آفتاب
گزارش مهر دستور کار شورای شهر شد

خیز شورای شهر بیرجند برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده

خیز شورای شهر بیرجند برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده

بیرجند- بسته شورای شهر برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده بیرجند از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر بیرجند بود که البته تصویب آن به جلسه آینده موکول شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: به فاصله کمتر از یک هفته از انتشار گزارش مهر با عنوان «زخم‌های بافت فرسوده بیرجند دل می‌خراشد/سرانجام ناتمام طرح «فرزان»»  و مطرح شدن مشکلات مردم ساکن ین منطقه دستور کار امروز جلسه شورای شهر  شد و اعضای شورای شهر بیرجند اذعان کردند که طرح فرزان طرحی ناموفق بود که مردم این منطقه را برای نوسازی مارگزیده کرده و مشارکت آنها را برای اجرای نوسازی این بافت  کمرنگ کرده است.

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در این جلسه با اشاره به وجود ۱۶۴ هکتار بافت فرسوده در این شهر، اظهار کرد: بیشتر این بافت های فرسوده روی گسل زلزله بوده که در صورت حادثه مسئولیت آن بر عهده ما است و ضرورت دارد بازآفرینی شود.

اعمال معافیت های جدید برای بافت فرسوده

نفیسه نخعی ادامه داد: در همین راستا در  جلسه ستاد بازآفرینی شهری که با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار و برخی از  مسئولان دستگاه های متولی برگزار شد ۲۵ پیشنهاد برای رونق ساخت و ساز در این بافت ها پیشنهاد شد که از این تعداد ۱۰ مورد به دفتر فنی شورای شهر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه ما در سه سال گذشته حرف های زیادی برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده زده ایم اماتاکنون پیشنهادی برای آن ارائه نداده ایم، بیان کرد: این بسته در واقع قدمی در این زمینه خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای ناموفق طرح فرزان در بافت فرسوده بیرجند، عنوان داشت: یکی از اشکالات این طرح این بود که در آن بافت فرهنگیمنطقه مورد توجه قرار گرفته نشده است.

نخعی ادامه داد: در آن طرح مصوب شده بود که واحدهای خرد با یکدیگر تجمیع شوند و به صورت واحدهای مسکونی آپارتمانی ساخت و ساز انجام شود که این با فرهنگ مردم منطقه مغایرت نداشت و به همین دلیل این طرح بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفته است.

موضوع معافیت از پرداخت عوارض نوسازی به مدت سه سال از تاریخ اتمام بنا در پروانه ساختمانی و معافیت کامل واحدها از پرداخت عوارض از جمله عوارض تراکم،  زیربنا، ایمنی و آماده سازی از جمله پیشنهادات شورای شهر برای رونق ساخت و ساز در بافت های فروسده بیرجند بود که همان ابتدا با مخالفت برخی از اعضا روبه رو شد.

مهدی بهترین، یکی از اعضای شورای شهر  با بیان اینکه من با کلیات این طرح موافق هستم، اظهار کرد: اما باید این نکته را در نظر گرفت که  طبق قانون دولت متولی بازسازی بافت های فرسوده است و اینکه دولت وظیفه خود را به شهرداری محول کند و از جیب شهروندان در این زمینه هزینه شود درست نیست.

اجرای ناموفق طرح فرزان

وی اضافه کرد: در راستای رونق احیا بافت فرسوده سال های گذشته طرح فرزان در محدوده بافت فرسوده بیرجند اجرا شد، اما باید پرسید امروز این طرح چه میزان موفق بوده؟  و آیا این طرح کاری برای مردم انجام داد؟

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه ما در طرح فرزان به مردم ظلم کردیم، بیان داشت: شورای شهر به عنوان مجموعه شهری و کنترل کننده به مردم در این طرح ظلم کرد.

بهترین با بیان اینکه در شورای چهارم کارهایی در این زمینه انجام شد و تا حدودی کار از حالت جزیره ای خارج شد، عنوان داشت:  ما در این شورای چهارم جلوی ظلم به مردم را گرفتیم و  آن منطقه از حالت فریز شده خود خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه ما با کلیت طرح مخالفتی نداریم اما اگر قرار است وارد این موضوع شویم باید با تعیین عدم و رقم مشخص و معین و به صورت کارشناسی باشد، بیان کرد: ما تاکنون حسن نیت خود را در این زمینه چندین بار در بافت فرزان نشان داده ایم و این طرح بار دیگر حسن نیت خود را نشان می دهیم اما لازم است که سهم دولت در این زمینه نیز مشخص شود.

ناکارآمدی طرح های احیا بافت های فرسوده بیرجند

عضو شورای شهر بیرجند اجرا این طرح نیازمند این است که جلسه ای کارشناسی در این زمینه با حضور همه دستگاه های متولی برگزار شده و کاری انجام شود که در جهت رفاه حال شهروندان باشد.

رئیس شورای شهر بیرجند نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح در پاسخ به مسائل مطرح شده گفت:  اگر شورای شهر بخواهد در این زمینه بسته عمل کند در حقیقت بخش عمده ای از مردم را نادیده گرفته ایم و از اینرو باید قسمتی که مربوط به ما است را مصوب کرده و از آن طرف از دولت نیز بخواهیم که به وظایف خود عمل کند.

زنگویی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در بافت فرسوده معابری داریم که مشکل ساز بوده و در موقع حوادث حتی دستگاه های امدادی نمی توانند از این معابر عبور کنند، بیان کرد:  به نظر می رسد باید شورای شهر در این زمینه قدمی بردارد چرا که تا چراغ سبزی داده نشود این مسائل نیز حل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نظر همه ما بر این است که باید برای رونق ساخت و ساز در این منطقه کمک کنیم، عنوان داشت: ما منکر کمک دولت در این زمینه نیستیم اما شهرداری نیز باید نقش خود را در این منطقه ایفا کند.

مشکل بافت فرزان این بود که کار به مردم واگذار نشد

موضوع ناکارآمدی طرح های احیا بافت های فرسوده بیرجند نیز یکی دیگر از مواردی بود که زنگویی نیز آن را تایید کرد و گفت: مشکل بافت فرزان این بود که کار به مردم واگذار نشد و کار به شرکتی واگذار شد که امروز تبعات آن مردم را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: اگر این طرح به خود مردم واگذار می شد و به آن ها تسهیلات و نقشه راه داده می شد و از آن ها می خواستیم بر اساس آن عمل کنند به طور حتم موفق  بودیم.

رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه ارائه معافیت ها و تسهیلاتی از این قبیل از سوی شهرداری هزینه کردن از جیب مردم نیست بلکه از جیب مردم برای مردم است، بیان داشت: اگر بخواهیم این کار را تنها به دولت واگذار کنیم دود آن تنها به چشم خود مردم می رود.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در مخالفت با این پیشنهادات گفت:  اگر قرار باشد در این کمک ضرری به شهرداری تحمیل شود قابل قبول نیست.

مرتضی یزدان شناس با تاکید بر اینکه  اگر قرار است شهرداری در بافت فرسوده هزینه کند باید مشخص شود که برگشت این سرمایه گذاری چه میزان خواهد بود، بیان کرد:  به نظر می رسد متولی بافت فرسوده راه و شهرسازی است و اگر آن ها به وظیفه خود عمل نکنند و شهرداری تنها هزینه کند این سرمایه گذاری ابطال خواهد بود.

طاهری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند در پاسخ به این نظر گفت: آنچه که از این طرح عاید شهرداری می شود این است که بافت فرسوده بازسازی شده و موجبات رفاه شهروندان را فراهم کرده ایم.

وی ادامه داد: اگر این وضعیت اصلاح نشود و حادثه ای رخ دهد به طور حتم مجموعه مدیریت شهری باید پاسخگو باشد و دولت در این زمینه پیش قدم شده ما نیز سرمایه گذاری نمی کنیم بلکه تخفیف می دهیم.

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم در بافت فرسوده حاضر به نوسازی و تجدید بنا نیستند، بیان داشت: اگر این طرح انجام شود نیاز به مشکلات حاشیه شهرها نیست.

طاهری، منفعت مهم این طرح را رفاه حال شهروندان عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم باز هم این موضوع را به بعد موکول کنیم در برابر شهروندان مسئول خواهیم بود.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ امنیتی در داخل بافت فرسوده وجود ندارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات بافت فرزان این بود که طرح دولتی شد و با هیچ همفکری و همکاری کار اجرا شد و با ضعف هایی روبه رو شد که نتوانست این وضعیت را حل کند.

صباغ با بیان اینکه در دولت قبل نوسازی این محدود در قالب اجرای طرح مسکن مهر نیز مطرح شد، ادامه داد: اما ورود به بافت فرسوده شروع گرفتاری اعلام شد چراکه به محض ورود با مشکلاتی از جمله مسائل مالکیتی روبه رو می شدند اکنون نیز برای سامان دادن به این طرح باید همه پای کار بیایند تا این موانع رفع شود.

گفتنی است در پایان این جلسه مصوب شد که رونوشتی از پیشنهادات برای رونق ساخت و ساز در اختیار اعضای شورای شهر برای بررسی قرار گرفته و در جلسه کارشناسی این موضوع به صورت مجدد بررسی شود.

کد N1334153

وبگردی