آفتاب
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی:

تعزیرات تسلیم فشار اصحاب قدرت نمی شود/نمی توان بازار را یکروزه بست

تعزیرات تسلیم فشار اصحاب قدرت نمی شود/نمی توان بازار را یکروزه بست

تهران - ایرنا- رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به کشف ورسیدگی بیش از 95 درصد پرونده های قاچاق توسط این سازمان تاکید کرد: تعزیرات، تسلیم فشار اصحاب قدرت نمی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علی رضا جمشیدی شامگاه سه شنبه در ضیافت افطاری با اصحاب رسانه افزود: زمانی فلان دستگاه به تعزیرات دستور می داد که باید فلان پرونده مختومه شود؛صدها برگ توصیه از اصحاب قدرت داشتیم، صدها تلفن و صدها جنگ داشتیم؛ اما تا امروز یک مورد نبوده است که ما تسلیم فشار اصحاب قدرت شویم.

**نمی توان یک روزه تمام بازار را تعطیل کرد
رئیس سازمان تعزیرات در بخشی از اظهاراتش، رسیدگی به وضعیت مغازه های لوازم خانگی و موبایل فروشی را از برنامه هایی عنوان کرد که این سازمان در آینده نزدیک اجرا می کند.
ی درباره این موضوع چنین توضیح داد: ما می دانیم تمام لوازم خانگی بازار قاچاق است ولی نمی خواهیم همه مغازه ها را پلمب کنیم ؛ چرا که باید در فضائی حرکت کنیم که ضمن آموزش ، اخطارهای لازم را هم بدهیم؛ ضمن اینکه نباید تصور کنیم تمام کاسب ها فاسدند، اگر بخواهیم اینطور برخورد کنیم باید همه بازار را ببندیم.
وی درادامه تصریح کرد: درصورتیکه اول آموزش، سپس اخطار دهیم اما صنف متخلف ، تخلف را تکرار کند ، برخورد خواهیم کرد؛ اما نمی توان یک روزه بازار را تعطیل کرد؛ باید شرایط به گونه ای مهیا شود که کسبه، جنس قاچاق عرضه نکنند.
وی به این نکته اشاره کرد که برخی کاسب ها اصلا نمی دانند جنسی که می خرند ، قاچاق یا اصل است؛ به عبارت دیگر و کاسب ها گاهی خودشان نمی دانند چه می فروشند و این بازرس سازمان تعزیرات است که باید به آنان آموزش های لازم را بدهد.
وی ادامه داد:سازمان تعزیرات در مقابل جنس قاچاق ، 2 راه دارد یا همه را به زندان بیندازد یا به کسبه یاد بدهد کالایی حاوی بارکد و برچسب گمرک و وزارت بهداشت را بخرند و به مردم بفروشند.
جمشیدی با اشاره به انتقاداتی که از سازمان تعزیرات می شود افزود: برخی می گویند تعزیرات در این مبارزه شکست خورده است؛ این در حالی است که کسبه با آموزش تعزیرات یاد گرفته اند چه جنسی را خریداری کنند و به همین علت جنس قاچاق کمتر می آورند.
وی هر چند اظهار کرد که بیش از 95 درصد پرونده های مربوط به قاچاق را سازمان تعزیرات رسیدگی می کند در عین حال به این نکته هم تاکید کرد که با وجود همه سماجت و شفافیت این سازمان اگر رسانه ها آن را حمایت نکنند با مشکل مواجه می شود.
وی ادامه داد: وقتی به بحث قاچاق اشاره می کنیم همه علیه سازمان تعزیرات به میدان می آیند و می گویند چرا می گویید سه درصد قاچاق کشف می شود و الان مجلس، هیات دولت و نیروهای مسلح وارد میدان مبارزه با قاچاق شده اند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: برخی آقایان آمار می دهند و می گویند 15 میلیارد دلار قاچاق داریم که بسیار زیاد است و باید به آن نگاه جدی شود تا این میزان کاهش یابد.
وی در عین حال افزود:پرونده های مهمی کشف شده که هنوز افشا نشده اند؛ برخی پرونده ها هم به تدریج کشف شده اند که به عنوان نمونه می توان به کشف تدریجی25 انبار بزرگ لوازم خانگی اشاره کرد.

**خلاء قانونی در مبارزه با تخلفات
جمشیدی در ادامه با اشاره به اینکه بحث مبارزه با قاچاق کالاهای حوزه سلامت محور بسیار جدی است،افزود: قوانین و مقررات در این باره بسیار ناکارآمد است؛ به عنوان مثال اگر داروخانه ای را به دلیل عرضه داروی تاریخ گذشته بخواهیم چند هزارتومان جریمه کنیم به ما می خندند.
وی برای خلاء قانونی برای مبارزه با گرانفروشی هم اظهار کرد:‌ تعزیرات به عنوان مثال در زمینه گرانفروشی و تخلفات اصناف تنها 300 هزار تومان می تواند جریمه و رسیدگی کند که این مضحک است.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید قوانین بازدارنده قوی در این ارتباط عرضه کند چرا که گاهی اختیار سازمان تعزیرات بسیار ناچیز است وحتی نمی تواند یک اغذیه فروشی را پلمب کند؛ این در حالی است که پرونده های تعزیراتی باید با فوریت و جدیت اقدام شود.
رئیس سازمان تعزیزات حکومتی، وجود متولی های متعدد در بحث کالای قاچاق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بارها گفته ایم ، تمام بحث قاچاق را به تعزیرات بدهید.قدرت لازم و قوی را به این سازمان بدهید و آن وقت ببینید قاچاق به این گستردگی وجود خواهد داشت یا خیر؛نباید شرایط به گونه ای باشد که مشکلات را به همدیگر پاس دهیم.
اجتمام**1996**1776
کد N1328929

وبگردی