آفتاب

مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج اجباری می شود

مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج اجباری می شود

شهرکرد- ایرنا- رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: اجرای مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در برنامه ششم توسعه اجباری می شود.

به گزارش ایرنا، مجید رضازاده روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در شهرکرد با اشاره به تغییر نگرش سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری و مقابله افزود: 2 هزار و 500 پزشک، آموزش مشاوره غربالگری ژنیتک قبل از ازدواج را فرا گرفته اند.
وی گفت: در این طرح افرادی که ممکن است دچار اختلالات ژنتیک باشند، شناسایی می شوند.
رضازاده در ادامه افزود: برای اجرای این طرح از 2 سال گذشته مراکز ژنتیک در 62 شهر راه اندازی شده است.
رضازاده افزود: تغییر نگرش در زمینه فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک با رویکرد بیماریابی فعال در 240 مرکز مشاوره، یکی از سیاست های سال جاری سازمان بهزیستی است که در این زمینه مشاوران این مرکز در سنین پایین تر از ازدواج به ارائه مشاوره می پردازند.
وی به فعالیت های این سازمان در حوزه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: در راستای پیشگیری از اعتیاد 5 هزار تیم اجتماع محور در محلات با مشارکت مردم در خصوص اعتیاد و عواقب آن اطلاع رسانی می کنند.
رضازاده با اشاره به فعالیت 2 هزار و 200 مرکز درمان و کاهش آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: درمان و کاهش آسیب های اجتماعی توسط پایگاه های اقامتی کوتاه مدت، میان و بلند مدت انجام می شود.
وی تصریح کرد: سال گذشته در حوزه درمان به 600 هزار نفر در کشور خدمات ارائه شد.
رضازاده به اجرای 65 درصدی طرح غربالگری شنوایی نوزادان در کشور اشاره کرد و گفت: پوشش 90 درصدی این طرح در برنامه سال جاری برای پیشگیری از معلولیت ناشنوایی است.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز تصریح کرد: هم اکنون 32 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این تعداد هفت هزار و 700 معلول مستمری دریافت می کنند.
محمد میرزایی افزود: در حوزه توانبخشی 70 مرکز در استان فعال است که به سه هزار و 74 نفر خدمات ارائه می دهد.
7360/6021
کد N1341459

وبگردی