آفتاب

مولانا نقطه پیوند تاریخی، فرهنگی و ادبی میان ایران و ترکیه است

مولانا نقطه پیوند تاریخی، فرهنگی و ادبی میان ایران و ترکیه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با خانم اسین چلبی بیست و دومین نواده مولانا و رئیس وقف مولانا در قونیه دیدار و گفت‌گو کرد.

به گزارش ایلنا، محمد ابراهیم طاهریان‌فرد در این دیدار با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های وقف مولانا و تاکید بر گسترش همکاری‌های فرهنگی میان ایران و ترکیه گفت: مولانا نقطه پیوند تاریخی، فرهنگی و ادبی میان ایران و ترکیه است. براین اساس باید به طور مشترک در جهت شناساندن ابعاد مختلف تفکر ارزشمند این شخصیت معنوی، انسانی و اسلامی به نسل جوان، مردمانمان و جهانیان تلاش نمائیم.

وی با اشاره به ساخت فیلم مولانا در هالیود گفت: برخی در آمریکا مولانا را خوب نمی‌شناسند، مولانا عالم برجسته مسلمانی است که آثارش موجب برکت، توسعه عشق و محبت در جوامع  بشری و برقراری صلح میان اقوام بوده است. آنانی که به درستی مولانا را شناخته‌اند به دین مقدس اسلام گرویده‌اند. بر این اساس سازندگان فیلم در مورد چنین شخصیتی مسئولیت انسانی سنگینی برعهده دارند. بر این اساس باید ضمن کسب اطلاعات بیوگرافیک جامع از همه ابعاد و وجوه شخصیت این عالم ربانی، این اطلاعات را بدون دخل وتصرف به مخاطبین منتقل نمایند.

در این ملاقات طاهریان با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر ایران و ترکیه برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی گفت: مولانا نقطه اتکا پیوند معنوی فرهنگی میان ایران و ترکیه است.

سفیر ایران در این ملاقات با اشاره به تمایل ایرانیان برای حضور در مراسم معنوی شب عروس در شهر قونیه، اهمیت تخصیص و ارائه امکانات مناسب به ایرانیان در ایام و مناسبت‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

طاهریان در خاتمه این دیدار با عنایت به خواهر خواندگی شهرهای خوی و قونیه و اینکه قرار است در آذرماه سال جاری سالروز تولد شمس تبریز در خوی برگزاری شود از خانم چلبی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آورد که مورد پذیرش ایشان واقع شد .

خانم چلبی  از شخصیت‌های فرهنگی شناخته شده در سطح بین‌المللی و مروج افکار مولانا است و تاکنون چندین بار به ایران مسافرت کرده است .

 

کد N1344247

وبگردی