آفتاب

استاد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره): افزایش اعتماد بین دولت و ملت نتیجه اولیه بیانیه رییس جمهوری است

استاد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره): افزایش اعتماد بین دولت و ملت نتیجه اولیه بیانیه رییس جمهوری است

قزوین-ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزایش اعتماد عمومی را نتیجه اولیه بیانیه رییس جمهوری درباره پرداخت های نامتعارف عنوان کرد و گفت: این بیانیه همبستگی دولت و ملت را بالا خواهد برد.

دکتر فرهاد درویشی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فساد اعم از اداری، اقتصادی و اجتماعی می تواند بین دولت و ملت شکاف ایجاد کرده و به بحران های مختلفی چون بحران مشارکت، نفوذ و همبستگی بیانجامد، از اینرو صدور این بیانیه از سوی رییس جمهوری و پذیرش معضلی به نام پرداخت های نامتعارف، شهامت و شجاعت دکتر روحانی را نشان داد که از پیش هم انتظار آن می رفت.
وی با تاکید بر توصیف دقیق مساله پرداخت های نامتعارف و شناسایی ابعاد مختلف آن، ادامه داد: مساله فساد اعم از فساد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و اداری معضلی مهم در هر نظام سیاسی است و دکتر روحانی علاوه بر اعتراف به وجود چنین مساله ای، آن را به عنوان معضلی با ابعاد مختلف معرفی کرد که تنها مربوط به قوه مجریه نیست، بنابراین باید ضمن ریشه یابی، از نگاه سیاسی صرف و تک علتی به آن پرهیز کرد.
این استاد دانشگاه بر اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه و درمانگرانه با این مساله تاکید و اضافه کرد: در دوره های قبل به خصوص در دولت گذشته با اتکا به افراد و نه قوانین، راهها و منافذی باز که در نهایت منجر به فساد شد که از جمله آن تعیین مزایای برخی افراد مانند هیات مدیره های بخشی از شرکت های دولتی را به خود آنها واگذار کرده بودند، در حالیکه با اقدامی پیشگیرانه می توانست این امر بر عهده یک مرجع بالادستی باشد.
درویشی، تدوین، تصویب و اجرای قوانین را مهم ترین اقدام پیشگیرانه در راستای رفع مبادی فساد اعلام کرد و گفت: با استفاده از این اقدامات پیشگیرانه می توان قوانین را به گونه ای تصویب و اجرا کرد که امکان کمترین سوء استفاده در دستگاه های دولتی را از بین برد.
این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: البته با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه، برخی از افراد به دلیل زیاده طلبی ممکن است از این قوانین سوء استفاده کنند، لذا باید راهکارهای درمانگرانه کوتاه مدت یا بلند مدت را در مبارزه با فساد اتخاذ کرد.
وی تاکید رییس جمهوری بر شناسایی این افراد و بازگرداندن اموال آنها را در بیانیه اخیر از مصادیق همین اقدامات کوتاه مدت ذکر کرد و ادامه داد: اما مهمتر از درمان های کوتاه مدت، راهکارهای بلند مدت است که با اصلاح ساختارها و ایجاد تغییرات محقق خواهد شد.
درویشی اضافه کرد: باید شفافیت اطلاعاتی و آگاهی افراد جامعه از طریق رسانه ها و دستگاه ها به گونه ای منتشر شود که افراد خود را یکه تاز میدان ندانند.
این دانشیار علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: دکتر روحانی در خصوص پرداخت های نامتعارف متناسب برخورد کرد و در قالب یک فرصت خواستار شفافیت اطلاعاتی نه تنها در دولت بلکه در سایر نهادها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به پدیده فساد شد.
درویشی ادامه داد: باید قاطعانه و همراه با عقلانیت و برنامه ریزی دراز مدت رویه ای ایجاد شود که علاوه بر آگاهی مردم، نظارت بر دستگاه ها و پاسخگویی حاکمیت بالا رود و از این طریق مشارکت مردم بالا رود.
این عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه درباره موضوع انتشار پرداخت های نامتعارف نباید انگیزه خوانی کنیم، افزود: این امر از سوی دولت پذیرفته شده است که برخی افراد دریافتی های نامتعارفی داشته اند و با توجه به وضعیت اقتصادی دشوار مردم چنین دریافتی هایی عادلانه نیست و در این میان همین که مردم ببینند دولت صادقانه این موضوع را پذیرفته و در صدد رفع آن برآمده کافی است و جوسازی های مخالفان نیز کارآمد نخواهد بود.
7388/ 6128
کد N1341077

وبگردی