آفتاب

روزنامه صهیونیستی معاریو: اسرائیل تلاش می کند بر رود نیل دست یابد

روزنامه صهیونیستی معاریو: اسرائیل تلاش می کند بر رود نیل دست یابد

تهران - ایرنا - روزنامه صهیونیستی معاریو روز دوشنبه نوشت: کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که هدف بنیامین نتانیاهو علاوه بر تحکیم ائتلاف امنیتی و اطلاعاتی با مصر و جذب کشورهای دیگر برای پیوستن به این ائتلاف ، دستیابی به منابع آبی رود نیل است.

پایگاه خبری جی بی سی نیوز اردن روز دوشنبه به نقل از روزنامه صهیونیستی معاریو گزارش داد، پارلمان اتیوپی در سال 2013 در باره شرایط تقسیم آب رود نیل که از سال ها پیش بخش اعظم آن در اختیار مصر بود تصمیم گیری کرد.
اتیوپی می گوید تقسیم آب رود نیل به نفع سودان و مصر است و توافقنامه مربوط به سالیان پیش مناسب زمان کنونی نیست. به همین دلیل نمایندگان اتیوپی پروژه ساخت سد بر روی رود نیل را در پارلمان این کشور مطرح کردند.
نیل یکی از طولانی‌ترین رودهای جهان است. این رود در شمال شرقی قاره آفریقا قرار گرفته و رگ حیاتی کشور مصر به شمار می‌آید.
با توجه به اینکه سرچشمه رود نیل از مرکز آفریقا و کشورهایی نظیر اتیوپی، اوگاندا و کنیا آغاز می شود، این کشورها می توانند اقداماتی را برای محدود کردن منابع آن انجام دهند، امری که کاهش جریان آب برای مصر را در پی خواهد داشت.
این روزنامه به سخنان انور سادات رئیس جمهوری ترور شده مصر در سال 1979 اشاره کرد که گفته بود آب تنها مساله ای است که می تواند کشورش را وارد جنگ کند .
حسنی مبارک رئیس جمهوری اسبق و برکنار شده مصر نیز سخنان شدید تری خطاب به اتیوپی بیان کرد و محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده این کشور نیز گفت که مصر امکان بمباران هوایی سد النهضه را بررسی می کند.
به نوشته معاریو ، مخالفان مبارک وی را به اهمیت ندادن روابط با آفریقا متهم کردند . سردی روابط مصر باکشورهای اتیوپی و سودان در سال 1995 زمانی آغاز شد که حسنی مبارک برای مشارکت در نشست اتحادیه کشورهای آفریقایی به اتیوپی سفر کرد و مورد سوء قصد قرار گرفت . در سوء قصد به جان مبارک محافظان شخصی وی 10 تن از افراد مسلح که بیشتر آنان سودانی بودند به قتل رسانده و مبارک بدون آن که در نشست مذکور مشارکت کند به قاهره بازگشت.
معاریو در ادامه این گزارش نوشت، عبدالفتاح السیسی نیز از سردی روابط مصر با کشورهای آفریقایی آگاه است و به همین دلیل تلاش می کند روابط با کشورهای آفریقایی را تحکیم و تقویت کند.
سیسی به همین منظور در نیویورک با رئیس جمهوری اتیوپی دیدار کرد و بعد از آن نیز مقامات اتیوپی روابط بین دو کشور را از سر گرفتند.
علاوه بر آن سیسی در مصر از یک هیات بلند پایه سودانی به منظور ایجاد پروژه های مشترک در باره رود نیل استقبال کرد.
در اوت 2015 سیسی در یک سفر تاریخی به سودان به منظور حل مشکل آب توافقنامه ای به امضا رساند ولی به نظر می رسد که این مشکل همچنان لاینحل مانده و اتیوپیایی ها همچنان خواهان سهم بیشتری از آب رود نیل هستند و قصد ندارند از آن دست بردارند.
در ادامه این گزارش آمده است، مخالفان به نقش شرکت های رژیم صهیو نیستی در ساخت سد النهضه اتیوپی اشاره می کنند با وجود آن که نقش این شرکت ها کاملا روشن نیست.
آنان می گویند سفر نتانیاهو به کشورهای آفریقایی مانند اتیوپی ، کنیا و سودان تنها به کشورهایی منحصر شده که در رابطه با آب رود نیل هستند و این دلیلی است که تل آویو تلاش می کند ائتلافی از این کشورها برای سلطه بر آبهای رود نیل به دست آورد.
برپایه این گزارش ، روزنامه معاریو به سخنان ناجی الرطیبی معاون سابق وزیر خارجه مصر در گفت و گو با روزنامه المصریون اشاره کرد و نوشت: اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در ساخت سد النهضه مشارکت نکرده است بلکه کشورهای چین و ایتالیا ساخت این سد را برعهده دارند.
الرطیبی از ائتلاف بین مصر و رژیم صهیونیستی سخن گفت و افزود: قاهره و تل آویو در حال حاضر روابط ممتازی دارند و مصر از هر گونه عملیات پنهانی تل آویو در آفریقا ترسی ندارد.
خاورم**1408**1579
کد N1337088

وبگردی