آفتاب

دلبری های پارک جنگلی تنگه مینودشت و غمنامه کمبود امکانات رفاهی آن

دلبری های پارک جنگلی تنگه مینودشت و غمنامه کمبود امکانات رفاهی آن

گنبدکاووس - ایرنا - تفرجگاه طبیعی پارک جنگلی 'تنگه چهل چای' مینودشت در شرق استان گلستان به زیبایی و طراوات مشهور است اما کمبود امکانات رفاهی و کم توجهی به نظافت و بهداشت در آن غمنامه ای است که باید مورد توجه جدی متولیان امر قرار گیرد.

اگرچه پارک جنگلی تنگه چهل چای شهر مینودشت با مناظر و جاذبه های طبیعی، عنوان یکی از زیباترین تفرجگاه های طبیعی استان گلستان را یدک می کشد اما کمبود برخی امکانات رفاهی و کم توجهی به امر نظافت و پاکیزگی این تفرجگاه، گله مندی هایی را از سوی مسافران عبوری (تابستانی) و نیز مردم منطقه ایجاد کرده است.
این پارک جنگلی که در فاصله هفت کیلومتری مینودشت که خود در کنار محور بین المللی شمال - مشهد واقع است، علاوه بر حضور بی شمار مردم شهرهای همجوار به این مجموعه تفریحی، برخی مسافران عبوری از این محور نیز ساعاتی از وقت خود را در این پارک جنگلی که بین رشته کوه های البرز شرقی واقع است، می گذرانند.
وجود شالیزارهای سرسبز و زیبا با بوی معطر برنج محلی و مشهور دم سیاه مینودشت در ورودی این پارک جنگلی، عبور رودخانه ای پر آب از مرکز آن، وجود چشمه های متعدد با آبی خنک و گوارا، وجود بوته های تمشک در دو طرف جاده و لا به لای درختان سبز و سربه فلک کشیده تنها بخشی از طبیعت زیبای پارک جنگلی تنگه چهل چای مینودشت است.
یکی از مسافرانی که روز جمعه گذشته (18 تیر ماه) از استان خراسان شمالی به این پارک جنگلی آمده بود، با تحسین زیبایی های این پارک تفریحی، از کمبود امکانات رفاهی و وضعیت نامناسبت بهداشت محوطه این مجموعه ابراز گله مندی کرد و گفت: بهره مندی و رضایت مسافران از طبیعت زیبای این پارک زمانی کامل می شود که در کنار آن امکانات رفاهی مناسب نیز وجود داشته باشد.
حیدر یعقوبی بابیان اینکه هرساله در فصل تابستان، همراه خانواده سفری به شمال دارد، افزود: نخسین مکان استراحت ما از زمان حرکت در مسیر شمال، اطراق چند ساعته در مجموعه پارک جنگلی تنگه مینودشت است.
وی گفت: با اینکه استراحت در این پارک زیبا، خستگی چند ساعت رانندگی را از تن انسان خارج می کند اما مشاهده برخی صحنه های نامناسب از جمله وضعیت نظافت و بهداشت آن و نیز کمبود امکانات رفاهی آزار دهنده است.
یعقوبی اضافه کرد: اگرچه نظافت و پاکیزگی باید توسط مسافران و مردم رعایت شود اما بایستی متولیان امور هم برنامه ای دراین زمینه داشته باشند.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی این مجموعه، تصریح کرد: نبود مایع دستشویی، خرابی شیرآلات، فشار پایین آب و کثیفی سنگ ها و محوطه درونی این سرویس ها آزار دهنده بود.
این مسافر استان خراسان شمالی پیشنهاد کرد: مسوولان امر این پارک می توانند حداقل یک نیروی خدماتی درمحل سرویس های بهداشتی قرار دهند تا ضمن نظافت محل، امکانات مورد نیاز را بموقع تامین نماید.
یک خانواده دیگر که از گنبدکاووس به پارک جنگلی تنگه چهل چای مینودشت آمده بود نیز با اشاره به وجود زباله های مختلف در محوطه این پارک گفت: وجود این زباله ها بویژه در محل نشستن خانواده ها و درحاشیه و درون رودخانه، چهره ای زشت به این پارک داده است.
یدالله فضلی زاده افزود: نبود سطل یا مخزن هایی برای انداختن زباله در این پارک، سبب شده تا برخی از خانواده ها زباله های خود را در گوشه و کنار این پارک و یا در درون رودخانه بیندازند.
وی بابیان اینکه هر چند هفته یک بار به این پارک جنگلی می آید، گفت: متاسفانه هر بار که به این مجموعه تفریحی می آییم، برخی مشکلات و کمبودها هم چنان پا برجا است و گویا مسوولان امر فراموش کرده اند که چنین پارکی نیز وجود دارد.
فضلی زاده اضافه کرد: تنها چیزی که هر چند وقت دراین پارک تفریحی متوجه آن می شوید توسعه تعداد آلاچیق ها (سکو های نشستن خانواده ها ) توسط بخش خصوصی است که اکنون به چند متری رودخانه رسیده و دیگر مکانی برای نشستن خانواده ها نیست.
وی تصریح کرد: مسوولان امور باید بخشی از فضا را برای اطراق خانواده ها حفظ نمایند زیرا بسیاری از خانواده ها توانایی اجاره کردن آلاچیق ها که نظارتی بر قیمت های آن نمی شود، را ندارند.
نصب تابلوهایی حاوی رعایت نکات بهداشتی و نریختن زباله درمحیط زیست و رودخانه، نصب سطل ها و مخازن دپوی زباله، به کارگیری نیروهای خدماتی برای جمع آوری زباله ها، استفاده از ظرفیت تشکل های فعال زیست محیطی، افزایش یا بهسازی سرویس های بهداشتی و ساماندهی غرفه ها و رستوران های سنتی از مهمترین پیشنهادهای مردم و مسافرانی بود که در تعطیلات عید فطر امسال به پارک جنگلی چهل چای مینودشت آمده بودند.
شهردار مینودشت نیز با تایید بخشی از مشکلات و کمبودها به خبرنگار ایرنا گفت: واقع شدن پارک جنگلی تنگه در خارج از حوزه خدماتی شهر سبب شده تا شهرداری نتواند خدمات لازم را در این مجموعه ارائه دهد.
ایرج شفیع پور افزود: با این حال شهرداری هر چند وقت یک بار و با صرف هزینه چند میلیون تومانی، اقدام به نظافت و جمع آوری زباله ها و تامین امکانات مورد نیاز می کند.
وی پیشنهاد کرد: برای رفع کمبودهای پارک جنگلی تنگه چهل چای مینودشت باید نسبت به دریافت عوارض از مسافران ورودی به این پارک اقدام شود تا هزینه ها صرف زیبا سازی و ایجاد امکانات لازم برای مردم شود که فعلا با این پیشنهاد مخالفت شده است.
شفیع پور بدون اشاره به نام نهاد یا اداره ای اضافه کرد: این پارک نیاز به همکاری و تعامل دستگاه های مختلف با یکدیگر برای رفع کمبودها و استفاده بهینه از فضای آن توسط مردم و مسافران دارد.
وی با اشاره به فعالیت رستوران ها و فروشگاه های بخش خصوصی موجود در پارک جنگلی تنگه و رشد قارچ گونه آنان، تصریح کرد: با اینکه حکم قلع و قمع این مکان ها، توسط مراجع قضایی شهرستان صادر شده اما هنوز این حکم ها اجرا نشده است.
شهردار مینودشت همچنین در پاسخ به پیشنهادهای مردمی برای رفع کمبودها درمجموعه پارک جنگلی تنگه چهل چای این شهر، اظهار داشت: امروز گروهی برای بررسی مسائل و مشکلات به این پارک اعزام و درحد امکان نسبت به تامین نیازها اقدام می شود.
شهرستان مینودشت با افزون بر 80 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
کد N1335026

وبگردی