آفتاب

رایزنی های رئیس مجلس پاکستان در آلمان برای گسترش روابط دوجانبه

رایزنی های رئیس مجلس پاکستان در آلمان برای گسترش روابط دوجانبه

اسلام آباد - ایرنا - کمتر از یک ماه پس از سفر فرمانده ارتش پاکستان به آلمان، این روزها رئیس مجلس ملی پاکستان نیز برای رایزنی با هدف گسترش روابط با قطب صنعت و اقتصاد اروپا، در به برلین به سرمی برد.

'سردار ایاز صادق' در مدت اقامت سه روزه خود در پایتخت آلمان، با عالی ترین مقام های این کشور از جمله صدر اعظم، وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان آن دیدار و در خصوص راه های گسترش همکاری های دوجانبه اسلام آباد-برلین، با آنها به گفت و گو تبادل نظر پرداخته است.
ایاز صادق در این سفر، اولین دیدار خود را با خانم 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان انجام داد و دو طرف بر ضرورت گسترش روابط دوجانبه در زمینه های گوناگون تاکید کردند.
رئیس مجلس ملی پاکستان و صدر اعظم آلمان ضمن ابراز رضایت روند کنونی مناسبات فیمابین، بر گسترش بیش از پیش مناسبات تاکید کردند.
سردار ایاز صادق در این ملاقات گفت که پاکستان و آلمان از روابط دوستانه براساس منافع مشترک سود می برند و درخصوص بسیاری از مسائل و موضوع های بین المللی ، اشتراک نظر دارند.
رئیس مجلس ملی پاکستان تاکید کرد که کشورش مشتاقانه خواستار گسترش روابط با آلمان به ویژه در زمینه همکاری های پارلمانی است.
صدر اعظم آلمان نیز اظهار داشت که برلین اهمیت ویژه ای به روابط با اسلام آباد قائل است و دولت آلمان همواره خواستار تقویت ثبات، صلح و امنیت در پاکستان است.
مرکل تاکید کرد که تقویت ثبات و امنیت پاکستان به نفع تمام منطقه خواهد بود.
سردار ایاز صادق در سفر به آلمان همچنین با 'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
مسائل منطقه ای از جمله مسئله افغانستان، طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان، مرور روابط دوجانبه میان اسلام آباد و برلین، دیپلماسی پارلمانی و بررسی راه های تقویت مناسبات دوجانبه از جمله مهم ترین محورهای گفت و گوی رئیس مجلس ملی پاکستان با وزیر امور خارجه آلمان بود.
رئیس مجلس ملی پاکستان در ادامه دیدارها و رایزنی های خود در آلمان با نوربرت لامرت رئیس پالمان این کشور نیز دیدار کرد و دو طرف بر ضرورت گسترش همکاری های پارلمانی دوجانبه تاکید کردند.
دو طرف در این ملاقات توافق کردند که افزایش همکاری های پارلمانی میان پاکستان و آلمان می تواند زمینه ساز تقویت مناسبات همه جانبه از جمله گسترش همکاری های میان دولت های دو کشور شود.

** آلمان خواستار استفاده از تجربه پاکستان در مبارزه با تروریسم
سفر سردار ایاز صادق به آلمان، دومین سفر مقام های عالی پاکستان به برلین در کمتر از یک ماه اخیر است.
روز اول تیرماه جاری نیز ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان به آلمان سفر کرد و علاوه بر ملاقات با ژنرال 'فولکر ویکر' فرمانده ارتش آلمان، با خانم 'اورسولا گرتراد' وزیر دفاع این کشور نیز دیدار کرد و در این ملاقات ها، موضوع های مورد علاقه دوطرف درحوزه های دفاعی و نظامی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
روابط نظامی دوجانبه، تقویت همکاری های امنیتی و دفاعی، انجام فعالیت های آموزشی و گفت و گو درباره مهم ترین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله مهم ترین موضوع های مطرح شده در این دیدارها بود.
براساس این گزارش، مقام های نظامی و دفاعی آلمان با تمجید از تلاش های ارتش پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم، خواستار استفاده از تجربیات پاکستان در این زمینه شدند.
فرمانده ارتش پاکستان که علاوه بر حوزه های دفاعی و نظامی، نقش غیرقابل انکاری در سیاست خارجی و این کشور و تنظیم روابط خارجی پاکستان دارد، از آغاز فعالیت خود در نقش عالی ترین مقام ارتش از بیش از دوسال و نیم پیش تا کنون، سفرهای خارجی متعددی به کشورهای مختلف جهان انجام داده است.
آساق**1723
کد N1336512

وبگردی