آفتاب
هم زمان با ایام دهه کرامت؛

اقوام ایرانی در مدح ضامن آهو شعر می سرایند

اقوام ایرانی در مدح ضامن آهو شعر می سرایند

شیراز در چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، میزبان جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیراز در چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، میزبان جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی است. مسئول دبیرخانه نمایندگی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در استان فارس با اعلام این خبر گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) توجه ویژه ای به تاثیرگذاری بر مخاطبان دارد لذا در این دوره از جشنواره، برنامه موضوعی استان فارس از هنری به فرهنگی، تغییر یافت و سومین حرم اهل بیت میزبانی جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی را برعهده گرفت.

بهاره شفیعی با بیان اینکه در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) جای اشعار اقوام ایرانی در مدح ضامن آهو، خالی بود، گفت: کشور ما میزبان قومیت های مختلفی است که عاشقانه امام هشتم(ع) را دوست دارند به همین دلیل  جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی برگزار می شود تا ارادتمندی هایی مردمان این کشور به ساحت حضرت ثامن الحجج(ع) در آن عرضه شود.

شفیعی تاکید کرد: جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی در ابتدا نیازمند تشکیل اتاق فکر بود که برهمین اساس از تمامی اساتید برجسته دانشگاه شیراز در حوزه ادبیات و همچنین از شاعران آیینی یا شاعران دارای اشعار قومی و بومی از استان های مختلف کشور برای بحث و تبادل نظر دعوت به عمل آمد و بعد از تشکیل چند جلسه، کارگروهی منسجم در این حوزه شکل گرفت.

مسئول دبیرخانه نمایندگی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در استان فارس خاطرنشان کرد: از تمامی استان هایی که دارای قومیت های خاصی هستند برای معرفی داور به جشنواره کمک خواسته شد.

وی تصریح کرد: دو حوزه شعر عربی و ترکی به دلیل همپوشانی با جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری و جشنواره شعر رضوی به زبان عربی از جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی حذف شد و در مقابل گویش های فارسی به جشنواره اضافه شد.

استفاده از ظرفیت‌ نماز جمعه زاهدان در معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان ضمن تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره کتابخوانی رضوی، از همکاری امام جمعه زاهدان و معرفی این جشنواره از تریبون نماز جمعه  این شهرخبر داد.

اسفندیار زیدآبادی با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: اجرای این‌گونه برنامه‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و شناساندن فضایل رضوی در جامعه بسیار موثر است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز همکاری با همه ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی در برگزاری باشکوه‌ این جشنواره، مذاکراتی با سازمان صدا وسیمای مرکز استان صورت گرفت و مقرر شد تیزر تبلیغاتی این جشنواره همه روزه ۶ الی ۸ نوبت از طریق شبکه‌های محلی پخش شود، ضمن اینکه در برنامه مجله فرهنگی سیمای استان نیز معرفی طرح به‌طور کامل انجام گرفت و کتاب‌های این جشنواره توسط مدیرکل و کتابداران معرفی شد.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی در سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و لزوم استفاده از این فضا برای تبلیغ جشنواره کتابخوانی رضوی خاطرنشان کرد: ضمن بارگذاری فایل کتاب‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تبلیغات این جشنواره نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

کارگاه فیلمنامه نویسی رضوی با حضور فیلم نامه نویس مشهور سینمای ایران در یزد برگزار می شود

کارگاه فیلمنامه نویسی رضوی با حضور مهران کاشانی فیلم نامه نویس مشهور سینمای ایران در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم رضوی در یزد برگزار می شود.

مهران کاشانی مدرس دانشکده سینما و تئاتر و  از اعضای اصلی شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است. اولین فعالیت حرفه‌ای کاشانی حضور در گروه کارگردانی فیلم «زیر نور ماه» بود. سپس به‌عنوان دستیار کارگردان مشاور فیلمنامه و برنامه ریز، با فیلم «اینجا چراغی روشن» است، به کارگردانی رضا میرکریمی، به طور جدی کار خود را در سینما آغاز کرد.

کارگاه فیلمنامه نویسی با حضور مهران کاشانی ۲۶ و ۲۷ تیرماه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) در دو سانس صبح و بعدازظهر از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۷ الی ۲۰ برگزار می شود.

اکران آثار دوره های گذشته در جشنواره فیلم رضوی در یزد

فیلم های ادوار گذشته جشنواره فیلم رضوی ۲۱ تا ۲۴ تیرماه در حاشیه برگزاری این جشنواره در شهر یزد اکران می شود.

در روز نخست فیلم های «باد چیزی خواهد گفت»، «از میان این مسیر سبز»، «خانه ای برای ما»، «طلب»، «قند مکرر»، لحظه قطعی»، «فوتسال هم آفساید دارد»، «نیست...»، «هشت دقیقه تا بهشت»، «در خانه کسی نیست»، «هفت سین مقدس»، «جای خالی احمد»، «همچو حافظ»، «سه پسر سه دختر»، «انار نارس»، «سه چنگ حاک» و «خدایخانه» از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در ۵ سانس به نمایش در می آیند.

در روز ۲۲ تیرماه نیز فیلم های «پارادوکس»، «رویای خاکستری»، «آقای الفت»، «نوبت سید مهری»، «طبیعت جاندار»، «روستای خواستکوه عقدا و مراسم ۲۸ صفر»، «سوی»، «غفران»، «علی دکه ای»، «دیدار دوست»، «در انتظار رضا»، «راهیان بسوی نور»، «رضا»، «شات نهایی»، «یادگار»، «شب مهتاب»، «سلام پدر سلام مادر»، «آرزوهایت را به خاک بسپار»، «همه آنچه من دارم» و «پایش» از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در چهار سانس به نمایش در می آید.

همچنین جلسات نقد و بررسی این آثار نیز پس از اکران فیلم ها برگزار می شود.

مسجد جامع یزد، الهام بخش پوستر جشنواره فیلم رضوی

پوستر یازدهمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) طراحی شد.

در پوستر این دوره از جشنواره فیلم رضوی مانند سال گذشته از المان های ایرانی و اسلامی استفاده شده است.

همچنین المان هایی مانند کاشی کاری های مسجد جامع با رنگ فیروزه ای که نشانی از یزد دارد نیز در این پوستر به چشم می خورد. تلاش گروه طراحی این بوده تا فضای پوستر معنوی بوده و در خور شان نام امام رضا(ع) باشد.

پوستر دوره یازدهم جشنواره فیلم رضوی با نشانه هایی از مسجد جامع یزد طراحی شده است. مسجد جامع یزد، بنایی تاریخی با بیش از ۹۰۰ سال قدمت از زیباترین مساجد جامع کشور و یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی ایران به شمار می رود.

خاک کاشی و همه مصالح این مسجد از کربلاست و برای ساختن آن به جای استفاده از آب از گلاب استفاده شده است. نقش‌های به کار رفته در تزیینات مسجد جامع یزد، نمادهایی هستند که به گونه‌ای با عقاید مذهب شیعه ارتباط دارد؛ این نگاره‌ها شامل نقوش شمسه و ستاره، نقش قندیل، نقوش محراب مانند، گچ‌بری‌های زنجیره‌ای و غیره است.

بیشتر این نقوش، مانند ستاره پنج‌پر مفاهیم نام‌های حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) و پنج تن آل عبا، امام حسین (ع) را در بر دارند و یا مانند شمسه‌های دوازده پر به مفاهیم دوازده امام، اشاره می‌کنند و یا هم‌چون شمسه‌های ۷۲ پر یادآور وقایعی چون حادثه کربلا و عاشورا، شهدای ۷۲ تن، و شهادت حضرت علی(ع) هستند.

مهلت ارسال آثار به جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) تمدید شد/۱۲۰ هزار دلنوشته به دبیرخانه جشنواره ارسال شد

با توجه به استقبال مردم از جشنواره نامه ای به امام رضا(ع)، مهلت ارسال آثار به یازدهمین جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) تا ۲۵ تیرماه تمدید شد.

معاون فرهنگی ارشاد مازندران با اعلام این خبر گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

عباس زارع افزود: دبیرخانه یازدهمین جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) از شهریور ماه سال گذشته آغاز به کار کرده است و نامه های ارسالی متقاضیان را جمع آوری می کند.

یازدهمین جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با ایام دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) به میزبانی استان مازندران برگزار می شود.

پایان مهلت ارسال آثاربه جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی                      

دبیر چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی گفت: استان قزوین در سال ۹۵ میزبان چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی است که امیدواریم با اقدامات انجام شده شاهد حضور علاقمندان به این عرصه از سراسر کشور باشیم.

اکبر اسکندری نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: در چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی تا به امروز آثار بسیاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که امیدواریم این آثار بتواند تاثیرگذاری لازم را در زمینه های مختلف داشته باشد.

دبیر چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی خاطرنشان کرد: تولیدات و آثار علاقمندان در عرصه رسانه های دیجیتال و تولیدکنندگان این بخش از استان های متعدد و در زمینه های مختلف براساس فراخوان جشنواره است که این مهم نشان دهنده استقبال مطلوب علاقمندان از این جشنواره است.

وی از پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی خبر داد.

۱۳ میلیون جایزه برای نفر اول جشنواره مشاعره رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: زمان نام نویسی جهت شرکت در یازدهمین جشنواره سراسری مشاعره رضوی و هفتمین جشنواره استانی مشاعره دانش آموزی رضوی به پایان رسید.

حمیده ماحوزی افزود: مرحله ثبت نام در جشنواره مشاعره رضوی با نام نویسی ۳۶۰ نفر  به اتمام رسید، که  نفرات برگزیده از طریق داوری تلفنی انتخاب و به بخش اصلی جشنواره راه خواهند یافت.

دبیر یازدهمین جشنواره مشاعره رضوی گفت : با حضور برگزیدگان در جشنواره اصلی و مشاعره حضوری، ۸ نفر برگزیده اصلی معرفی خواهند شد که به این افراد جوایزنقدی از ۱۳ الی ۶ میلیون ریال به همراه لوح شرکت و تندیس جشنواره به سه نفر اول اهداء خواهد شد.

ماحوزی اضافه کرد: در هفتمین جشنواره استانی مشاعره دانش آموزی رضوی نیز به ۵ نفر برگزیده جوایزی معادل ۵ میلیون و پانصد هزار الی ۳ میلیون و پانصد هزار ریال به همراه لوح شرکت به همراه تندیس به سه نفر اول  اهدا خواهد شد.

به گفته وی، هفتمین جشنواره استانی مشاعره رضوی ۱۳ مرداد و یازدهمین جشنواره سراسری مشاعره رضوی از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) ۲۰ مرداد ماه همزمان با ایام دهه کرامت در شهر ساحلی بوشهر برگزار می شود.

کد N1335538

وبگردی