آفتاب
کدخدایی در صحن علنی مجلس:

نظام انتخاباتی کشور حداقلی است/ لزوم تدوین نظام جامع انتخاباتی

نظام انتخاباتی کشور حداقلی است/ لزوم تدوین نظام جامع انتخاباتی

نامزد عضویت در جمع حقوقدانان شورای نگهبان با انتقاد از نظام انتخاباتی موجود، آن را حداقلی خواند و گفت: نظام انتخاباتی موجود کارآمدی خود را از دست داده و باید نظام جامع انتخاباتی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

عباسعلی کدخدایی که از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان نامزد حقوقدان شورای نگهبان معرفی شده است، گفت: مجلس یکی از نهادهای مقدم جمهوری اسلامی است که به دلیل ساختار مردمی و ارتباط مستقیمی که با مردم دارد و به دلیل اختیارات و صلاحیت ها، جایگاه راهبردی دارد.

کدخدایی، مجلس را تبلور مردم سالاری دینی خواند و گفت: صلاحیت های مجلس علاوه بر تقنین، نظارت است که از طریق سوال و استیضاح انجام می شود و نظارت های مالی مجلس نیز از طریق دیوان محاسبات اعمال می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، نظارت های تقنینی نیز از سوی رئیس مجلس بر قوانین مصوب دولت اعمال می شود که همه این نظارت ها موجب جایگاه رفیع این قوه در میان سایر قوا شده است.

نامزد حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه عملکرد مجلس در ادوار مختلف نشان دهنده این مهم است که همواره مجلس پشتیبان نظام و مردم بوده است، گفت: شورای نگهبان نیز در جهت صیانت از حقوق مردم و قانون اساسی عمل می کند و باید همکاری و هماهنگی میان شورای نگهبان و مجلس در ابعاد نظارتی و تقنینی وجود داشته باشد.

کدخدایی با اشاره به مشکلات موجود گفت: باید مشکلات در تعامل شورای نگهبان و مجلس حل شود که افزایش تعامل کمیسیون ها و شورای نگهبان و مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات شورای نگهبان در این راستا مهم است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین گفت: در بحث نظارت بر انتخابات مشکلات زیادی وجود دارد. نظام انتخاباتی و قوانین ما در این زمینه حداقلی است و امروزه کارآمدی خود را تا حد زیادی از دست داده است.

کدخدایی تصریح کرد: تا زمانی که نظام جامع انتخابات تدوین نشود، این مشکلات وجود دارد. باید هر چه سریعتر قانون جامع انتخابات تدوین و به تصویب برسد که این امر همت زیادی را از جانب مجلس می طلبد.

نامزد حقوقدان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: سیاست های انتخاباتی از سوی رهبری به مجمع ابلاغ شده که در حال بررسی است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص نظارت های تقنینی مجلس گفت: بنده به مدت ۶ سال در خدمت نمایندگان و رئیس مجلس بودم. اگر نظر نمایندگان این باشد که بنده در شورای نگهبان انجام وظیفه کنم امیدوارم در جهت اصلاح قانون انتخابات بتوانیم گامهایی را برداریم. هرچه پیش آید خیر است.

کد N1340349

وبگردی