آفتاب

تولید 3میلیون و 300 هزار تن شلتوک در سال جاری

تولید 3میلیون و 300 هزار تن شلتوک در سال جاری

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: بیش از 3 میلیون و 200 هزار تن شلتوک امسال در کشور تولید می شود.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی،کاوه خاکسار افزایش عملکرد، تجهیز و نوسازی شالیزارها، اجرای پروژه های طرح خوداتکایی، توسعه مکانیزاسیون و رعایت زمان کشت را از دلایل برآورد افزایش تولید این محصول اعلام کرد.

او افزود: یکی از عوامل افزایش تولید برنج در سال جاری،افزایش عملکرد در واحد سطح بر اثر بهبود مدیریت مزارع و دو برابر شدن سطح زیر کشت ارقام پرمحصول مانند فجر و شیرودی در شالیزارها به جای ارقام محلی است.

خاکسار با بیان این که در سال جاری حدود 85 هزار هکتار از اراضی شالیزارها زیرکشت ارقام پرمحصول رفته است، اظهار داشت: این در حالی است که سال گذشته 40 هزار هکتار از شالیزارها به کشت ارقام پرمحصول اختصاص داشت.

او متوسط عملکرد تولید رقم های پرمحصول فجر و شیرودی را حدود7500 کیلوگرم شلتوک در هکتار عنوان کرد.

خاکشار در عین حال از معرفی و ثبت تجاری رقم گیلانه خبر داد و تصریح کرد: این رقم زودرس، دارای کیفیت ارقام محلی و عملکرد تولید حداقل 6 هزار کیلوگرم شلتوک در هکتار است، امسال در قسمتی از شالیزارهای گیلان به زیر کشت رفته و پیش بینی می کنیم سال آینده این رقم در سطح قابل ملاحظه ای از شالیزارهای استان گیلان کشت شود.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت با بیان این که تعدیل قیمت برنج نیز بر انگیزه کشاورزان برای تولید و مدیریت مزارع تاثیر گذاشته است، گفت: کشاورزانی که به دلیل افزایش هزینه های تولید انگیزه ای برای تولید نداشتند با بهبود قیمت برنج، امسال مبادرت به مدیریت و رعایت زمان کشت کرده اند.

او به بارندگی های سال جاری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به علت بارندگی های اخیر و وضعیت مناسب آب در استان های شمالی، کشاورزان امسال دو هفته زودتر کشت نشا را انجام دادند تا بتوانند کشت مجدد و کشت رتون داشته باشند و از این رو ما پیش بینی می کنیم سطح زیرکشت مجدد و رتون افزایش یابد.

خاکسار افزود: طبق گزارش ها حجم آب سد سفید رود که در سال گذشته در همین برهه زمانی 480 میلیون متر مکعب بود بر اثر بارندگی در حال حاضر به 840 میلیون متر مکعب رسیده است.

او در ادامه با اذعان به این که اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی از امسال کلید خورده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین پروژه های ما در این طرح، مدیریت مزارع است و در چارچوب این طرح، استفاده بهینه از تغذیه گیاهی و استفاده از کود های استاندارد در زمان و به میزان مناسب و همچنین مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها انجام می گیرد.

این مقام مسوول، تجهیز و نوسازی شالیزارها را از عوامل موثر بر افزایش عملکرد تولید دانست و گفت: تا سال 94 حدود 68 هزار و یکصد هکتار از شالیزارهای استان گیلان تجهیز و نوسازی شد و امسال 9500 هکتار دیگر به این اراضی اضافه می شود.

او سطح اجرای طرح تجهیز و نوسازی در شالیزارهای استان مازندران را تا سال 94 نزدیک به 50 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت : در سال جاری 1750 هکتار به این سطح افزوده خواهد شد.

توزیع 850 تن بذر ارقام کیفی و پر محصول هاشمی

خاکسار توزیع بذرهای با کیفیت و گواهی شده را از اقدام های مهم به منظور افزایش عملکرد تولید دانست و اعلام کرد: امسال در استان های گیلان و مازندران نزدیک به 850 تن بذر ارقام کیفی و پرمحصول هاشمی توزیع شده است.

او با بیان این که برای نخستین بار با همکاری موسسه تحقیقات برنج و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، بذر مادری خالص شده رقم هاشمی و هم بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت، پیش بینی کرد که کشت این ارقام 20 تا 25 درصد عملکرد تولید را افزایش دهد. خاکسار افزود: افزایش تولید بذر ارقام کیفی و ارقام پرمحصول به طور جدی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و در سال جاری امیدواریم میزان بذر تولیدی به بیش از 3 هزار تن برسد.

او به توسعه مکانیزاسیون در شالیزارها نیز اشاره کرد و گفت: امسال در گیلان کشت مکانیزه برنج با 25 درصد افزایش در سطح 95 هزار هکتار صورت گرفته در حالی که این سطح در سال گذشته 72 هزار هکتار بود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت، سطح کشت مکانیزه برنج در استان مازندران را با 33 درصد رشد نسبت به سال گذشته، 60 هزار هکتار عنوان کرد .

به گفته وی کشت مکانیزه برنج در سال گذشته در سطح 46 هزار هکتار از شالیزارهای این استان صورت گرفت.

خاکسار درباره کشت برنج در اراضی غیرشمالی نیز اذعان داشت: ما برای اراضی غیرشمالی با توجه به اقلیم هر استان، کشت های جایگزین مانند آفتابگردان و سورگوم را پیشنهاد کرده ایم.

خاکسار کل سطح زیرکشت برنج در سال جاری را 570 هزارهکتار عنوان و پیش بینی کرد با توجه به اقدام های انجام شده ، کشت مجدد و رتون و افزایش عملکرد، تولید برنج به میزان قابل توجهی در کشور افزایش یابد

او بیان داشت:.برنامه های وسیعی برای تولید کمی و کیفی برنج به خصوص در زمینه مکانیزه کردن کاشت و برداشت و اصلاح کار خانه های شالیکوبی در طرح افزایش ضریب خوداتکایی دیده شده است که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم،اجرایی شود.

 

کد N1327805

وبگردی