آفتاب

سران ناتو با استقرار نیروهای نظامی در بالتیک و شرق لهستان موافقت کردند

سران ناتو با استقرار نیروهای نظامی در بالتیک و شرق لهستان موافقت کردند

تهران - ایرنا - رهبران ناتو روز جمعه با استقرار نیروهای نظامی در کشورهای بالتیک و شرق لهستان برای نخستین بار و افزایش گشت زنی های هوایی و دریایی برای دادن تضمین مجدد به متحدانشان در شرق اروپا در مقابل آنچه که یک روسیه تهاجمی تر خواندند، موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ورشو، متحدان شرقی ناتو زمانی در بلوک شوروی قرار داشتند و اکنون پس از الحاق کریمه از اوکراین به روسیه احساس خطر می کنند.
این پیمان دفاعی غرب که از 28 کشور تشکیل می شود، تصمیم گرفته است چهار گردان نیرو متشکل از سه تا چهار هزار نفر به طور دوره ای در شمال شرقی اروپا مستقر کرده و آمادگی اش را برای دفاع از اعضای شرقی در برابر هرگونه تعرض احتمالی روسیه نشان دهند.
با این حال، آنها همچنین بر تمایل خود برای پیگیری گفت و گو با مسکو و احیای تدابیر اعتماد سازی که از زمان الحاق کریمه در سال 2014 و حمایت روسیه از جدایی خواهان روس تبار شرق اوکراین خدشه دار شده، تاکید کردند.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری پس از نخستین نشست کاری اجلاس سران در ورشو به خبرنگاران گفت: 'این گردان ها قوی و چند ملیتی خواهد بود. آنها تصریح می کنند که حمله به یک متحد حمله به کل ناتو تلقی خواهد شد.'
پیش از این، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که کشورش حدود یک هزار سرباز در لهستان در چارچوب طرح 'تقویت حضور ما در خط مقدم اروپای مرکزی و شرقی' مستقر خواهد کرد.
آلمان رهبری گردان لیتوانی، انگلیس رهبری گردان استونی و کانادا رهبری گردان لتونی را به عهده خواهد داشت؛ دیگر کشورها از جمله فرانسه نیز نیرو خواهند فرستاد.
شبک**1403**1021** 1064
کد N1332880

وبگردی