آفتاب

گزارش ایرنا از چهارمین شب شام غریبان بغداد/ عراق هنوز می گرید

گزارش ایرنا از چهارمین شب شام غریبان بغداد/ عراق هنوز می گرید

بغداد-ایرنا- اهالی بغداد برای چهارمین شب متوالی در محل انفجار تروریستی و شهادت بیش از 200 از قربانیان عملیات تروریستی داعش ، به خیابان کراده آمدند، در حالی که در دست شمع ، شاخه های گل و گلدان داشتند و بر گونه هایشان اشک جاری بود.

خیابان کراده که طی 10 سال حملات مستمر تروریستی القاعده و داعش به بغداد، یکی از اهداف اصلی بمب گذاری و حملات انتحاری بوده است، بامداد یکشنبه در معرض حمله ای قرار گرفت که روز پنجشنبه مقام های عراقی گفتند، در این انفجار مواد ناشناخته ای بکار رفته است و هنوز هم نتیجه تحقیقات در این خصوص اعلام نشده است.
منابع غیر رسمی از کشته شدن بیش از 250 تن در این حمله تروریستی خبر داده اند و هنوز بسیاری از اجساد به دلیل سوختگی شناسایی نشده است.
پنجشنبه شب دسته های عزاداری از مناطق مختلف بغداد خود را به محل انفجار که مجتمعی تجاری است و با بنرهای سیاه رنگ مربوط به قربانیان پوشیده شده، رساندند.
جوانان، گوشه گوشه کراده و پیاده روهای آن و جدول وسط خیابان را با شمع آذین بسته بودند، زنان در گوشه پیاده روها می گریستند و مادران شهدایی بودند که تصاویر فرزندانشان را در بغل داشتند و به پسرانی تسلیت گفتند که مادرانشان را در حمله تروریستی داعش از دست داده اند.
در همهمه جمعیتی که شعار می داد و فریاد می زد ، پیرزن به نوجوانی که از مرگ مادرش آرام و قرار نداشت، برای دلداری تصویر فرزندش را نشان داد که در جنگ علیه داعش کشته شده است.
گروه های الحشدالشعبی پنجشنبه شب با لباس های رزم خود در کراده حاضر شدند و شعار دادند که انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
اهالی بغداد از همه سو ، از شهرک صدر و کاظمین یک دست شیعه نشین تا اعظمیه و الدوره سنی نشین و مسیحیان از نقاط مختلف بغداد به کراده آمدند و حتی تا ساعت 10 شب به وقت محلی دسته های مختلف همچنان در حال ورود به این خیابان بودند.
مسیحیان ، در کنار برخی شمع های روشن در وسط خیابان تصاویری از حضرت مریم و کتاب انجیل قرار داده بودند و جوانان سنی با ماژیک و اسپری بر دیوارهای کراده شعارهایی در همبستگی و اعلام همدردی با قربانیان حادثه تروریستی نوشته بودند.
اهالی بغداد روز چهارشنبه را عید نگرفتند و تعطیلات عید فطر در این کشور در عزای عمومی سپری و به جای شلیک گلوله های شادی و نورافشانی ، خیمه های عزا در گوشه کنار شهر برپا شد.
جماعت علمای اهل سنت عراق نیز در عزای عمومی عراق مشارکت فعال داشته است، بطوری که خالدالملا رئیس جماعت و از روحانیون برجسته اهل سنت در محل انفجار و در مقابل مردم خواستار یکپارچگی عراقی ها در مقابله با تروریسم شد و همچنین برخورد با حامیان تروریسم را ضروری دانست.
وی در همین محل گفت که نماز جمعه وحدت را با شعار 'کراده خانه ما'، در همین محل برگزار خواهیم کرد.
در عین حال انفجار تروریستی کراده ، بسیاری از گروه ها را متوجه زندان های عراق کرد که در آن چند هزار تن از تروریست های عراقی و خارجی که در کشتار مردم مشارکت داشته اند، در انتظار اجرای احکام اعدام هستند.
از روز دوشنبه این هفته، برخی شخصیت ها و گروه ها، خواستار اجرای احکام اعدام شده اند که سال هاست، معلق مانده است. برخی ها از رئیس جمهور خواسته اند که در امضای احکام اعدام تسریع کند و ریاست جمهوری نیز پاسخ داد، هیچ حکم امضا نشده ای در این نهاد وجود ندارد.
ریاست جمهوری در مقابل اعلام کرده که 170 حکم اعدام امضا شده از سوی رئیس جمهور از سوی دولت هنوز اجرا نشده است. کلیه احکام اعدام در عراق باید توسط رئیس جمهور توشیح شود.
در این میان وزارت دادگستری عراق خواستار ایجاد اصلاحاتی در قوانین مبارزه با تروریسم شد که آنها را مخل روند رسیدگی و اجرای پرونده های تروریستی و احکام صادر دانسته است.
انفجار تروریستی بامداد یکشنبه کراده را به مرکز تجمع بزرگ ضد تروریستی تبدیل کرده که از هنگام آغاز اولین حملات تروریستی در سال 2006 تاکنون هزاران عراقی را قربانی کرده است.
این برای اولین بار است که عراقی ها یکی از قربانگاه های تروریستی را به کانون حرکت مدنی تبدیل کرده اند و برخی ناظران معتقدند که حادثه کراده با خود یک حرکت بزرگ اجتماعی علیه خشونت و تروریسم را شکل داده است که این امر می تواند دورنمای مثبتی برای جامعه خشونت زده عراق تلقی شود.
همه صنوف بویژه هنرمندان عراقی نیز در عزای عمومی کراده فعال ظاهر شده اند و برنامه های متنوع فرهنگی اجرا کردند که از جمله آنها برگزاری تاتر حزن انگیز خیابانی است.
خاورم*1*1770*1565
کد N1331919

وبگردی