آفتاب
گزارش

۸۹ درصد از منابع آبی همدان در بخش کشاورزی مصرف می‏شود

۸۹ درصد از منابع آبی همدان در بخش کشاورزی مصرف می‏شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای همدان از هدف‌گذاری پلمب ۵۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: ۸۹ درصد از منابع آبی همدان در بخش کشاورزی ...

دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی:مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای همدان از هدف‌گذاری پلمب ۵۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: ۸۹ درصد از منابع آبی همدان در بخش کشاورزی مصرف می‏شود. مرتضی عزالدین افزود: همدان به سه حوضه آبریز کشور همچون کرخه، سفیدرود و دریاچه نمک متصل است که آب شهرهای همدان به این حوضه‏ها ریخته می‏شود.

وی متوسط نزولات جوی استان را 330 میلی‏متر اعلام کرد و گفت: سال آبی جاری 467 میلی‏متر بارندگی در استان رخ داد که این رقم سال گذشته 302 میلی‏متر و در متوسط بلندمدت 330 میلی‏متر بوده و خوشبختانه بارش‏های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد و نسبت به بلندمدت 34 درصد افزایش داشت. وی با بیان اینکه میزان بارش در همدان بی‏نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است، گفت: به‌طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی با 67 درصد تبخیر در استان مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای همدان حجم آب در دسترس استان پس از تبخیر را دو میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‏های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر یک میلیارد و 948 میلیون مترمکعب و سهم آب‏های سطحی 740 میلیون مترمکعب است. وی در ادامه استفاده از پساب فاضلاب برای مصارف در عرصه‏های صنعتی و تولیدی را از تکالیف در بخش اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: انتقال پساب فاضلاب از تصفیه‏خانه همدان به نیروگاه مفتح مهم‏ترین طرح در این بخش بوده است. عزالدین با اشاره به اینکه نیروگاه مفتح همدان از منابع آب زیرزمینی استفاده می‏کرد ولی به‌دلیل فقر منابع آبی میزان تولید این نیروگاه از یک هزار مگاوات به 250 مگاوات رسیده بود، افزود: اگر به داد آن نمی‏رسیدیم 500 نفر اشتغال خود را از دست می‏دادند.

وی با اشاره به اینکه سدهای استان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند، گفت: در سد اکباتان و آبشینه 40 میلیون مترمکعب ذخیره آب وجود دارد که برنامه‏ریزی به حالتی است تا ذخیره مناسبی برای سال آینده داشته باشیم. عزالدین با اعلام اینکه سد سرابی تویسرکان 9 میلیون مترمکعب ذخیره دارد، افزود: سد کلان ملایر نیز 45میلیون مترمکعب ذخیره دارد و تمامی سدهای همدان دوره سرریز خود را پشت سر گذاشته و هیچ‌کدام سرریز نمی‏شود.

وی در ادامه از اجرای 122 کیلومتر از خط انتقال آب از سد تالوار به همدان خبر داد و گفت: برای تامین آب همدان به غیر از تالوار گزینه‏های دیگری نیز در دستور مطالعه وزارت نیرو قرار گرفته است و خوش‌بین هستیم علاوه‌بر تالوار به منبع با کیفیت تامین آب در استان‏های همجوار برسیم که تا پایان سال مطالعات به نتیجه می‏رسد. عزالدین اعلام کرد: چاه‏هایی در منطقه گل تپه برای تامین آب شهر همدان حفر شده که در مجموع کمتر از 100 لیتر در ثانیه آب‏دهی دارند و نمی‏توان آن را جزو منابع آبی استان برشمرد و باید به فکر منبع مناسب دیگری بود.

کد N1339963

وبگردی