آفتاب
بیگدلی در گفتگو با مهر:

تنها بخشی از ارتش کودتا کرد/روابط ارتش و اردوغان تیره تر می شود

تنها بخشی از ارتش کودتا کرد/روابط ارتش و اردوغان تیره تر می شود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بخش محدودی از ارتش ترکیه که از اقدامات اردوغان ناراضی بودند، دست به این کار زدند و اینگونه نبود که همه ارکان ارتش در آن کودتا دخیل بوده باشند.

علی بیگدلی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تحولات اخیر ترکیه و کودتا در این کشور، اظهار داشت: کودتاها معمولاً در ساعات صبح گاهی صورت می گیرد که مردم خواب هستند و مسئولان حکومتی خیلی امکان صدور فرمان ندارند، ولی این کودتا در ساعت ۱۱ شب اتفاق افتاد و معلوم است که سازمان یافته عمل نکرده اند و بخشی از ارتش که ناخشنودی هایی از سیاست اردوغان داشتند به این کار مبادرت کردند.

وی گفت: ما سه قدرت منطقه ای داریم شامل ترکیه، پاکستان و مصر که ارتش آنها زیر نظر آمریکا هستند، در این میان سیاست عمومی اردوغان این است که روزانه از قدرت ارتش بکاهد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در لحظات اولیه این کودتا، اوباما و پنتاگون آن را محکوم کردند و همین هم باعث شد که کودتا در ترکیه فروکش کند و اقدامات نظامیان در خصوص اجرای کودتا، نافرجام شود و گفتند که حکومت اردوغان، حکومت مشروعی است.

وی ادامه داد: همانگونه که گفتم تنها بخش محدودی از ارتش ترکیه که از اقدامات اردوغان ناراضی بودند، دست به این کار زدند و اینگونه نبود که همه ارکان ارتش در آن کودتا دخیل بوده باشند، حتی خیلی از آنها با این اقدام مخالفت هم کردند.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه بعد از کودتا قطعا قدرت سیاسی اردوغان بیشتر می شود، افزود: بعد از این کودتای نافرجام و حضور گسترده هواداران اردوغان، وی می تواند ادعا کند که از مشروعیت بالایی برخوردار است و از طرفی تسویه عمومی را در ارتش خواهد داشت که منجر به این خواهد شد که روابط میان اردوغان و ارتش از گذشته هم تیره تر شود.

بیگدلی گفت: ممکن است اردوغان تغییراتی را هم در ساختار قدرت خودش به وجود آورد. چرا که به هر حال این کودتا پیامی بود به وی که در رفتارش تغییر ایجاد کند، چون گاهی در رفتار اردوغان رگه هایی از دیکتاتوری را می بینیم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اردوغان می خواهد محوریت ارتش را در سایه قرار دهد که این مورد نظر خیلی ها نیست، همچنین اردوغان می خواهد حکومت مدنی را با احساسات دینی مردم به وجود آورد که این نیز باب میل برخی از صاحبان قدرت در ترکیه نبوده و نیست و نکته جالب در این کودتا این است که خیلی از احزاب ترکیه مثل جمهوری خلق که مخالف اردوغان هم هستند هم کودتا را محکوم کردند.

کد N1344270

وبگردی