آفتاب

شهرستان«بن» در چهارمحال و بختیاری با پیشینه‌ای از دوران پیش از تاریخ

شهرستان«بن» در چهارمحال و بختیاری با پیشینه‌ای از دوران پیش از تاریخ

ایلنا: بررسی‌های باستان شناختی شهرستان بن (بخش شیدا) حاکی ازآن است که این منطقه دارای پیشینه‌ای در بازۀ زمانی دوران پیش از تاریخ تا قرون متأخر اسلامی است.

به گزارش ایلنا، احمد علی عرب سرپرست هیات باستان شناختی شهرستان بن گفت: این بررسی‌ها به منظور شناسایی آثار و محوطه های باستانی به منظور تهیه نقشه باستان شناسی استان و کشور انجام شد.

وی گفت : شهرستان بِن شامل دو بخش مرکزی به مرکزیت بِن و بخش شیدا به مرکزیت روستای یان چشمه بوده که حوزه مورد بررسی بخش شیدا در شمال شهرستان بِن و با جمعیتی بیش از 3000 نفر است.

عرب با اشاره به اینکه بر اساس روش آمبرژه اقلیم این منطقه جزء اقلیم ارتفاعات محسوب می شود،گفت: جغرافیای اقتصادی به شدت تحت تأثیر دو منطقه، یعنی منطقه حفاظت شده شیدا (ارتفاعات شیدا) و کناره های پست رودخانه زاینده رود است، چنانکه باغداری و دامپروری پیشه عمده مردمان این بخش را شامل می شود.

وی افزود: از آنجا که بخش عمده زمین سیمای منطقه به صورت تپه ماهوری است، بنابراین برای  بررسی آن، شیوه پیمایش سطحی فشرده و نشان گیری از ساکنان محلی به کار گرفته شد.

به گفته عرب در این پروژه آثار باستانی از جمله تپه ها و محوطه های باستانی، ابنیه (مساجد، قلاع و خانه ها قدیمی ...) و رشته قنات هایی با پیشینه کهن مورد بررسی قرار گرفته و ثبت شدند که بر اساس اطلاعات به دست آمده از آنها  می توان برای این منطقه پیشینه ای در بازۀ زمانی دوران پیش از تاریخ تا قرون متأخر اسلامی را در نظر گرفت.

این باستان شناس گفت : براساس این عملیات میدانی درمجموع 62  اثر باستانی مورد شناسایی قرار گرفت، که از این تعداد 13 محوطه و اثر متعلق به دوران اسلامی (قرون میانه و متأخر)، 7 محوطه تاریخی- اسلامی، 27 محوطه تاریخی (عمدتا اشکانی و ساسانی)، 6 محوطه پیش از تاریخی- تاریخی، 3 محوطه پیش از تاریخی و 6 رشته قنات را شامل می شوند.

به گفته وی بخش عمده این آثار در دشت سیلابی حوزه رودخانه و سد زاینده رود و در ارتفاع 2200- 2000 متر از سطح دریا واقع شده اند.

 

کد N1337022

وبگردی