آفتاب
درآستانه سفر نخست وزیر بلغارستان به ایران؛

سفیر ایران در بلغارستان: تهران و صوفیه برای ایجاد کریدور تجاری خلیج فارس -دریای سیاه همکاری می کنند

سفیر ایران در بلغارستان: تهران و صوفیه برای ایجاد کریدور تجاری خلیج فارس -دریای سیاه همکاری می کنند

صوفیه – ایرنا – 'عبدالله نوروزی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در صوفیه، با اشاره به اینکه نخست وزیر بلغارستان فردا دوشنبه در راس یک هیات عالی رتبه تجاری سیاسی اقتصادی عازم ایران است ،گفت : تهران و صوفیه برای ایجاد کریدور خلیج فارس به دریای سیاه به عنوان مسیر راهبردی ایران و اروپا همکاری می کنند.

نوروزی عصر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که 'بویکو بوریسوف' نخست وزیر بلغارستان در صدر یک هیات عالی رتبه از بزرگترین نمایندگان شرکتهای صنعتی و تجاری ، چندین بانک بزرگ ، مدیرعامل هواپیمائی بلغار(بلگارایر) و بیش از٢٥خبرنگار،فیلمبردار وگزارشگر رسانه ای این کشور فردا دوشنبه برای دیداری دوروزه عازم ایران می شود.
نوروزی از دالان تجاری خلیج فارس- دریای سیاه ، به عنوان پروژه ای راهبردی یاد کرد که امکان دسترسی به اروپا را از مسیر ارمنستان و گرجستان ، دریای سیاه فراهم می کند.
سفیر کشورمان در بلغارستان، سطح روابط تهران و صوفیه را 'عالی' ارزیابی کرد و گفت: مطلوب ترین شرایط در روابط دوجانبه، زمانی است که میان دو کشور 'کمیسیون مشترک' ایجاد می شود. سفر عالی ترین مقام اجرایی نیز به معنای مهر تایید عالی ترین وضعیت در روابط است. کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان اسفندماه گذشته، پس از وقفه ای هفت ساله برگزار شد و اکنون نخست وزیر این کشور نیز به ایران می آید.
'بویکو بوریسوف' نخست وزیر بلغارستان، فردا (دوشنبه) برای دیداری دوروزه وارد تهران خواهد شد.
عبدالله نوروزی در پاسخ به این سوال ایرنا که چشم انداز روابط دو کشور را چطور می بیند با بیان اینکه بهبود روابط ایران و بلغارستان محصول فضای پسابرجام است، گفت : انتظار می رود دو طرف شاهد بیشترین افزایش مناسباتِ اقتصادی با یکدیگر باشند و این مناسبات بویژه در بخش های سرمایه گذاری و انتقال دانشِ فنی گسترش خواهد یافت.
سفیر کشورمان یادآور شد که ایران و بلغارستان، هر یک در بخش هایی نسبت به طرف مقابل توانمندی هایی دارد که این توانمندی ها می توانند مکمل یکدیگر باشند. برای مثال ایران در فناوری نانو و نیز در حوزه های نفت و گاز، کشوری پیشرفته است و بلغارستان نیز عضو اتحادیه اروپاست و می تواند از مزایای استاندارد بالای اروپا استفاده کند.
وی در مورد ترکیب هیات همراه نخست وزیر بلغارستان در اولین سفر این هیات عالی رتبه سیاسی - اقتصادی به ایران گفت: وزیران راه، انرژی، اقتصاد، کشاورزی و امور خارجه بلغارستان نخست وزیر این کشور را در سفر دوروزه اش به ایران همراهی خواهند کرد.
معاون نخست وزیر بلغارستان که همزمان، مسئولیت صندوق سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در بلغارستان را برعهده دارد نیز همراه 'بوریسف' به ایران می آید.
بلغارستان کشوری، در جنوب شرقی قاره سبز به پایتختی صوفیه است . جمعیت این کشور بالغ بر ۷٬۳۶۴٬۵۷۰ (در سال ۲۰۱۱ میلادی) نفر است که هر ساله ۱٪ از آن کاسته می‌شود. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد.
اروپام**9163**1599
کد N1335984

وبگردی