آفتاب
یادداشت/

اقدامات خصمانه آل سعود نشانه عصبانیت از توفیقات میدانی ایران

اقدامات خصمانه آل سعود نشانه عصبانیت از توفیقات میدانی ایران

کاردار اسبق ایران در عربستان نوشت:دنبال کردن سیاست حکیمانه، مدبرانه و هوشمندانه ایران که اهداف خودش را در صحنه عملیاتی پیش می برد، باعث شده که عربستان با عصبانیت حرکات غیرعادی را انجام دهد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-احمد دستمالچیان: سفیر اسبق ایران در لبنان در یادداشتی که در اختیار مهر قرار داده به بررسی برخی تحولات اخیر منطقه و اقدامات سعودی ها پرداخته و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار داده است.

متن کامل این یادداشت بدین شرح می باشد:

عربستان در طول دهه های گذشته همیشه تابع و مزدور سیاست های آمریکا در منطقه بوده و به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در منطقه عمل می کرده و این عهد و پیمانی بوده که میان این دو کشور وجود داشته و دارد.

در زمان پهلوی هم شاه در کنار عربستان این نقش را برای آمریکا ایفا می کرد و بعد از انقلاب اسلامی کلا این نقش به عربستان واگذار شد. اینکه تعریف آنها از تروریسم چیست، باید گفت همان تعریفی است که آمریکایی ها از تروریسم ارائه می کنند.

تروریست بودن از منظر آمریکایی ها یعنی گروه هایی مثل حزب الله و حماس و ... که علیه اسرائیلی ها مبارزه می کنند و این دقیقا همان تعریفی است که عربستان از تروریسم ارائه می کند.

یک اقدامی که آل سعود در منطقه انجام می دهد این است که تروریست هایی را که خودشان با کمک سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و حمایت های مالی سعودی ها تشکیل داده اند یعنی همین تکفیری ها را تروریست نمی خوانند و در عوض در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی حزب الله و حماس را تروریست معرفی می کنند. این ترجمه سیاست های آمریکا در منطقه است که توسط عربستان اعمال می شود.

به نظر من عربستان به دلیل شکست های متعدد در منطقه، سیاست آشکارسازی را پیش گرفته یعنی اگر تا چند سال پیش  منافقانه، چهره ای اسلامی را از خودش نشان می داد و مدعی بود که خادم الحرمین است و ام القرای اسلام محسوب می شود، امروز دیگر به دلیل تحولات بسیار مهمی که در منطقه رخ داده و این مهم که عربستان نتوانسته به هیچ یک از اهداف مطلوب خودش دست یابد، به سیاست آشکارسازی روی آورده است.

همچنین جالب این جا است که سعودی ها اسرائیل را دشمن اصلی خود نمی دانند بلکه ایران را به عنوان دشمن اصلی خودشان تلقی می کنند و این را علنا هم بیان کرده اند.

ترکی الفیصل سعودی با نمایندگان اسرائیلی در مجامع بین المللی دست می دهد و عکس یادگاری می گیرد و همچنین در پاریس در اجلاس منافقین که دشمن خونی ایرانیان هستند شرکت می کند  واظهارات بسیار تندی را علیه ایران مطرح می کند و عنوان می کند که جمهوری اسلامی ایران ساقط خواهد شد.

بنابراین این ها شمشیر را برای ما از رو بسته اند و گروه هایی همچون حزب الله و حماس را تروریسم می نامند، این سیاست های منافقانه ای است که امروز عربستان فقط آن را آشکار ساخته است و باید تبیین شود که آل سعود چهره جدیدی را از خود نشان نداده بلکه تنها چهره واقعی اش را آشکار ساخته است.

از روز نخستی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد عربستان با سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل  و آمریکا در منطقه فعال بود تا چهره های اصلی مقاومت و طرفدار جمهوری اسلامی ایران را از میان بردارد.

شاید این مسئله در آینده نزدیک بیشتر مشخص شود که عامل اصلی ترور شهید عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله لبنان همکاری اطلاعاتی میان عربستان و اسرائیل بوده که آن عملیات پیچیده ترور انجام شده و فرمانده ارشد مقاومت حزب الله به شهادت رسید، همچنین خیلی از انفجاراتی که در لبنان صورت گرفت از جمله بمب گذاری در مقابل سفارت ایران توسط عامل سعودی صورت گرفته، بنابراین این رویکرد عربستان رویکرد جدیدی نیست بلکه همان سیاست قبلی آن رژیم است که امروزه دیگر آن را آشکار ساخته است.

علت اصلی این موضوعات هم آن است که آنها تحولات منطقه را کلید زدند تا مقاومت را تضعیف و در نهایت ساقط کنند. آنها می خواستند نظام بشار اسد را سرنگون کنند برای آنکه مقاومت را محاصره کنند، این همه آشوب و ناآرامی که در عراق است به دلیل این است که می خواهند ایران را بی ثبات کنند و به همین علت کل منطقه را به آتش کشیده و ناآرامی ایجاد کردند تا ایران و جبهه مقاومت متضرر شود اما امروز به جایی نرسیده اند و لذا دارند به آب و آتش می زنند.

در پایان این نکته را هم اشاره کنم که به نظرم دنبال کردن سیاست حکیمانه، مدبرانه و هوشمندانه نظام جمهوری اسلامی ایران که اهداف خودش را در صحنه عملیاتی پیش می برد، باعث شده که عربستان و هم پیمانان آمریکا عصبانی شوند و حرکات غیرعادی و غیر مسئولانه ای را انجام دهند.

کد N1336565

وبگردی