آفتاب

ارایه موسیقی ایران زمین در مراسم سالگرد ایکوم جهانی

ارایه موسیقی ایران زمین در مراسم سالگرد ایکوم جهانی

همشهری آنلاین: بخشی از موسیقی ایران زمین به عنوان پیام‌آور صلح و آرامش در مراسم سالگرد ایکوم در میلان ایتالیا ارایه و به تمام اعضای ایکوم جهانی نیز اهدا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیف‌الله شکری دبیر دبیرخانه پروژه نوای صلح ایکوم با اعلام این خبر گفت: از آنجا که آواز و نوا همانند ژن انسانی، تاریخی بسیار کهن و طولانی را همراه با نیاکان بشری در تمام نقاط زمین طی کرده و یکی از معانی و میراث بسیار کهن انسانی و فرهنگی است، می‌تواند به عنوان زبان مشترک برای رسیدن به آرامش تمامی فرهنگ‌های بومی بشر قلمداد شود.

وی افزود: سرزمین ایران یکی از مراکز تجمع تمدنهای کهن بوده و با توجه به فرهنگ غنی موسیقی آن، چنگ تاریخی تمدن ایلام(نارسینا) منقوش در کول فرح به عنوان نوای صلح ایکوم ایران نامگذاری و درمراسم یکصدمین سالگرد موزه ملی ایران نمونه‌ای بازسازی شده از این چنگ طی مراسمی به نمایش درآمد و به عنوان نماد صلح به ریاست جهانی ایکوم اهدا شد.

شکری اظهار داشت: موزه‌ها مهمترین مراکز توسعه صلح و همگرایی میان انسان‌ها، گروه‌ها و عامل مهم در توسعه پایدار بوده و مسئولیت آنها نه تنها گردآوری اشیا برای نمایشگاه‌ها و عرضه آنها در موزه‌ها است بلکه شامل نقش فعال آنها در تحصیل و توسعه دانش سرزمین و ارایه دیدگاه‌های مختلف درباره آن است.

او با بیان چگونگی اجرای پروژه نوای صلح ایکوم، افزود: تمامی انسان‌ها زمین را مادر خود می‌خوانند و مادر نماد زایش مهر و پرورش بوده و آغوش وی همواره مظهر آرامش نام گرفته است.

وی تصریح کرد: لالایی مادران گویاترین نوای صلح بشری است که هر انسان بدون درنظر داشتن تفاوت فرهنگی و بومی در حافظه شنیداری خود دارا است.

شکری اظهار داشت: اساس دبیرخانه نوای صلح در این پروژه لالایی مادران است تا تمام مردم کشورهای دنیا را بازبانها و فرهنگ‌های متفاوت به صلح دعوت کند.

او با اشاره به طراحی پروژه نوای صلح ایکوم در دو بخش بومی و جهانی افزود: قسمتی از موسیقی ایران زمین به عنوان پیام‌آور صلح و آرامش از طرف فرهنگ ایران در مراسم سالگرد ایکوم در میلان ایتالیا ارایه و به تمامی اعضای ایکوم جهانی اهدا خواهد شد.

به گفته وی، در بخش جهانی این پروژه یک قطعه موزیک ویدئو با محوریت لالایی‌های بومی و تاریخی ایران زمین آماده شده است.

شکری گفت: این قطعه موسیقی لالایی به همراه استانداردهای مورد نظر برای کشورهایی که مایل به مشارکت در این پروژه باشند ارسال می‌شود تا آنها یک قطعه موسیقی به صورت صوتی یا تصویری حاوی مفاهیم اعلام شده از هنرمندان خود به دبیرخانه نوای صلح ایکوم ارسال کنند تاپس از تدوین در روز جهانی صلح در دفتر یونسکو پاریس با حضور مقامات بین‌المللی رونمایی و برای نشر در اختیار تمامی کشورهای عضو قرار گیرد.

او در پایان گفت: همه کشورها قطعات موسیقی آماده شده را به دبیرخانه آوای صلح ایکوم ایران ارسال می‌کنند تا این آثار به عنوان یک یادگاری برای آیندگان و سرآغاز حرکت به سوی یک زندگی پر از آرامش در یک مجموعه آماده شده و با پیام صلح ایکوم جهانی برای تمام کشورهای جهان انتشار یابد.

کد N1330152

وبگردی