آفتاب
واکنش مالزی به افزایش بازرسی اندونزی از اتباع این کشور و سنگاپور در فرودگاه ها

اتباع مالزی و سنگاپور در مظان اتهام قاچاق مواد مخدر به اندونزی

اتباع مالزی و سنگاپور در مظان اتهام قاچاق مواد مخدر به اندونزی

کوالالامپور – ایرنا – اندونزی بازرسی از شهروندان مالزی و سنگاپور را هنگام ورود به این کشور برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر سخت تر کرد و این قانون با واکنش مقامات کوالالامپور مواجه شد.

به گزارش ایرنا، یک شرکت مدیریت فرودگاه ها در اندونزی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اقدام برای بازرسی شهروندان مالزی و سنگاپور هنگام ورود به این کشور با هدف ممانعت انتقال برخی اقلام خاص از قبیل مواد مخدر به اندونزی انجام می شود.
قاچاق مواد مخدر از مالزی به کشورهای منطقه طی ماه های گذشته افزایش داشته و خبرها نشان می دهد ده ها تن از اتباع مالزی در اندونزی، تایلند و سنگاپور به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شده اند.
این در حالی است که مالزی تلاش دارد بیشتر قاچاق مواد مخدر در این کشور را ناشی از مهاجران خارجی قلمداد کند.
شرکت اندونزیایی تاکید دارد قاچاق مواد مخدر به داخل این کشور به طور عمده توسط دو ملیت انجام می شود.
وزیر حمل و نقل اندونزی پیش از این در بیانیه ای از مقامات فرودگاه ها خواسته بود بازرسی های تصادفی بر روی مسافران را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر بیشتر کنند.
وزارت امور خارجه مالزی روز دوشنبه در واکنش به طرح اندونزی برای غربالگری اتباع این کشور و سنگاپور در مرزها به منظور جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، خواستار توضیح جزئیات این طرح از سوی وزارت امور خارجه اندونزی شد.
به نوشته تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز'، 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی، گفت که آنها به صورت رسمی در مورد اجرایی شدن بازرسی های امنیتی از شهروندان این کشور در آینده، اطلاعاتی دریافت نکرده اند.
وی افزود: ما می دانیم که مقامات امنیتی فرودگاه به طور منظم برخی مسافران را از کشورهای دیگر به صورت تصادفی مورد بررسی قرار می دهند.
به گفته عنیفه امان، 'مالزی و اندونزی در مقابله با جرایم فرامرزی از قبیل قاچاق مواد مخدر از همکاری های خوبی برخوردارند'.
وزیر امور خارجه مالزی تصریح کرد که تهدیدات قاچاق فرامرزی باید توسط هر دو کشور مورد توجه قرار گیرد.
اندونزی از جمله کشورهایی است که سیاست سختگیرانه ای در قبال قاچاقچیان مواد مخدر دارد. اندونزی سال گذشته میلادی چند قاچاقچی خارجی را اعدام کرد و چند قاچاقچی دیگر از جمله چند خارجی در مرحله سوم اعدام ها در دولت 'جوکو ویدودو' در انتظار اعدام هستند.
این اعدام ها مورد انتقاد شدید نهادهای بین المللی نیز قرار گرفته است.
آساق**241**1611
کد N1336585

وبگردی