آفتاب
بخشنامه‌هایی که عملی نشد؛

برق مدارس آب‌پخش قطع شد/ تعلیم و تربیت در گرمای ۵۰ درجه

برق مدارس آب‌پخش قطع شد/ تعلیم و تربیت در گرمای ۵۰ درجه

بوشهر - در حالی که گرمای تابستان روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، برق مدارس آب‌پخش به علت بدهی قطع شده تا فعالان عرصه تعلیم و تربیت، کارکردن در گرمای ۵۰ درجه تابستان را تجربه کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سعید رضایی: در این گرمای هوا که هیچ‌کس تحمل حتی یک دقیقه قطع شدن برق را ندارد، برق مدارس آب‌پخش به علت بدهی قطع شده تا فعالان عرصه تعلیم و تربیت، کارکردن در گرمای ۵۰ درجه تابستان را تجربه کنند.

ماموران برق آب‌پخش از چند روز پیش اقدام به قطع کردن برق مدارس شهر کردند و حالا شش مدرسه در آب‌پخش برق ندارد تا فعالیت‌های تحصیلی و اداری این مدارس بدون برق انجام شود. 

در ساعات اولیه صبح می‌توان در سایه دیوار و یا درخت‌ها میز و صندلی را بیرون برد و کارها را انجام داد ولی از ساعت ۱۰ صبح که عبور می‌کنی دیگر طاقتی برای فعالیت در این گرما نمی‌ماند.

برق مدارس و پرداخت بدهی آن موضوع جدیدی نیست و سال‌ها است که مسئولان استان و کشور وعده داده‌اند این مشکل حل می شود ولی هنوز این پابرجا است.

اختلال در فعالیت مدارس با قطع برق

مدیر یکی از مدارس آب‌پخش با اشاره به قطع برق این مدرسه به خبرنگار مهر گفت: هر چند بخشنامه‌ای به ما ارسال شده که هیچ‌کس اجازه قطع برق مدارس را ندارد، ولی متاسفانه ماموران برق آب‌پخش اقدام به قطع برق مدرسه کرده‌اند و فعالیت‌های ما با اختلال روبرو شده است.

یکی دیگر از مدیران مدارس آب‌پخش نیز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه هیچ هماهنگی با ما برای قطع برق صورت نگرفته است و سیستم‌امنیتی و دوربین‌های مداربسته و اتوماسیون اداری ما هم قطع شده که مشکلات زیاد را متوجه مدارس و سیستم‌ها خواهد کرد.

مدیران مدارس آب‌پخش خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شدند و تاکید داشتند که برای اجرای فعالیت‌های تعلیم و تربیت باید هر چه سریع‌تر مشکل برق مدارس حل شود و دیگر شاهد تکرار این مسائل نباشیم.

بخشنامه‌ای که اجرایی نشد

به گزارش خبرنگار مهر، در بخشنامه‌ای که اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر به مناطق مختلف و مدارس استان ارسال کرده است، عنوان شده: به استناد بند ۶ مصوبات چهارمین جلسه شورای اداری استان بوشهر، مدیران و روسای شرکت‌های توزیع نیروی برق، آب و گاز مجاز به قطع انشعاب مدارس و مراکز آموزشی و دستگاه‌های اجرایی نخواهند بود مگر اینکه کتبا از شخص استاندار یا شورای تامین استان مجوز دریافت کنند.

با وجود این بخشنامه، برق مدارس آب‌پخش قطع شده است و امروز دهمین روز از قطع برق این مدارس است و هنوز هم اقدامی برای وصل مجدد برق مدارس صورت نگرفته است.

هماهنگی وزارت نیرو و نیروگاه اتمی برای پرداخت بدهی برق

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان بوشهر اردیبهشت ماه امسال در جمع خبرنگاران گفته بود: به‌منظور پرداخت بدهی ۴.۵ میلیارد تومانی برق مدارس استان بوشهر، قرار است وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی توافق کنند تا از محل مطالبات نیروگاه اتمی از وزارت نیرو، این بدهی پرداخت شود.

ناصر کرمی با اشاره به اینکه مدارس استان ۴.۵ میلیارد تومان بدهی برق دارند، افزود: برای حل مشکلات برق مدارس، رایزنی‌هایی با وزارت نیرو و نیروگاه اتمی بوشهر انجام‌ شده و قرار است با هماهنگی وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این مشکل برطرف شود.

وی گفت: با توجه به اینکه نیروگاه اتمی ۵۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد قرار است بخشی از بدهی مدارس از این طریق پرداخت شود.

وی بیان کرد: قبل از سال ۹۲ با توافق وزارت نیرو، نیازی نبود مدارس بدهی برق را پرداخت کنند اما از اواخر سال ۹۲ این مصوبه لغو شد و همین امر موجب شد تا بسیاری از مدارس بدهی برق را پرداخت نکنند و بر بدهی به شرکت برق اضافه شد.

هماهنگی بین وزارت نیرو و انرژی اتمی ایجاد نشد

هر چند مصوباتی بین مسئولان استان برای هماهنگی با وزارت نیرو و نیروگاه اتمی برای پرداخت بدهی برق مدارس وجود داشته و وعده‌هایی نیز ارائه شده است، ولی این وعده‌ها هنوز عملی نشده و بدهی برق مدارس پابرجا است.

این مصوبات و بخشنامه‌ها برای مدارس آب‌پخش پول نشده است و ماموران برق نیز که در اینجا مامور و معذور هستند، اقدام به قطع برق مدارس این شهر کردند.

یکی از مدیران برق شهرستان دشتستان به خبرنگار مهر گفت: ما دستور داریم برق مشترکینی که قبض خود را پرداخت نکرده‌اند قطع کنیم و از چند روز پیش این کار برای همه مشترکین اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و کمبودهای مالی مدارس را به خوبی درک می‌کنیم، اضافه کرد: متاسفانه مدارس آب‌پخش حتی بخشی جزئی از هزینه‌های برق خود را پرداخت نکرده‌اند و ما مجبور به قطع برق مدارس هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حالا مشکلات مدارس بیشتر از گذشته شده است؛ مدارسی که قادر به تامین مخارج خود نیستند، باید با مشکلات بیشتری یعنی قطع برق که عملا مجال فعالیت را از آنها می‌گیرد، دست و پنجه نرم کنند.

کد N1341011

وبگردی