آفتاب

توضیحات مدیر باغ وحش شیراز در مورد آخرین وضعیت این مجموعه

توضیحات مدیر باغ وحش شیراز در مورد آخرین وضعیت این مجموعه

حسین قهرمانی؛ مدیر باغ وحش شیراز با ارسال مطلبی به خبرگزاری ایلنا توضیحاتی را در مورد این باغ وحش و در واکنش به مصاحبه ای با عنوان "مدیریت باغ وحش شیراز استاندارد نیست/ امکان تعطیلی وجود ندارد " ارسال کرد.

به گزارش ایلنا، متن توضیحات به شرح زیر است:

«به نام هستی بخش

باغ وحش شیراز در سال 1337 توسط پدرم، پهلوان سیروس قهرمانی احداث شد که با توجه به گذشت نزدیک 60 سال از فعالیت این مجموعه، از آغاز سال جاری به همراه برادرم بازسازی باغ وحش شیراز را به کمک مهندس مهرداد ایروانیان، یکی از برجسته ترین معماران کشور آغاز کردیم.

 

پیرو اظهارات جناب حمزه ولوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس مبنی بر "استاندارد نبودن مدیریت و شرایط نگهداری از حیوانات در باغ وحش شیراز" از ایشان سوال می کنم از 85 باغ وحش موجود در کشور، کدام یک حیوانات را در شرایط استاندارد نگهداری می کنند؟ سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون چه اقدامی در جهت حمایت قانونی، مالی یا معنوی از صاحبان باغ وحش های کشور یا حتی تعطیلی این مراکز انجام داده است؟ آیا سازمان حفاظت محیط زیست حاضر است بودجه ای برای نگهداری حیوانات باغ وحش شیراز و باغ وحش های غیر استاندارد دیگر اختصاص دهد تا ما حیوانات را به رایگان در اختیارشان بگذاریم؟

لازم به ذکر است جناب ولوی که در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا، 100 بار تذکر به باغ وحش شیراز را در کارنامه خود به ثبت رسانده اند تا بلکه جامعه، بازسازی باغ وحش را مدیون تذکرات ایشان تلقی کند تا به امروز حتی یک بار از این مجموعه که در چند قدمی ایشان فعالیت می کند دیدن نکرده و شرایط نگهداری از حیوانات را از نزدیک مشاهده نکرده اند!

در ادامه از جناب ولوی تقاضا دارم تصویر یا حتی شماره نامه ای را که فرموده اند مرقوم کرده اند تا باغ وحش را برای گرفتن وام و زمین معرفی کنند در اختیار خبرگزاری قرار دهند تا لااقل ما هم این نامه را رویت کرده باشیم چرا که باغ وحش شیراز تا کنون از حمایت هیچ نهادی در گرفتن وام یا هیچ مورد دیگری برخوردار نشده است.

لازم به ذکر است باغ وحش شیراز به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز نگهداری حیوانات وحشی در کشور در راستای تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست و تامین شرایط مناسب برای نگهداری حیوانات و ایجاد منظر و محیط گردشگری شایسته برای بازدید کنندگان از باغ وحش، با اختصاص بودجه قابل توجه چند ماهی است که کار بازسازی و اصلاح وضعیت قفس های حیوانات و محوطه سازی را با بهره گیری از الگوهای مناسب آغاز نموده است.

پیرو مذاکرات و راهنمایی های فنی کارشناسان سازمان مرکزی محیط زیست بخصوص اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید،   اقدامات بهینه سازی شرایط باغ وحش در دستور کار قرار گرفت و در این راستا تامین فضاهای مناسب برای نگهداری آزادانه انواع گونه های جانوری اعم از شیرها و خرس ها و پلنگ و میمون ها در اولویت قرار گرفته و بخش قابل توجهی از اقدامات اجرایی و ساخت و سازهای مربوط به محوطه حیاتی حیوانات در دست ساخت است. اوایل خرداد ماه سال جاری نمایندگان اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید بدون هماهنگی قبلی و سرزده از باغ وحش بازدید و مراحل بازسازی و طراحی محوطه و سایت های حیاتی حیوانات را مشاهده و گزارشی از روند مثبت پیشرفت اقداماتِ در دست اجرا تهیه کردند. با توجه به اینکه هیچگونه حمایت مالی از سوی هیچ مرکزی از باغ وحش شیراز صورت نگرفته و سازمان محیط زیست نیز هیچ اعتبار یا تسهیلاتی برای کمک به اینگونه مراکز در اختیار قرار نداده است، طبیعی است که تکمیل روند بازسازی و بهسازی باغ وحش زمانبر بوده و سرعت اقدامات متناسب با منابع هزینه ای شخصی که در اختیار مدیریت باغ وحش قرار دارد پیش رود. ضمنا در خصوص تغدیه حیوانات نیز متاسفانه برخی افراد که بعضا تحت تاثیر پاره ای القائات غیراصولی قرار می گیرند اظهاراتی را مانند اینکه حیوانات در باغ وحش با نان خشک تغذیه می شوند در رسانه ها عنوان کرده اند که از یک مسئول آشنا با امور حیات وحش یا یک کارشناس محیط زیست بعید است. در حالیکه مدیریت باغ وحش علیرغم هزینه های قابل ملاحظه از بهترین ترکیب غذایی شامل انواع میوه جات و سبزیجات و علوفه مناسب برای گیاهخواران و گوشت کافی و با کیفیت برای گوشتخواران مجموعه  استفاده می نماید.

بیان اینکه حیوانات باغ وحش شیراز با نان خشک تغذیه می شوند آن هم از سوی یک مسئول در اداره کل محیط زیست فارس ناشی از عدم اطلاع فنی، عدم مراجعه به باغ وحش و بررسی وضعیت و حقایق موجود و تلاش برای سوار شدن بر موجی است که برخی گروهها و مدعیان حمایت از حیات وحش در استان جهت دستیابی به شهرت یا برخورداری از کمک های مالی این موسسه و آن مرکز ایجاد می کنند. این کم لطفی و البته کاملا غیر مسئولانه است که تمامی فعالیت ها و اقدامات سازنده ای که امروز در باغ وحش شیراز برای مطلوب سازی شرایط نگهداری حیوانات و زیباسازی محوطه های بازدید کنندگان با صرف هزینه های سنگین در دست اجراست انکار شود.

ساخت فضاهای مناسب هر گروه از حیوانات طبق اولویت بندی های انجام شده در دست اجراست و حیوانات بلافاصله بعد از تکمیل فاز مربوطه از قفس های نامناسب قدیمی به محل جدید منتقل می شوند. بدیهی است تا قبل از تکمیل فضاهای جدید نمی توان حیوانات را از قفس های قبلی خارج یا در محوطه باغ وحش رها کرد. در حال حاضر علاوه بر هزینه های ساخت و ساز، روزانه مبلغ 5 میلیون تومان صرفا هزینه تغذیه و نگهداری حیوانات وحقوق پرسنل وبهداشت درمانی میشود.

امیدوار بودیم که اداره کل محیط زیست فارس با احساس مسئولیتی بیشتر بجای نادیده انگاشتن تلاش های این مجموعه برای اصلاح، به جای تهدید این مرکز به تعطیلی و انتقال حیوانات به دیگر مراکز، دلسوزانه و مسئولانه و با راهنمایی های فنی مناسب که البته مستلزم برخورداری آن اداره کل از کارشناسان مسلط و مجرب نیز هست، ما را در ادامه این مسیر پرهزینه و پرچالش حمایت و همراهی کند.

در هر حال مدیریت باغ وحش در راستای برنامه های اجرایی و زمانبندی خود و تعهداتی که در تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست پذیرفته و نظارت ها و راهنمایی های دفاتر ستادی سازمان از جمله اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر تنوع زیستی و حیات وحش به روند بهسازی وضعیت باغ وحش و حیوانات آن ادامه خواهد داد.

مدیریت باغ وحش شیراز ضمن تایید کاستی های کنونی موجود در باغ وحش و ضرورت اصلاح شرایط حیوانات، از کلیه علاقمندان به حیات وحش و کارشناسان محیط زیست دعوت می نماید تا از اقدامات و طرح های در دست اجرا برای بازسازی باغ وحش شیراز بازدید کرده و از واقعیت های جاری در این مجموعه از نزدیک و بی واسطه مطلع شوند.»

کد N1331457

وبگردی