آفتاب

مدیرعامل: منطقه آزاد چابهار نیاز به ساخت بندر و فرودگاه بین المللی مستقل دارد

مدیرعامل: منطقه آزاد چابهار نیاز به ساخت بندر و فرودگاه بین المللی مستقل دارد

چابهار- ایرنا- مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: این منطقه برای دست یابی به اهداف و موفقیت بیشتر در حوزه های ترانزیت، صادرات و واردات و رفت و آمد مسافران و تجار نیاز جدی به ساخت و توسعه بندر و فرودگاه بین المللی مستقل دارد.

حامدعلی مبارکی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد چابهار با قوانین و مقررات ویژه و معافیت مالیاتی و گمرکی 20 ساله برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی، تجاری، ترانزیت و تسهیل در سرمایه گذاری نیازمند ساخت و یا الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به محدوده منطقه آزاد است.
وی گفت: با گذشت 23 سال از فعالیت منطقه آزاد در چابهار هنوز فرودگاه بین المللی در این منطقه وجود ندارد و با تمامی سرمایه گذاران خارجی در فرودگاه کنارک مانند مسافران سرزمین اصلی رفتار و برخورد می شود.
وی ادامه داد: ورود و خروج سرمایه گذار خارجی در محدوده منطقه آزاد بدون ویزا است و در سرزمین اصلی کاملا این موضوع فرق می کند.
وی گفت: برای ورود و خروج کالا از طریق منطقه آزاد به بنادر شهید بهشتی و کلانتری با مشکلات جدی رو به رو هستیم بطوری که در برخی مواقع برخورد سلیقه ای مسئولان سرزمین اصلی سبب گلایه شدید سرمایه گذاران از عملکرد گمرک و بنادر شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: حدود 130 شرکت افغانستانی و بیش از 430 نفر از اتباع آن کشور در منطقه آزاد فعالیت و سکونت دارند ولی نمی توانند از خودروی شخصی استفاده کنند و گواهینامه های آنان مورد تایید مسئولان ذیربط قرار نمی گیرد.
مبارکی گفت: تمامی سعی و تلاش سازمان منطقه آزاد چابهار جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است ولی سخت گیری های برخی مسئولان، این سازمان را برای رسیدن به اهداف بلند خود ناکام کرده است.
وی ادامه داد: سرمایه گذار افغان مقیم منطقه آزاد چابهار به دلیل ممنوعیت استفاده از خودروی شخصی مجبور به استفاده از موتورسیکلت برای انجام امور شخصی و اداری شده که براثر سانحه رانندگی با شکستگی پا و جراحت های جسمی رو به رو شده است.
وی با بیان این که مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار صادر شده است، خاطرنشان کرد: چندین هیات خارجی از اروپا و آسیا برای احداث فرودگاه از صفر تا 100 با سرمایه گذاری شخصی و بدون استفاده یک ریال از اعتبارات دولتی آمادگی کامل خود را اعلام کرده اند.
وی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار در سال 1372 در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار و در 9 پیکره تجاری، صنعتی، گردشگری، روستای تیس، مسکونی و غیره راه اندازی شده است و برای توسعه تجارت و ترانزیت به کشورهای همسایه می تواند نقش مهمی داشته باشد.
وی افزود: منطقه آزاد چابهار پس از تکمیل زیرساخت های بندری، راه آهن، فرودگاه و گاز به دلیل موقعیت راهبردی و اتصال به اقیانوس هند مکانی مناسب برای فعالیت های سرمایه گذاران در زمینه های ترانزیت و تجارت است.
چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به کنارک متصل است.
این شهرستان زیبا و ساحلی در جنوبی ترین منطقه مکرانِ بلوچستان تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان 645 کیلومتر فاصله دارد.
3043 /8005 /6081
کد N1340855

وبگردی