آفتاب

شهرداری به تعهدات خود در قبال راه‌آهن عمل نکرده است

شهرداری به تعهدات خود در قبال راه‌آهن عمل نکرده است

ایلنا: در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور در شورای شهر به ارائه توضیحات در خصوص مشکلات ایجاد شده در مناطق ۱۷ و۱۸ تهران ناشی از خطوط راه‌آهن در آن‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه خطوط راه‌آهن دارای معضلاتی در این منطقه است، گفت: ایستگاه راه‌آهن در شهر توکیوی ژاپن در مرکز شهر قرار دارد و در لندن هم حداقل هشت ایستگاه درون شهر واقع شده که این خطوط در فضایی ۵۴۰ مترمربعی یعنی نیمی از فضای تهران قرار گرفته است.

وی با اشاره به کشیده شدن خط راه‌آهن در شهر قم به خارج از این شهر اظهار کرد: پس از این اقدام مشکلاتی ایجاد شد که در نتیجه آن دوباره این خط را به داخل شهر و در کنار حرم حضرت معصومه(س) قرار دادیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم باید ایستگاه‌ها در ایران درست شود ادامه داد: در این راستا مشاوری بین‌المللی انتخاب کردیم تا برای جایابی و طراحی ایستگاه راه‌آهن تهران مطالعات لازم را انجام دهد و درخواست کردیم ایستگاهی چند وجهی که جنبه تجاری و اداری نیز داشته باشد طراحی کند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه با ایجاد ایستگاه چند منظوره می‌توانیم نسبت به بازآفرینی شهری اقدام کنیم خاطرنشان کرد: مباحثی در خطوط ارتباط خطوط مترو به داخل ایستگاه‌های راه‌آهن وجود دارد و ضروری است خط مترو مستقیماً به سکوهای ایستگاه راه‌آهن تهران متصل شود. همچنین بحث برقی کردن خط تهران – مشهد را در نظر داریم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه خط شش و یک مترو به ایستگاه راه‌آهن شهرری افزود: قصد داریم در میدان آزادی نیز یک ایستگاه راه‌آهن داشته باشیم. همچنین باید انتقال خطوط سریع‌السیر تهران به مرکز شهر صورت گیرد.

وی با اشاره به ساخت خط آهن تهران – قم – اصفهان گفت: این خط می‌تواند مسافران را طی دو ساعت به اصفهان برساند که این طرح طی ۴ سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: باید جایی برای خطوط سریع‌السیر در عباس‌آباد در نظر گرفته شود تا مسافران بتوانند از این طریق به راحتی به راه‌آهن و فرودگاه امام خمینی دسترسی داشته باشند.

پورسیدآقایی با اشاره به زیرزمینی کردن راه‌آهن تهران – تبریز گفت: حدود ۷۵۰ میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده است. علمیات تکمیلی را در تونل تمام کردیم و سعی می‌کنیم ۲۶ هکتار زمین آزاد شده را جانمایی کرده و برای استفاده بهینه از فضا و ایجاد مراکز تجاری و فضای سبز پیکربندی کنیم.

وی در خصوص زمین‌های اطراف راه‌آهن در منطقه ۱۷ و ۱۸ گفت: جلسه‌ای با حضور اعضای شورا و شهرداران برگزار شد و نهایتاً قرار شد متولی این زمین‌ها شهرداری باشد که شهرداری نیز با سیاست راه‌آهن در خصوص تجاری‌سازی یا فضای سبز بودن این زمین‌ها مخالف بود و علاقه داشت که این زمین‌ها به عنوان فضای سبز باقی بمانند.

پورسیدآقایی افزود: نهایتاً قرار شد زمین‌ها در اختیار شهرداری‌ قرار داده شده و شهرداری درمقابل زمین معوض به راه‌آهن داده یا مبلغ آن را پرداخت کند.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: همچنین ما قبول کردیم تمام گذرگاه‌ها و راه‌هایی را که شهرداری مناطق ۱۷ و ۱۸ نیاز دارند برای دسترسی مردم در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما در تونل خط راه‌آهن تهران – تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ با سرقت کابل‌ها، لایه‌های آلومینیومی و پنل‌ها مواجه هستیم افزود: ما بعد از صورتجلسه مذکور در خصوص واگذاری زمین‌ها به شهرداری بار‌ها موضوع را پیگیری کرده و از شهرداری برای دادن زمین معوض پیگیری کردیم که پاسخی نیامد. این در حالی است که ما در تمام مسیر‌ها به مناطق شهرداری اجازه عبور دادیم. زیرگذر عابر پیاده، روگذر پل نبرد و... را در اختیار شهرداری قرار دادیم. همچنین در این تونل ۷۵۰هزار مترمربع فضای پارکینگ ساختیم.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام شده در این منطقه توسط راه‌آهن اظهار کرد: ما دراین منطقه برای شهروندان دسترسی و پل‌های جدید درست کردیم. در این منطقه یک تقاطع جدید ساختیم و تعریض تقاطع‌های قدیمی نیز انجام شده است. همچنین قصد داریم در ۸۵۰ متر منطقه مسکونی خلیج فارس دیوار صوتی قرار دهیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۲۴ میلیارد تومان به صورت نقد پرداخت کردیم، ۲۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار داریم، در حالی که تاسیسات این تونل انجام نشده است و ۲۱۳ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح قرارداد بسته‌ایم.

پورسیدآقایی در پایان تاکید کرد: راه‌آهن بیش از شهرداری این موضوع را دنبال کرده است و لازم است در شهرداری عزم جدی برای حل مسئله وجود داشته باشد.

 

کد N1338799

وبگردی