آفتاب
پس از اتمام فسخ قرارداد؛

استقرار نیروهای صندوق احیا در مسعودیه/پیگیری قرارداد کاروانسرا

استقرار نیروهای صندوق احیا در مسعودیه/پیگیری قرارداد کاروانسرا

مدیر فنی صندوق احیا گفت:مهلت فسخ قرارداد صندوق با شرکت بهره بردار عمارت مسعودیه روز گذشته به پایان رسید بنابراین نیروهای ما در عمارت مستقر شدند همچنین پیگیر قرارداد کاروانسرای وکیل می شویم.

فرشید عبدالهی، مدیر فنی و مهندسی و ناظر ستادی معاونت فنی صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی با اشاره به استقراریافتن  نیروهای صندوق احیا پس از فسخ قرارداد ما بین این صندوق و شرکت بهره بردار در عمارت مسعودیه  و بازدید برخی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی از عمارت به خبرنگار مهر توضیح داد: حدود دو ماه پیش به شرکت بهره بردار عمارت مسعودیه اعلام کردیم که قرارداد آنها به دلیل عدم اجرای تعهدات فسخ شده و باید این مکان را تخلیه کنند تا اینکه این مهلت روز گذشته، نوزدهم تیر ماه به اتمام رسید اما شرکت این بنا را تحویل نداد بنابراین صندوق احیا آن را در اختیار گرفت و نیروهای خود را در عمارت مسعودیه مستقر کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که می بایست تغییر و تحولات در عمارت مسعودیه انجام شود، درهای آن فعلا بسته شده است تا تکلیف آن مشخص و برای بازدید عموم باز شود.

عبدالهی با اظهار امیدواری از بازگشایی زودهنگام این عمارت افزود: شرکت بهره بردار عمارت مسعودیه، کاروانسرای وکیل و مجموعه خانه عامری ها را نیز دارد اما برای این بناها قراردادهای مجزا نوشته شده است. بنابراین فسخ قرارداد عمارت مسعودیه منجر به فسخ قرارداد خانه عامری ها و کاروانسرای وکیل نخواهد شد. ضمن اینکه فاز یک خانه عماری ها در حال بهره برداری است و فاز دوم آن نیز شروع شده بود پس درباره خانه عامری ها مشکلی با شرکت نداریم اما قرارداد کاروانسرای وکیل که هنوز مرمت آن انجام نشده است را مورد پیگیری قرار می دهیم.

وی افزود: در قرارداد بین صندوق احیا و شرکت بهره بردار اعلام شده در صورتی که شرکت، در اجرای تعهدات کوتاهی کند و شرایط فسخ اعلام شود، صندوق احیا می تواند ورود کرده و این بنا را در اختیار بگیرد. این قرارداد را شرکت امضا کرده بنابراین در جریان بندهای آن قرار داشتند و دیگر نیازی به حکم دادگاه نبود.

عبدالهی درباره اینکه هنوز وسایل این شرکت در عمارت مسعودیه وجود دارد درحالی که صندوق آن را تصرف کرده گفت: صندوق به شرکت فرصت دو ماهه داده بود و از طریق دادخواست قضایی اعلام کرد که عمارت را تخلیه کنند و می بایست در این مدت تخلیه انجام می شد.

این کارشناس درباره اینکه شرکت اعلام کرد بود برخلاف قرارداد امضا شده، این بنای تاریخی را نمی توان به هتل تبدیل کرد گفت: این حرف درست است که نمی توان عمارت مسعودیه را به هتل تبدیل کرد منتها باید توجه داشت که در قرارداد فی ما بین، اقامتی و پذیرایی اعلام شده است و شرکت هم با امضای خود آن را قبول کرد اما در دوره ای طبق مطالعات انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که نمی توان این بنا را به هتل تبدیل کرد بنابراین پیشنهاد تبدیل آن را به مرکز رویدادهای فرهنگی دادند. صندوق احیا بررسی آن را منوط به بررسی حقوقی اعلام کرد.

وی افزود: نتیجه این شد که اگر قرار است کاربری این بنا تغییر کند و از کاربری پذیرایی به کاربری فرهنگی تغییر داده شود، روح قرارداد از بین می رود و همه هزینه ها، مرمت ها و ... باید از اول نوشته شود. از آنجا که ما یک مجموعه دولتی هستیم و باید تابع شرایط قانونی دولت باشیم، می بایست که اگر شرایط عوض شود مزایده واگذاری عمارت مسعودیه را دوباره برگزار می کردیم پس باید در این رابطه قرارداد شرکت بهره بردار ابطال می شد و فرصت حضور  در مزایده را به شرکت های دیگر هم می دادیم. در این صورت ممکن بود شرکت های دیگری برنده مزایده بهره برداری از عمارت مسعودیه با کاربری فرهنگی می شدند.حتی اگر این شرکت دوباره می خواست مسعودیه را در دست بگیرد می بایست با یک برنامه فرهنگی در مزایده شرکت می کرد.

عبدالهی در پاسخ به این که با توجه به اظهار نظر برخی از کارشناسان مبنی بر نفیس بود این بنا، آیا دوباره صندوق احیا می خواهد مسعودیه را به مزایده بگذارد یا کاربری دیگری به آن بدهد گفت: در این باره فعلا تصمیم گیری نشده است.

وی گفت: این بنا زمانی در دست پژوهشگاه میراث فرهنگی بود اما چون کاربری اداری داشت، مردم نمی توانستند از همه بخش های آن بازدید کنند بنابراین می توان گفت به طور تقریبی این بنا طی سالهای ۷۷ تا ۸۹ به روی مردم بسته بود.

کد N1336244

وبگردی