آفتاب

ضرورت کار فرهنگی برای اصلاح الگوی کشت در اردبیل- عیسی پاشاپور*

ضرورت کار فرهنگی برای اصلاح الگوی کشت در اردبیل- عیسی پاشاپور*

برداشت های بی رویه آب در دهه های گذشته سفره های زیرزمینی آب استان اردبیل را با کسری قابل توجهی مواجه کرده و برای ترویج زراعت گونه های کم مصرف و اصلاح الگوی کشت در دشت های بحرانی این استان، باید به موازات اقدام های اداری، کار فرهنگی وسیعی نیز صورت بگیرد.

بر اساس اعلام مسئولان امر، سفره های زیرزمینی این استان با 600 میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است و با مسدود کردن چاه ها، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و هوشمند نمودن کنتورهای برداشت آب با این بحران مقابله می شود.
از سوی دیگر کشت سیب زمینی و برخی محصولات دیگر به عنوان گونه پرمصرف و نیازمند آب در اردبیل رواج دارد و این استان با تولید 750 میلیون تن سیب زمینی، رتبه دوم تولید این محصول را در کشور داراست و به یقین با صدور بخشنامه ها، نامه نگاری ها و ابلاغ های اداری نمی توان به زودی کاهش کشت سیب زمینی و ترویج جایگزین مناسب و کم مصرف به جای آن را در این استان شاهد بود.
دو سال از برنامه 20 ساله مدون شورای عالی آب کشور برای تعدیل منابع و مصارف آب و جبران کسری ذخایر زیرزمینی آن سپری شده است و همچنان 65 درصد منابع آب اردبیل در امر کشاورزی صرف می شود و با وجود کسری قابل تامل آب سفره های زیرزمینی در این استان، سالانه 120 میلیون مترمکعب آب منابع زیرزمینی اردبیل برای کشت سیب زمینی مصرف می شود.
شاید از یک نظر صدور سیب زمینی اردبیل به جمهوری آذربایجان، درحال ساخت بودن انبارهای ذخیره و ترویج صنایع تبدیلی برای تعدیل تولید و مصرف سیب زمینی در این استان جهت حفظ و ارتقای جایگاه اردبیل در تولید محصول یادشده، توسعه کشت آن را توجیه نماید اما فراموش نکنیم که مقابله با بحران آب، نه تنها مساله ای استانی و ملی بلکه امری جهانی است و اثرات مخرب آن محیط زیست را تهدید می کند.
از آنجائیکه لازم است همه دستگاه های اداری پیوست فرهنگی داشته باشند و 20 درصد اعتبارات آنها باید به کارهای فرهنگی صرف شود میدان اقدام وعمل فرهنگی برای اصلاح و ترویج گونه های کشت مناسب در استان اردبیل نقش آفرینی دستگاه های اداری مرتبط این استان را می طلبد و در این جهت باید اقدام فرهنگی نرم، پیوسته و تاثیرگذار صورت گیرد.
به نظر می رسد کارشناسان ترویج کشاورزی استان اردبیل در موقعیت کنونی باید بیش از پیش به ابزار فرهنگ وهنر مجهز شوند و زراعت تشدید کننده بحران آب را با لطافت های هنری به کشت های کم مصرف و با توجیه اقتصادی بیشتر تبدیل کنند و برای دستیابی به این هدف باید از ظرفیت رسانه ها، نویسندگان، و حتی قابلیت های هنرمندان نیز استفاده شود تا گفتمان کشت اقتصادی کم مصرف در حلقه های زارعان رواج یابد.
*خبرنگار ایرنا در اردبیل
کد N1339289

وبگردی