آفتاب

ارتفاع موج دریا در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان به بیش از 3 متر رسید

ارتفاع موج دریا در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان به بیش از 3 متر رسید

زاهدان- ایرنا- کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ارتفاع موج به دلیل وزش باد جنوب شرقی بر روی دریای عمان در سواحل جنوب استان در شبانه روز گذشته به 3 متر و 20 سانتی متر رسید.

مرتضی فرجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به شناورهای صیادی و لنج های کوچک توصیه کرد با توجه به وزش باد و مواج شدن دریای عمان در چند روز آینده از رفتن به دریا خودداری کنند.
وی گفت: همچنین وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان سبب شد سرعت وزش باد در زابل به 80 کیلومتر بر ساعت برسد.
وی ادامه داد: این پدیده ضمن کاهش دید افقی تا پنج کیلومتر سبب افزایش غلظت ذرات معلق تا 2 برابر حد مجاز در هوای منطقه شد.
وی تصریح کرد: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک تا پایان هفته در سیستان تداوم دارد.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: وزش باد و گرد و خاک در این مدت در نواحی مرکزی، نوار غربی و مرز شرقی استان نیز پیش بینی می شود.
وی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته با 21 درجه سانتیگراد مربوط به زاهدان و حداکثر دما با 50 درجه مربوط به شهرستان دلگان در جنوب استان بوده است.
7316 /8005 /6081
کد N1334874

وبگردی