آفتاب
رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان:

قره کلیسا از فردا میزبان شصت و دومین مراسم زیارتی ارامنه جهان است

قره کلیسا از فردا میزبان شصت و دومین مراسم زیارتی ارامنه جهان است

ارومیه- ایرنا- رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان گفت: اثر جهانی قره کلیسا از فردا میزبان شصت و دومین مراسم زیارتی ارامنه جهان است.

پایلاک ساهاک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همانند سالهای گذشته امسال نیز زائران و سفرایی از سراسر جهان در مراسم زیارتی کلیسای طاطائوس مقدس حضور می یابند.
وی اظهار کرد: این مراسم از روز پنجشنبه 24 تیرماه آغاز شده و تا روز شنبه ادامه خواهد یافت.
رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان ادامه داد: در این مراسم معنوی و زیارتی خانواده هایی که نذر کرده اند، فرزندان خود را غسل تعمید می دهند.
ساهاک قربانی کردن گوسفند، زیارت مزار تاتائوس مقدس و مراسم مذهبی عشای ربانی را از دیگر برنامه های این مراسم جهانی عنوان کرد.
وی افزود: پیش بینی می شود پنج هزار نفر از سراسر جهان در این مراسم حضور یابند.
رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان گفت: در مراسم زیارتی قره کلیسا اسقف اعظم تهران و اسقف اعظم چفیچیان (اسقف اعظم تبریز) حضور خواهند داشت.
ساهاک بیان کرد: با توجه به اینکه این اثر جهانی به ثبت یونسکو رسیده، بنابراین تمهیدات لازم و مناسبی برای اسکان زائران در چادرها و مراکز اقامتی اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی جهت میزبانی، اقامت و اسکان زائران قره کلیسا توسط نهادهای مربوطه صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، قره کلیسا سالانه میعادگاه ارمنی های ایران و جهان می شود و در در هفته اول مرداد ماه ارمنی ها از شهرهای مختلف به قره کلیسا می آیند.
افزون بر ارمنی ها، خانواده هایی از آشوریان و به ندرت خانواده های مسیحیان کاتولیک هم در این جشن شرکت می کنند.
یکی از آداب پسندیده در طول زیارت سه روزه، آیین های غسل تعمید کودکان و نوجوانان ارمنی در این کلیسا است.
عده ای بر این عقیده هستند که تعمید کودکان آنها در نخستین کلیسای حضرت مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت، همراه با خیر و برکت است.
گروهی نیز فرزندان خود را با نذر و نیت در آنجا غسل تعمید می دهند و به همین خاطر سن غسل تعمید گیرندگان گاه به 15 و 20 سال هم می رسد.
روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا متفاوت است.
رسم این است که سه روز (از اول تا سوم مرداد) باید در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور می آیند، گاهی بیش از سه روز می مانند.
خانواده هایی هم که از شهرهای نزدیک می آیند، ممکن است فقط روز دوم آنجا باشند و سپس مراجعت کنند.
قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.
قره در زبان آذری به معنای 'سیاه' است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است.
ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است.
به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.
تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی تبلیغ وی گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت(دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود 3500 نفر) را به قتل برسانند.
در سال 302 میلادی زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد.
مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آنها کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.
بنا بر عقیده ارامنه، کلیسای طاطائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادئوس مقدس و پیروان مسیحی او است، در قره کلیسا جمع شده و مراسم خاصی بر پا می کنند.
8135/1905
کد N1341623

وبگردی