آفتاب

رئیس سیا: در صورت ازسرگیری شکنجه القای حس خفگی در آب استعفا می دهم

رئیس سیا: در صورت ازسرگیری شکنجه القای حس خفگی در آب استعفا می دهم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) گفت، در صورتی که رئیس جمهوری آینده به این سازمان دستور از سرگیری شکنجه القای حس خفگی در آب درباره پیکارگران مظنون را بدهد، استعفا خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، 'جان برنان' روز چهارشنبه این سخنان را در واکنش به استقبال 'دونالد ترامپ' نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از این شیوه شکنجه ایراد کرد.
برنان بدون نام بردن از ترامپ گفت: باید بگویم تا زمانی که من رئیس سیا هستم، بدون توجه به آنچه رئیس جمهوری می گوید، رئیس سیایی که این دستور به آن داده شود، نخواهم ماند. آنها باید یک رئیس دیگری برای سیا انتخاب کنند.
وی گفت، نمی توان بین این نوع از شکنجه و دستیابی به اطلاعات موثق و معتبر، رابطه علمی و معمولی برقرار کرد.
برنان قبلا نیز گفته بود که از از سرگیری این شکنجه سر باز می زند.
این شکنجه در دوران ریاست جمهوری 'جرج دبلیو بوش' در رابطه با سه پیکارگر مظنون زندانی در زندان های مخفی آمریکا (گوانتانامو) در خارج از کشور استفاده شد.
ترامپ در مبارزات انتخاباتی اش گفت، در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، بلافاصله دستور ازسرگیری این شکنجه را خواهد داد.
'باراک اوباما' با به قدرت رسیدن در آمریکا در ژانویه 2009 حکم دولتی را امضا کرد که به موجب آن، شکنجه القای حس خفگی در آب و سایر شیوه های شکنجه های شدید ممنوع اعلام شد.
احکام دولتی از سوی روسای جمهوری بعدی قابل ابطال است.
غرق مصنوعی (waterboarding) یا القای حس خفگی در آب، شیوه ای از شکنجه است که در آن بازجوها شخص بازداشتی را برهنه می کنند، به یک تخته چوب می بندند و با قرار دادن سر در ارتفاع پایین تر از پاها، پارچه ای بر سر و صورت فرد بازداشتی می بندند و با آب ریختن و خیس کردن پارچه به صورت متناوب، امکان نفس کشیدن فرد بازداشتی را از بین می برند. فرد بازداشتی با هر نفس به جای تنفس هوا، آب وارد ریه خود می کند.
شبس** 1088**1565
کد N1341907

وبگردی