آفتاب

گره کور انتخابات استرالیا / نتیجه نامشخص 13 کرسی تعیین کننده

گره کور انتخابات استرالیا / نتیجه نامشخص 13 کرسی تعیین کننده

کوالالامپور – ایرنا – مشخص نبودن نتیجه نهایی انتخابات استرالیا پس از رقابت نزدیک ائتلاف حاکم و مخالفان، احتمال شکل گیری دولتی که از قدرت چندانی در پارلمان برخوردار نیست را تقویت کرده است.

به گزارش ایرنا، نتیجه تشکیل دولتی که همانند دولت 'مالکوم ترنبول' نتواند قدرت چندانی در پارلمان داشته باشد، از نظر کارشناسان تداوم بی ثباتی سیاسی و اقتصادی استرالیا خواهد بود.
شمارش آرای انتخابات فدرال استرالیا که روز شنبه برگزار شد، از روز سه شنبه ادامه می یابد اما به نظر می رسد بی ثباتی اقتصادی و سیاسی این کشور طولانی تر شده و احتمال دارد اعلام پیروز نهایی انتخابات تا چند روز دیگر به طول بیانجامد.
رقابت نزدیک و استثنایی این دوره از انتخابات باعث شد 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا به دنبال حمایت از رای دهندگان مستقل و گروه های اقلیت باشد تا بتواند قدرت را برای بار دیگر به دست آورد.
براساس گزارش روز دوشنبه شبکه خبر آسیا، حزب کارگر که مخالف دولت محسوب می شود، در تلاش است با حمایت بخشی از کسانی که در توزیع قدرت نقش مهمی دارند و تاکنون در مورد نحوه موضع خود تصمیم گیری نکرده اند، بتواند به شرایط مطلوبی در عرصه سیاسی استرالیا دست یابند.
تلاش مخالفان دولت در حالی روبه افزایش است که آینده 'مالکوم ترنبول' به عنوان رهبر حزب لیبرال که رهبری استرالیا را نیز در اختیار دارد، با چالش های جدی مواجه است.
انتخابات روز شنبه استرالیا با هدف تثبیت بحران سیاسی که در سه سال گذشته چهار نخست وزیر را تجربه کرده بود، برگزار شد، اما نتیجه آن ایجاد خلاء قدرت در کانبرا است و تنها کمتر از یکسال پس از به قدرت رسیدن 'مالکوم ترنبول' چالش های جدیدی برای وی به وجود آورد.
ارزش دلار استرالیا در مقابل ارزهای خارجی در پی ابهام در نتایج انتخابات در ساعات اولیه امروز دوشنبه کاهش یافت و پس از آن نیز با افت وخیزهایی که حاصل بی ثباتی عرصه اقتصادی است، همراه شد.
مشخص نشدن نتایج انتخاباتی که 'مالکوم ترنبول' به گفته خودش نسبت به پیروزی در آن 'کاملا مطمئن' است، بازار سهام استرالیا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
'مالکوم ترنبول' روز یکشنبه در سخنانی با 'اطمینان کامل' گفت که حزب خود را برای یک دوره سه ساله دیگر به قدرت بازمی گرداند.
این اظهارات در حالی بیان شد که 'اندرو ویلکی' یکی از چهار نامزد مستقل، گفت که آراء نشان می دهد 'ترنبول' قدرتی برای تحمیل چشم اندازهای سیاسی خود که شامل قطع هزینه های مراقبت سلامت و معافیت 50 میلیارد دلاری مالیات در طول یک دوره 10 ساله است، ندارد.
وی با این عنوان که هرگز قصد معامله با این احزاب را ندارد، گفت که هیچ یک از احزاب لیبرال و حزب کارگر حق الهی برای حاکمیت ندارند.
'کاتی مک گوآن' دیگر نامزد مستقل استرالیایی نیز اعلام کرد تا زمانی که آراء به طور کامل شمارش نشده و پارلمان آغاز به کار نکرده است، قصد ندارد حمایت خود را از هیچ گروهی اعلام کند.
وی افزود با روشی که دولت در حال کار کردن است، ناامیدی های بسیاری وجود دارد.
شمارش آرا برای نمایندگان سنا از امروز (دوشنبه) و برای اعضای پارلمان نیز از فردا (سه شنبه) آغاز می شود. این تاخیر به دلیل اقدامات امنیتی جدیدی است که کمیسیون انتخابات اتخاد کرده است.
پیش از آنکه شمارش آرا در روز یکشنبه متوقف شود، حزب کارگر 67 کرسی، ائتلاف حاکم 65 کرسی، حزب سبزها یک کرسی و مستقل ها چهار کرسی را از آن خود کرده بودند.
در حالی که نتیجه 13 کرسی همچنان نامشخص است و هر یک از طرف ها نیازمند 76 کرسی از مجلس نمایندگان هستند تا بتوانند دولت را تشکیل دهند، تحلیلگران سیاسی دو سناریوی اصلی را پیش بینی می کنند.
در یک سناریو، ائتلاف حاکم حدود 9 و یا تعداد بیشتری کرسی از 13 مورد باقیمانده را از آن خود می کند و در ناریو دوم ائتلاف حاکم به عدد 76 نمی رسد و به این ترتیب مجلسی که در آن هیچ یک از طرف ها قدرت ندارند، شکل می گیرد.
آساق**241**1611
کد N1327179

وبگردی