آفتاب

مهارت پخت قطاب یزدی، ثبت ملی شد

مهارت پخت قطاب یزدی، ثبت ملی شد

یزد- ایرنا – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: مهارت پخت قطاب یزدی به عنوان یکی از شیرینی های معروف و سوغات این استان به شماره 1184 ثبت ملی شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی این اداره کل، محسن ذاکری نیا گفت: قطاب یزدی به دلیل وجود مغز بادام و هل، ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی آن، این شیرینی را از دیگر شیرینی ها متمایز کرده است.
وی افزود: قطاب یکی از شیرینی های شهر یزد به عنوان یک محصول اقتصادی با بازدهی نسبتاً زیادی است و هزاران نفر با این محصول، امرار معاش می کنند.
معاون میزاث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: از طرفی باتوجه به اینکه قطاب از شیرینی های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می آید بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده و تعارف قرار می گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی های ان است.
وی درباره تاریخچه این شیرینی تصریح کرد: اگرچه تاریخچه تولید شیرینی به قبل از اسلام باز می گردد و قطعاً یزد نیز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی فلات ایران از این تاریخ بی بهره نبوده ولی مستندات موجود در خصوص این شیرینی کم نظیر یزدی مربوط به اواخر قاجار است.
این مسئول یادآور شد: تنها خانواده ای که در گذشته به عنوان شاخص شیرینی سازی در این نوع معروف بوده خانواده شب پرساز بوده که درحال حاضر به متوسلیان شهرت دارند.
تاکنون 47 پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده و از این نظر در سال 94، استان یزد رتبه نخست را در سطح کشور کسب کرده است.
مراسم روز عاشورا در تفت، خنچه برون ، زیلوبافی میبد، رشته جنته بافی ابرکوه ، سفالگری میبد ، آیین نخل برداری ، آیین های ازدواج ، مهارت پخت نان ، مهارت دوخت پوشاک سنتی، موسیقی سنتی یزد ، مراسم سنگ زنی (جعجغه زنی) ، رشته احرام بافی ، موسیقی مراسم محرم ابرکوه از جمله اثار ثبت شد است.
به گفته وی همچنین مراسم پیشواز محرم ندوشن ، علم گردانی روستای طرزجان ، مهارت و فن تهیه حلوا ارده اردکان ، فن و تکنیک زنجیرسازی اردکان ، آیین نخل بندی و نخل گردانی ندوشن ، فن و هنر چاقوسازی مهریز ، فن ترکه بافی مهریز ،آیین نخل برداری مهرجرد میبد ، فن و تکنیک گیوه دوزی ابرکوه ، فن و تکنیک قفل سازی ابرکوه ، فن آوری ساخت بادگیر در ایران (ملی ) و فن حصیربافی از دیگر آثار ثبت شده استان یزد در فهرست آثار ناملموس ایران است.
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
1968/ 6197
کد N1329168

وبگردی