالي با كمك‌هاي كميته امداد و خيرين و تمهيدات خاص گروه جهادي آستان امامزاده اسماعيل، مي‌شود چيزي حدود يك ميليون تومان. بدين‌ترتيب 50ميليون تومان مساوي است با اشتغال‌زايي براي 50زن و دختر بدسرپرست و بي‌سرپرست؛ مساوي است با هديه زندگي جديد به 50خانواده‌اي كه دلشان نمي‌خواهد با فقر زندگي كنند، دلشان نمي‌خواهد چشمشان به‌دست خيريني باشد كه هرازگاهي ياد آنها مي‌كنند. با هر يك‌ميليون‌تومان مي‌شود يك زن سرپرست خانوار را آموزش داده و بساط قاليبافي را در خانه‌اش علم كرد. طرح چرخ‌زندگي با مشاركت سبقت‌مجازي‌ها از امروزشنبه 26تيرماه تا پنجشنبه 14مرداد‌ماه كه مصادف با روز ميلاد حضرت‌معصومه(س) است، اجرا مي‌شود؛ طرحي كه به‌ازاي هر يك ميليون تومان يك دارقالي را براي هميشه بپا مي‌كند تا بعد از اينكه يك خانواده از بند فقر رها شد و روي پاي خود ايستاد، خانواده ديگري پشت اين دارقالي جاي گرفته و ماهيگيري را فرابگيرد! اينجا ديگر بحث انفاق نيست، طرح چرخ زندگي به‌معناي واقعي كلمه، شبيه وقف است و اثرش هميشگي است و هرگز از بين نمي‌رود.

  • شما هم سبقت بگيريد

افرادي كه مي‌خواهند به طرح «چرخ‌زندگي» كمك كنند، به هر ميزان و هر مقداري كه در توانشان است مي‌توانند با اعضاي باشگاه سبقت مجاز همراه شوند. اگر دوست داريد كه در كار خيري مشاركت كنيد كه اثرش ماندگار باشد، اگر دوست داريد كه به جاي ماهي‌دادن به نيازمندان، ماهيگيري را يادشان بدهيد يا اگر دوست داريد در يادگاري شريك شويد كه در كنار گسترش هنر قاليبافي براي هميشه كمك‌حال خانواده‌هاي نيازمند خواهد بود به اعضاي باشگاه سبقت‌مجاز پيوسته و «چرخ زندگي» بسياري را بچرخانيد. براي همراه شدن با طرح چرخ‌زندگي مي‌توانيد با شماره تلفن‌ 84321000تماس گرفته يا به سامانه 30003344 پيامك بفرستيد.

کد N1344818

وبگردی