آفتاب

پلیس آمریکا و تبعیض نژادی علیه سیاهان- بهروز وفاداری*

پلیس آمریکا و تبعیض نژادی علیه سیاهان- بهروز وفاداری*

تهران- ایرنا- تیراندازی دالاس که درآن پنج افسرسفید پوست آمریکایی توسط یک سرباز ذخیره سیاه پوست ارتش آمریکا کشته شدند، از خشم، انزجار، تبیعض نژادی، و هراسی در جامعه آمریکا حکایت می کند.

این تیراندازی که توسط یک تک تیرانداز سیاه پوست و دارای سابقه خدمت در جنگ افغانستان صورت گرفت، پاسخی دردناک به فجایعی است که پلیس های سفید پوست علیه شهروندان آفریقایی- آمریکایی طی سال های گذشته رقم زده اند؛ پاسخی که اکنون رسانه ها غربی همچون سی ان ان با فرافکنی تلاش دارند آنرا به عنوان زنگ خطری برای 'محافظان جامعه آمریکا' ترسیم کنند.
' فردی گری' 25 ساله در آوریل 2015، 'والتر اسکات' 50 ساله در 'نورث چارلستون'، 'اریک هریس' 44ساله د راوکلاهما، 'رومین بریسبون' 34 ساله در فونیکس آریزونا در سال 2014، 'تمیر رایس' 12 ساله در کلیولند اوهایو به سال 2014، 'مایکل براون' نوجوان سیاه پوست 18 ساله آمریکایی در فرگوسن ایالت میسوری و بسیاری دیگر، نمونه هایی از شهروندان سیاه پوست آمریکایی هستند که قربانیان رفتار نژادپرستانه توام با خشونت پلیس سفید پوست آمریکا شده اند.
هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، شب گذشته (جمعه 18 تیرماه) در واکنش به حادثه تیراندازی دالاس به صراحت در ویژه برنامه 'ولف بلیتزر' در سی ان ان گفت: 'بسیاری از (شهروندان) آفریقایی- آمریکایی، درمواجه با پلیس به دلایلی کشته شدند که نمی بایست به این صورت ختم می شد.
رسانه های غربی همچون سی ان ان و نشریه انگلیسی 'تلگراف' به جای پرداختن به علل و ریشه های حادثه تیراندازی دالاس که خشم برآمده از جامعه سیاه پوستان آمریکایی علیه رفتارِ به دلیل نوعی کشتار سیاهان دراین جامعه است، از آن به عنوان بدترین حمله به نیروی پلیس آمریکا پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 میلادی یاد می کنند.
راهپیمایی مسالمت آمیز پنجشنبه گذشته شهروندان دالاس که در اعتراض به کشته شدن اخیر دو شهروند سیاه پوست دیگر به دست نیروهای پلیس در 'مینه سوتا' و 'لوییزینا' صورت گرفته بود، ناگهان با خشم 'میکا خاویر جانسون' جوان 25 ساله سیاهپوست و نظامی ذخیره ارتش آمریکا، علیه رفتار های مکرر نیروهای پلیس آمریکا همراه شد.
'دیوید براون' رئیس پلیس شهر دالاس اعلام کرد که جانسون از کشتار سیاهان توسط نیروهای پلیس آشفته و ناراحت است و گفته که وی خواهان کشتن سفیدپوستان بویژه نیروهای پلیس سفید پوست است.
پلیس آمریکا همواره رفتاریی متناقض دربرخورد با شهروندان سیاه پوست و سفید پوست در صحنه جرم و جنایت از خود نشان داده است. برای مثال در حادثه تیراندازی در کلیسای چارلستون در 'کارولینای جنوبی ' در سال 2008 میلادی که یک نوجوان سفید پوست درکمال خونسردی 9 عبادت کننده سیاه پوست را به قتل رساند، نیروهای پلیس بی هیچ خشونتی وی را دستگیر کردند.
نامزد احتمالی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی درنهایت به سی ان ان گفت: 'قطع ارتباط وحشتناکی' بین پلیس آمریکا با مردمی که قرار است از آنها محافظت کنند، وجود دارد.
هیلاری کلینتون گفت که شهروندان آفریقایی-آمریکایی درنتیجه یک تعصب تلویحی و نظام مند (به دست نیروهای پلیس آمریکا) کشته می شوند.
کشته شدن شهروندان سیاه پوست به دست نیروهای پلیس که در اکثر موارد بی گناهی آنها پس از قتل به دست نیروهای پلیس سفید پوست آمریکایی اثبات شده، اکنون جامعه سیاه پوست آمریکا را به شدت در این بیم و هراس فرو برده که با نوعی نسل کشی نهفته از سوی افرادی که قرار است به اصطلاح از آنها حمایت کنند، مواجه هستند.
پس از حادثه تیراندازی دالاس، 'اسراییل کوپر' (Israel Cooper) نوجوان 19 ساله آمریکایی و یکی از همسایگان مایکا جانسون به نشریه انگلیسی تلگراف گفت که جانسون گفته بود افسران سفید پوست آمریکایی علیه سیاه پوستان مرتکب نسل کشی شده اند، پلیس های سفید پوست تنها سیاه پوستان را قتل عام می کنند که این درواقع نسل کشی است.
نشریه آمریکایی واشنگتن پست درمارس 2015 میلادی در گزارشی عنوان کرد خطر کشته شدن توسط نیروهای پلیس برای شهروندان آمریکایی 55برابر بیشتر از خطر حملات تروریستی است.
--------------------------------
* کارشناس رسانه و آمریکا
کد N1334072

وبگردی