آفتاب
مدیرعامل بورس کالای ایران:

زمینه سرمایه گذاری خارجی در بازار کالای ایران از طریق مناطق آزاد فراهم شد

زمینه سرمایه گذاری خارجی در بازار کالای ایران از طریق مناطق آزاد فراهم شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه اکنون انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالای ایران معامله می شود، گفت: با راه اندازی تالار صادراتی در جزیره کیش، زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار کالاهای ایرانی فراهم کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حامد سلطانی نژاد روز دوشنبه در همایش «موضوع های جذاب در بازار سرمایه ایران» در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی بانک، بیمه و بورس، افزود: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه با هدف حمایت از کیفیت و کمیت کالاهای تولید ایران به فعالیت می پردازد.
وی اضافه کرد: در مناطق آزاد ایران مشوق هایی همچون معافیت مالیاتی و گمرکی برای حضور خارجی ها وجود دارد و بر این اساس بورس کالای ایران نیز برای جذب سرمایه گذاران خارجی از طریق مناطق آزاد برنامه هایی را در دست اجرا دارد.
وی ادامه داد: 10 درصد کالاهایی که در بورس کالا معامله می شود به مبادلات بین المللی اختصاص دارد؛ از جمله آنها می توان به قیر، سنگ آهن و عایق رطوبتی اشاره کرد که از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی صادر می شوند.
وی به توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران نیز اشاره کرد و گفت: بیش از هفت سال از راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران می گذرد؛ اکنون سرمایه گذاران زیادی در این بازار فعالند و در این زمینه برنامه های ویژه ای داریم.
سلطانی نژاد با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان در تولید نفت، قیر، محصولات پتروشیمی و سیمان است گفت: به دنبال ارتباط با بورس های بین المللی هستیم تا بتوانیم از طریق ابزارهای مالی، ریسک های معاملاتی در بخش داخلی و بین المللی را پوشش دهیم.
سلطانی نژاد به معاملات محصولات پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: امروز بورس های چین به دنبال توسعه معاملات محصولات پتروشیمی و همچنین طراحی ابزارهای مالی روی این محصولات هستند تا ضریب نفوذشان بر این بازار را بیشتر کنند.
وی تاکید کرد: ما نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی باید بتوانیم از طریق ابزارهای مالی در قیمت محصولات پتروشیمی منطقه تاثیرگذار باشیم.
اقتصام** 2022** 2023
کد N1337759

وبگردی