آفتاب
کارشناس ارشد اقتصادی:

افزایش هزینه های جاری تابعی از بزرگ شدن ساختار حاکمیتی است

افزایش هزینه های جاری تابعی از بزرگ شدن ساختار حاکمیتی است

تهران- ایرنا- یک کارشناس ارشد مسایل اقتصادی علت بالابودن هزینه های جاری در بودجه کشور را بزرگ بودن ساختار حاکمیتی عنوان کرد که دولت یا قوه مجریه بخشی از آن هستند.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری به تازگی مشکل مالی را مهمترین مشکل پیش روی دولت عنوان کرده و گفته بود، در سال‌های گذشته حجم دولت بزرگ شده و تمام درآمدهای نفت، مالیات و سایر درآمدها تنها صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود و برای حل این مشکل راهی جز چابک سازی دولت نداریم.
در این ارتباط «علی دینی ترکمانی» به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تو در تویی نهادی یا نقش موازی دستگاه‌ها عامل شکست فرآیند برنامه‌ریزی بودجه است که امر سبب افزایش سهم هزینه‌های جاری در بودجه می‌شود و سهم هزینه‌های عمرانی که تملک سرمایه در این بخش است، کاهش می‌یابد.
وی با بیان این که بیش از نیمی از درآمد‌های نفتی به جای ظرفیت‌سازی‌های مولد، صرف هزینه‌های جاری می‌شود، افزود: اما این هزینه ها تنها مربوط به دولت نمی شود بلکه به دستگاه حاکمیتی، به معنای اعم کلمه ارتباط پیدا می کند.
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی؛ تو درتویی نهادی را مشکل جدی و ساختاری در کشور دانست و گفت: مشخصه اصلی اقتصاد سیاسی ما؛ دولت در دولت، دستگاه در دستگاه، نهاد در نهاد است که این عامل موجب بزرگ شدن ساختار حکومت که دولت جزیی از آن است، شده و سهم هزینه های جاری نیز افزایش یافته است.
دینی ترکمانی راهکار حل برخی مشکلات نظیر بالا بودن هزینه های جاری، افزایش بیکاری و کاهش سهم هزینه های عمرانی را صرف منابع بودجه کشور در جهت سرمایه گذاری و بالا بردن سطح تولید دانست و تاکید کرد، باید مشکل تو در تویی نهادی حل شود.
این تحلیلگر اقتصادی افزود: اگر فقط روی کوچک شدن قوه مجریه یا دولت تاکید کنیم، به کاهش هزینه های اجتماعی (بهداشت و درمان ) و هزینه های فرهنگی (آموزش و پرورش) کمک کرده ایم که آثار ضد توسعه ای قابل توجهی در پی خواهد داشت.
دینی ترکمانی دخالت دولت را در اقتصاد ضروری دانست و افزود: البته میزان و نحوه مداخله دولت در اقتصاد باید تبیین شود که این موضوع تابع ضرورت های تاریخی توسعه هر جامعه و اقتصاد آن است، یعنی دولت باید در جاهایی مداخله کند که به تامین زیرساخت های مناسب برای حضور بخش خصوصی کمک کند.
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: دخالت دولت ها در اقتصاد باید کارآمد باشد و برای این کارآمدی، ابتدا باید سازمان درونی دولت قوی و رابطه دولت با نیروهای اجتماعی در جهت توسعه گرایانه باشد.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی با اشاره به افزایش سهم بودجه جاری کشور گفت: یک عارضه مهم، بزرگ شدن دولت است. اینکه منابع را خرج امور جاری کنیم فضای تنفس برای کارهای دیگر نمی‌ماند. کل بودجه کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان بود اما 10 درصد آن عمرانی بود.
اقتصام **1070**1561
کد N1335144

وبگردی