آفتاب

بازی تحسین شده کودکان سندروم داون در یک نمایش فولکلور

بازی تحسین شده کودکان سندروم داون در یک نمایش فولکلور

نمایش «افسانه ننه ماهی» با بازی کودکان دارای سندروم داون برای اجرا آماده می‌شود.

رسول حق‌شناس، کارگردان این نمایش در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: «افسانه ننه ماهی» یک نمایش فولکلور جنوبی است که با بازی ۱۵ کودک دارای سندروم داون روی صحنه خواهد رفت.

حق‌شناس تشریح کرد: بچه‌های معلول ذهنی سندروم داون، از نوع بهترین‌های توان‌خواه و توان یاب هستند یعنی نه مبتلا هستند و نه بیمار، بلکه دارای جهش ژنتیکی سندروم داون بوده و به‌جای ۲۱ کروموزوم، ۲۲ کروموزوم دارند. درواقع مبتلا نشده‌اند یا بیمار نیستند.

او با اشاره به مضووع این نمایش فولکلور گفت: «افسانه ننه ماهی» قصه شیرن و شادی دارد و به موضوع روابط خوب با بچه‌ها و در حالت کلی، آدم‌ها می‌پردازد.

این کارگردان تئا‌تر، با بیان اینکه در حال حاضر در حال تمرین این نمایش هستند، کلینیک کانون خیریه سندروم داون ایران را تهیه‌کننده نمایش «افسانه ننه ماهی» عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد این نمایش امسال بتواند در جشنواره‌ها حضور یافته و آماده اجرا شود.

حق‌شناس تصریح کرد: «افسانه دشت بی‌باران» هم که افسانه‌ای ترکمنی بود، کار دیگری از همین گروه و با حضور کودکان دارای سندروم داون است که در جشنواره تئا‌تر فجر و جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان اجرا شده و جوایزی هم گرفته بود.

او با اشاره به توانایی قابل توجه کودکان دارای سندروم داون، گفت: گروه نمایشی که با حضور این کودکان داشتیم، سه دوره در جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر حضور یافته. این اتفاق برای اولین بار افتاده که گروه نمایش سندروم داون با گروه‌های عادی دیگر به رقابت پرداخته بود.

حق‌شناس یادآور شد: این اتفاق در جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان هم افتاد. در این جشنواره‌ها بچه‌های دارای سندروم داون با گروه‌های عادی رقابت کردند و هر بار هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. به‌طوری که حتی سال ۲۰۱۲ اثر این بچه‌ها از طرف کنفدراسیون جهانی دانشجویان هندوستان جزو ۱۰ اثر بر‌تر جهان در حوزه سلامت انتخاب شد.

این کارگردان و نویسنده تئا‌تر با اشاره به تاثیری که فعالیت کودکان دارای سندروم داون بر جامعه دارد، گفت: وقتی یک کودک دارای سندروم داون در نمایشی به ایفای نقش، گفتن دیالوگ و... می‌پردازد، شهروندان تحت تاثیر قرار گرفته برای آن‌ها احترامی مضاعف قائل می‌شوند و ترس از ناتوانی آن‌ها در ذهن شهروندان تبدیل به احترام می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: از سوی دیگر، خود آن کودک دارای معلولیت ذهنی هم در واقع به نوعی در مسائل اجتماعی مشارکت کرده و از این طریق اعتماد به نفس پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: کودکان معلول ذهنی و دارای سندروم داون از طریق حضور در نمایش و نشان دادن توانمندی‌هایشان، معضل رفتاری و اشکالی که باعث اختلال زندگیشان شده را برطرف کرده و دچار ارتقای سطح زندگی می‌شوند.

کد N1327157

وبگردی