آفتاب
مدیرکل امورکودکان و نوجوانان بهزیستی:

واگذاری سرپرستی اغلب کودکان شیرخوارگاه ها/ 10 درصد مبتلایان به اختلال هویت جنسی، تغییر جنسیت می دهند

واگذاری سرپرستی اغلب کودکان شیرخوارگاه ها/ 10 درصد مبتلایان به اختلال هویت جنسی، تغییر جنسیت می دهند

تهران - ایرنا - مدیرکل امورکودکان و نوجوانان بهزیستی با بیان اینکه با برنامه ریزی انجام شده می خواهیم شیرخوارگاه ها به بخش خصوصی واگذارشود، گفت: سرپرستی تعداد بسیار زیادی از کودکان شیرخوارگاه ها واگذار شده است.

به گزارش خبرنگارایرنا، محمد نفریه روزسه شنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته بهزیستی اظهارکرد: تا زمان اجرای قانون واگذاری شیرخوارگاه ها به بخش خصوصی، تعداد یک سوم ساکنان مراکز شبه خانواده کاهش خواهد یافت و فقط کودکان دارای معلولیت شدید در آنها باقی خواهند ماند.
وی اظهارکرد: بطورمتوسط برای هر کودک قابل واگذاری در مراکز شبه خانواده، هفت و نیم زوج متقاضی وجود دارند.
وی با اشاره به روند واگذاری سرپرستی کودکان به خانواده های دارای شرایط بهتر گفت: خانواده ها حتی سرپرستی کودکان دارای معلولیت متوسط و مبتلا به بیماری های واگیر را نیز می پذیرند.
مدیرکل امورکودکان و نوجوانان بهزیستی یادآورشد: بسیاری از متقاضیان سرپرستی کودکان در خارج کشور هستند و حتی خانواده های دارای کودک نیز می توانند متقاضی سرپرستی کودک شوند.

**پیگیری دو برنامه برای کودکان کار و خیابان
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی با اشاره به وجود 6 هزار کودک کار و خیابان درکشور گفت: در این زمینه دو برنامه را پیگیری می کنیم؛ ازسال 87 وارد حیطه ساماندهی کودکان کارشدیم که در آن سال ها اغلب این کودکان، بی سرپرست و بدسرپرست بودند اما طی سال های اخیر خانواده های این کودکان توان سرپرستی آنان را دارند اما کودکانشان را مورد سوء استفاده قرار می دهند.
نفریه افزود: سالانه چهارتا پنج هزارکودک خیابانی شناسایی شده که برخی از آنان در بلند مدت وارد مراکز شبه خانواده می شوند اما اکنون سیاست ها تغییر کرده و قرار است به دامن خانواده خودشان بازگردانده شوند.
وی ادامه داد: در حال گسترش مراکز روزانه نگهداری کودکان کار و خیابان هستیم و با مشوق هایی مانند غذا و وسایل تفریحی کودکان را به این مراکز جذب کرده و سپس خدمات مددکاری مانند حرفه آموزی و سواد آموزی را به آنان اراده می دهیم.

**پیگیری وضعیت کودکان ترخیص شده از مراکز شبه خانواده
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی گفت: کانون های کلینیک مددکاری که به منظور ارائه خدمات بهتر به کودکان نیازمند حمایت راه اندازی شده است سال گذشته سه هزار و 400 پرونده کودکان ترخیص شده از مراکز شبه خانواده را تحت پوشش داد.
وی خاطرنشان کرد: کودکان ترخیص شده از مراکز شبه خانواده تا پنج سال باید اقدامات پیگیری برای آنان انجام شده است و امسال تفاهم نامه واگذاری 12 هزار کودک از مراکز شبه خانواده به کلینیک های مددکاری امضا شده تا پیگیری های بعد از ترخیص این کودکان انجام شود و بودجه آن نیز کاملا تامین شده است.

** 10 درصد مبتلایان به اختلال هویت جنسی، تغییر جنسیت می دهند
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی در ادامه به موضوع اختلال هویت جنسی در کشور اشاره کرد و گفت: قرار بود سه دستگاه وزارت بهداشت، وزارت کشور و این سازمان متولی این امر باشند اما متاسفانه تنها سازمانی که به این مساله می پردازد، بهزیستی است.
نفریه افزود: برای رسیدگی به وضعیت افراد دارای هویت جنسی نیاز به حمایت های اجتماعی ، اعمال جراحی و قانون گذاری های خاصی برای مسائلی مانند معافیت از سربازی هست .
وی ادامه داد: هم اکنون کمتر از 10 درصد مبتلایان به اختلال هویت جنسی به سمت تغییر جنسیت کشیده می شوند و اکثریت آنان تحت مشاوره و درمان قرارمی گیرند؛ یک سوم این افراد کاملا درمان شده، یک سوم آنان هیچگونه تغییری در وضعیت آنان مشاهده نیم شود و یک سوم آنان درجاتی از بدتر شدن از هویت جنسی را نشان می دهند.
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی گفت: بهزیستی با چند مرکز تخصصی در مورد مبتلایان با اختلال هویت طرف مشاوره است؛ این افراد نیاز به جراحی های چند مرحله ای داشته و بهزیستی با ارائه خدمات مددکاری روانشناسی و پرداخت بخشی از هزینه های جراحی از آنان حمایت می کند.
اجتمام**9185**1724
کد N1339285

وبگردی