آفتاب

پل تاریخی بریم در کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد

پل تاریخی بریم در کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد

گچساران - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنای تاریخی پل بریم در شهرستان باشت در جنوب این استان مرمت شد.

مسعود شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پل بریم از بناهای به جا مانده از دوره ساسانی با هدف صیانت از میراث تاریخی گذشتگان و با یک میلیارد ریال اعتبار مرمت شد.
وی بیان کرد:پل بریم که به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته ساخته شده در روزگار کهن محل عبور ،تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبو.یراحمد قرار دارد.
شفیعی تصریح کرد:این پل که یکی از 10 پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است، با شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، سالیانه میزبان هزاران گردشگر است.
وی همچنین از مرمت بنای تاریخی قلعه رئیسی خبر داد و گفت : این طرح نیز با 500 میلیون ریال اعتبار اجرا شد.
شفیعی اظهار کرد : بنای تاریخی قلعه رئیسی یکی از بزرگترین قلعه های به جامانده دوره قاجاریه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این بنا یک برج تدافعی و حکومتی بود و در دوره پهلوی بخش های دیگری به ساختمان آن اضافه شد.
اضلاع چهارگانه قلعه در اطراف حیاط مرکزی به صورت دو طبقه بنا شده است که طبقه پایین محل اسکان خدمتگزاران، انبار علوفه و غلات و اصطبل و طبقه بالا جایگاه حاکم نشین، خانواده اش و همچنین دیده بان و محافظان بوده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان 285 بنای تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
شفیعی افزود: کهگیلویه و بویراحمد 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرا در فهرست آثار ملی دارد.
وی بیان کرد:نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه ، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه ،دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6162
کد N1340450

وبگردی