آفتاب
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

سایه سنگین رکود بر بازار فرش قم/ یکه‌تازی تازه به دوران رسیده‌ها

سایه سنگین رکود بر بازار فرش قم/ یکه‌تازی تازه به دوران رسیده‌ها

قم - فرش کالایی مهم در حوزه صادراتی کشور است که این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که موجب تنزل جایگاه این کالا در عرصه جهانی شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سیده مرضیه میرقادری: فرش ابریشم قم، بافته‌ای که ۲۰ درصد از صادرات کل فرش ایران به دروازه‌های جهان اول را یدک می‌کشد، فرشی با بافته‌هایی از گل‌های رز تا خشت و درخت زندگی و طرح و نقشی که همه آنها در بازار جهانی از چنان شهرتی برخوردار است که کپی برداری از آن به دغدغه طراحان و صاحبان سبک تبدیل شده است.

اما آنچه که امروز به دغدغه‌های این صنعت آمیخته با هنر و ظرافت دست افزوده، رکود بازار و ورود رقبایی است که گرچه به گرد پای فرش ایران و نقش‌های هنرمندانه قمی‌ها نمی‌رسند اما در هر حال با کاهش هزینه‌های تولید سعی در قبضه بازار فرش جهان را دارند بازاری که روزی ایران یکه تاز بلامانع آن بود،

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت فرش قم که موضوع صحبت ما است را در بازار جهانی مساعد نمی‌داند.

ابوالفضل رجبیان به رکود بازار اشاره می‌کند؛ رکودی که امروز نه تنها بر بازار فرش حاکم شده بلکه بسیاری از تولیدات را نیز این روزها تحت الشعاع خود قرار داده است.

این تولید کننده فرش که تجربه صادرات را نیز در کارنامه فعالیت خود دارد به سیر نزولی صادرات فرش طی سال‌های اخیر اشاره می‌کند هر چند که در ادامه صحبت‌های خود امیدوار است تا با کنار رفتن تحریم‌ها بخشی از بازار از دست رفته ایران دوباره احیا شود.

وی در ادامه به رقبای ایران در این صنعت آمیخته به هنر اشاره می‌کند و نام بردن وی از کشورهایی همچون هند و پاکستان و نپال شاید به نوعی با افسوس همراه باشد.

کشورهایی که به گفته صریح ابوالفضل رجبیان در تولید فرش ابریشم و دستباف نمی‌تواند به گرد پای تولید کنندگان ایرانی برسد.

بالا بودن هزینه تولید فرش در ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم گرچه آمار دقیقی درباره میزان صادرات این محصول از قم را در یاد ندارد و برخی آمار مطرح شده را نیز درست نمی‌داند ولی در گفته‌هایش به این امر اذعان می‌کند که آنچه مهم است به دست آوردن بازارهای از دست رفته است.

با برداشتن تحریم‌ها زمان زیادی لازم است تا بازارهای از دست رفته دوباره بتواند جایگاه ارزشمند فرش ایران را درک کند

وی در ادامه بالا بودن هزینه تولید فرش در ایران را مورد اشاره قرار می‌دهد و به نکته‌ای قابل تأمل در این زمینه تکیه دارد، اینکه هزینه تولید فرش در کشورهایی نام برده شده یک چهارم هزینه‌های تولید در ایران است و همین امر باعث می‌شود که محصولات آنان گرچه کیفیت بالایی برخوردار نیست اما بتواند در برخی از بازارها فروش خوبی را دنبال کند.

رجبیان به بازار آمریکا اشاره دارد، بازاری که در حال حاضر بنا به دلایلی همچون تحریم‌ها از دست ایران خارج شد و جا را برای رقبا باز کرد، بازاری که به تنهایی به میزان صادرات چند کشور برای ایران ارزشمند بود.

وی در ادامه بر این نکته تأکید کرد که با برداشتن تحریم‌ها در هر حال زمان زیادی لازم است تا بازارهای از دست رفته دوباره بتواند جایگاه ارزشمند فرش ایران را درک کند.

فرش ایران خواهان فراوانی دارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم در عین حال درباره بازارهای جهانی صادرات فرش نظرات جالبی دارد اینکه فرش ایران و نقش و نگارهای هنرمندانه آن در اقصی نقاط جهان از خاور دور تا غرب اروپا و آمریکا شمالی و جنوبی و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان فراوانی دارد و آنچه که در این بین به نظر وی اهمیت دارد و بر آن نیز تأکید شد مقابله با رقبا است رقبایی که به گردپای ایران نمی‌رسند اما به مدد حمایت مسئولین کشور خود راهی به بازار جهانی پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود به دغدغه دیگر فرش اشاره می‌کند و آن کاهش تولید است که به نظر رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش این امر نیز ناشی از رکود بازار و کاهش صادرات است زیرا هنگامی که که فروش خوب نباشد قطعا برای ادامه کار باید تولید را کاهش داد.

به هر حال در استان قم نزدیک به ۲۵ هزار بافنده فرش دستباف در قم شناسائی شده که به نظر می‌رسد با توجه به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم رکود بازار قطعا از این آمار کاسته استو

در کنار این تعداد نزدیک به ۳۶۰ نفر نیز تولید کننده و صادرکننده فرش در استان قم هستند که میزان ۹۰ درصد از تولیدات خود را به بازارهای خارج روانه می‌کنند و با توجه به اینکه فرش کالایی استراتژیک در سبد صادراتی کشور است و از سویی دیگر بخش وسیعی از مردم نیز در تولید آن نقش دارند باید برای رکود و هزینه‌های تولید و همچنین به دست آوردن بازارهای جدید چاره‌ای اندیشید، چاره‌ای که بنا به گفته رجبیان فرش ایران را که پرچم دوم کشورمان در جهان است دوباره در بارازهای جهانی برافراشته کند.

کد N1337423

وبگردی