آفتاب
دستاورد مهم پزشکی؛

کشف مولکولی برای درمان یک بیماری موثر در پارکینسون

کشف مولکولی برای درمان یک بیماری موثر در پارکینسون

محققان از دستیابی به روشی امیدوارکننده برای درمان یکی از بیماری های خطرناک منجر به پارکینسون خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان انستیتوهای ملی سلامت آمریکا مولکلولی را شناسایی کرده اند که امیدواری ها برای درمان بیماری نادر گاچر (Gaucher) را بیشتر می کند. این دستاورد از آن جهت ارزشمند است زیرا گاچر یکی از بیماریهای کمترشناخته شده، نادر و زمینه ساز ابتلا به پارکینسون محسوب می شود.

تاکنون از داروهای مختلف برای درمان بیماری نادر گاچر استفاده می شده که تقریبا اثری بر بهبود وضع بیمار ندارد. این بدان علت است که دارو قابلیت ورود به مغز و رسیدن به نورونهای آسیب دیده را ندارد.

این نگرانی در پیشرفته ترین حالت این بیماری یا در وضعیتی که بیمار به پارکینسون مبتلا می شود بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

محققان نسبت به کشف این مولکول که NCGC۶۰۷ نام دارد ابراز شگفتی و خوشحالی کرده اند زیرا اکنون امید به استفاده از آن برای درمان چنین بیماری هایی بیشتر شده است، هر چند هنوز میان این کشف مهم و ارائه دارویی مناسب جهت درمان گاچر فاصله زیادی باقی مانده است.

محققانی که در این پروژه حضور دارند به مدت ۲۸ سال بر روی بیماری گاچر کار کرده اند و در سال ۲۰۰۱ ارتباط میان این بیماری و پارکینسون را کشف کردند.

این بیماری زمانی روی می دهد که ژنی موسوم به GBA۱ که به پروتئین glucocerebrosidase  تعلق دارد دچار جهش می شود.

این پروتئین به طور طبیعی به سلولها در رسوب دادن چربی ها کمک می کند اما زمانی که این جهش ژنتیکی روی می دهد انباشت چربی ها آغاز شده که نتایج نگران کننده ای همچون بزرگ شدن طحال، خونریزی مداوم و کبودی، ضعیف شدن استخوانها و در پیشرفته ترین حالت ابتلا به بیماریهای عصبی از جمله پارکینسون به همراه دارد.

کد N1340689

وبگردی